11 marca 2024

Ta sportowa hybryda to trzęsienie ziemi. Oto nowy Mercedes-AMG E53 4Matic+

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - silnik

Odkrywania puzzli pt. W214 Mercedes klasy E ciąg dalszy. Po limuzynie, kombi oraz wariancie uterenowionym, teraz przyszedł czas na odmianę sportową E53 4Matic+, która stanowi przedsmak spodziewanego niedługo najpotężniejszego E63 4Matic+.

Najnowsze wcielenie Mercedesa klasy E, oznaczone jako W214, zadebiutowało w zeszłym roku. Na początku jako limuzyna. Niedługo później poznaliśmy kombi, a po nim – również wariant uterenowiony, zwany All-Terrain. Oczywiście, dostępny wyłącznie z nadwoziem uniwersalnym (TUTAJ przeczytasz o tym aucie więcej).

Teraz Niemcy pokazali kolejne wcielenie swojego przedstawiciela klasy wyższej. To Mercedes-AMG E53 4Matic+, który pod względem mocy wręcz zawstydza poprzednika. Jego hybrydowy układ napędowy z wtyczką zamiast 435 KM, pochodzących z 3-litrowego silnika, maksymalnie udostępnia 612 KM.

To moc na poziomie poprzedniego Mercedesa-AMG E63, dysponującego podwójnie doładowanym silnikiem V8. Ale po kolei.

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+: skomplikowany napęd

Sercem układu napędowego najnowszego Mercedes-AMG E53 4Matic+ jest 3-litrowa jednostka 6-cylindrowa z turbodoładowaniem o mocy 449 KM (560 Nm). Do współpracy ma ona synchroniczny, stale wzbudzony silnik elektryczny, wytwarzający 120 kW (163 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Łącznie układ napędowy potrafi wykrzesać z siebie 585 KM i 750 Nm. Ale przy załączonej procedurze startowej (TUTAJ przeczytasz o niej więcej) maksymalnie do dyspozycji kierowcy jest 612 KM. Zapewnia to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 s w przypadku limuzyny i 3,9 s w przypadku kombi. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h lub 280 km/h (275 km/h w kombi).

Kolejne elementy skomplikowanego i ciężkiego układu napędowego to akumulator trakcyjny o solidnej pojemności nominalnej wynoszącej 28,6 kWh oraz 9-biegowa przekładnia, w której zintegrowano silnik elektryczny. Co ciekawe, kierowca do dyspozycji ma 21,22 kWh energii, ponieważ część z niej jest zarezerwowana w celu natychmiastowego podbicia niutonometrów układu napędowego.

Mimo tego, Niemcy podają, że 2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ na w pełni naładowanym akumulatorze trakcyjnym pokona dystans ponad 100 km. Dokładnie to 93-101 km w limuzynie i 90-97 km w kombi. Auto dysponuje ładowarką pokładową o mocy 11 kW, a maksymalnie potrafi przyjąć prąd stały z mocą sięgającą 60 kW.

Względem poprzedniego modelu silnik spalinowy jest nie tylko o 14 KM mocniejszy. Otrzymał on również nową turbosprężarkę typu twin scroll (1,5 zamiast 1,1 bara), zaktualizowane oprogramowanie oraz dodatkowe chłodnice.

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+: napęd 4x4

Moment obrotowy w 2024 Mercedesie-AMG E53 4Matic+ standardowo trafia do kół obu osi. Za jego rozdział odpowiada elektromechanicznie sterowane sprzęgło. Podobnie jak w innych rozwiązaniach tego typu jego zadaniem jest dorzucaniem siły napędowej do przednich kół.

Z tego względu to niemieckie auto preferuje tylną oś. Z kolei na przednią najprawdopodobniej trafia do 50% momentu obrotowego (Mercedes nie podaje wartości). To wystarczająco, aby stabilizować auto przy rozpędzaniu z gazem w podłodze lub na wyjściu z zakrętów.

W układzie zawieszenia znalazły się adaptacyjne amortyzatory. Mają one oferować jednocześnie odpowiedni komfort i charakterystykę prowadzenia typową dla modeli AMG. Poza tym przednia oś jest szersza niż w standardowym W214, a tylną zaopatrzono w sztywniejsze mocowania gumowe.

Charakterystyka zawieszenia zmienia się w zależności od programu. Do wyboru mamy: Komfort, Sport i Sport+. Według Mercedesa istotnie różnią się one między sobą, stawiając albo na wygodę prowadzenia albo na właściwości jezdne.

Kolejne zmiany obejmują układ kierowniczy i hamulcowy. Z przodu znalazły się tarcze o średnicy 370x26 mm z czterema zaciskami, natomiast z tyłu – 360x26 mm z pojedynczym pływającym zaciskiem.

Standardem jest też tylna oś skrętna. W zależności od prędkości koła tylne skręcają albo w kierunku przeciwnym do kół przednich (do 100 km/h), albo w tym samym (powyżej 100 km/h).

Wzmocnione nadwozie

Niemcy chwalą się również tym, że wzmocnili nadwozie 2024 Mercedesa-AMG E53 4Matic+. Oba modele – limuzyna i kombi – otrzymały więc rozpórkę przedniego zawieszenia. Poza tym usztywniono również elementy pod silnikiem, a także zastosowano dodatkowe wzmocnienie przy tylnych podłużnicach.

Z zewnątrz najmocniejsza dotychczas klasa E W214 wyróżnia się m.in. specjalną osłoną chłodnicy z podświetleniem listew, szerszymi przednimi błotnikami (po 11 mm z każdej strony) oraz inaczej ukształtowanym przednim zderzakiem.

Na pokrywie bagażnika sedana pojawił się niewielki spojler, natomiast obie wersje mają dyfuzor wpisany zderzak i parę okrągłych końcówek układu wydechowego. Seryjnie 2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ korzysta z obręczy aluminiowych o rozmiarze 19 cali. W opcji dostępne są koła 20- lub 21-calowe.

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+: edycja specjalna

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ oferowany będzie z opcjonalnym pakietem AMG Dynamic Plus. Obejmuje on m.in. kierownicę obszytą Nappą/mikrofibrą, kompozytowy układ hamulcowy, tylny mechanizm różnicowy z elektronicznie sterowaną blokadą czy tzw. dynamiczne mocowanie silnika. W jego ramach dostępna jest również procedura startowa.

Na początku do sprzedaży trafi specjalna wersja 2024 Mercedesa-AMG E53 4Matic+, zwana Edycja 1. Oferowana w kolorach szarym (alpine grey) lub białym (magno), z zewnątrz wyróżnia się m.in. ozdobnymi paskami w kolorze czarnym oraz 21-calowymi obręczami.

Auto występuje w pakiecie z karbonowymi dodatkami nadwozia oraz z wnętrzem zdominowanym przez kontrastujące ze sobą czerń i żółć. Do każdego egzemplarza Edition 1 ma być dołączony pokrowiec.

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ ma być dostępny już wkrótce. Cena nie jest jeszcze znana.

2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - tył
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - tył
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - tył
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - silnik
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - koło
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - tył
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - tył
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - przód
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - silnik
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - bagażnik
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - kokpit
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - kokpit
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - fotele
2024 Mercedes-AMG E53 4Matic+ - kanapa