9 grudnia 2024

Jeździłem najtańszym SUV-em na prąd od Skody. Jest bardzo dobrze!

Skoda Elroq jest na swój sposób przełomowa. To pierwszy elektryczny SUV klasy kompakt tego producenta, pierwszy model zaprojektowany w nowym języku stylistycznym i pierwszy, w którym zrezygnowano z klasycznego logo z indiańską strzałą. Jak jeździ to auto?

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Skoda Elroq docelowo miała zastąpić Karoqa. Ale możliwe, że tak się jednak nie stanie i Czesi stworzą jego spalinowego spadkobiercę. Wynika to z prostego faktu. Otóż w ciągu pierwszych 9 miesięcy na ten model skusiło się około 82 000 klientów na całym świecie. Więcej o tym przeczytasz TUTAJ.

Choć Elroq to najtańszy kompaktowy SUV na prąd w Polsce, raczej nie sprzeda się w takiej ilości. Obecnie kosztuje od 149 900 zł za podstawowy wariant 50, wprawiany w ruch przez 170-konny silnik, umieszczony przy tylnej osi. Czerpie on prąd z baterii litowo-jonowej o pojemności użytecznej 52 kWh. Zasięg czeski producent określa na 375 km.

O 65 km większy dystans bez ładowania pokona 204-konny Skoda Elroq 60 (bateria o pojemności użytecznej 59 kWh). Z kolei odmiana 85 (77 kWh) przejedzie już 580 km, ma 286 KM i przyjmuje prąd z maksymalną mocą 175 kW. Słabsze wersje, odpowiednio – 145 i 165 kW.

TUTAJ przeczytasz jak jeździe najnowsze Audi A6 e-tron.

Skoda Elroq: bardzo dużo miejsca

Nowy język stylistyczny, w jakim narysowano Skodę Elroq, stanowi rozwinięcie tego, znanego z poprzednich modeli czeskiej marki. Na tle choćby Karoqa jest bardziej wyrazisty i nowoczesny, a całe auto wydaje się mocniej „stąpać” po asfalcie.

Nowa Skoda Elroq, bazująca na platformie MEB, pomiędzy zderzakami mierzy 448,8 cm, na szerokość ma 188,4 cm, a na wysokość – 162,5 cm. Rozstaw osi wynosi z kolei 276,5 cm. Dla porównania Karoq ma, odpowiednio, 439,0 cm długości, 184,1 cm szerokości oraz 160,3 cm wysokości.

Jego rozstaw osi, a więc parametr najmocniej rzutujący na przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, jest mniejszy niemal o 12,5 cm. W efekcie Elroq wyraźnie góruje wielkością kabiny nad Karoqiem.

Na wygodnej kanapie jest mnóstwo miejsca w każdym kierunku – szczególnie na kolana i głowy. Zapewnia ona dobre podparcie ud, a tunel środkowy jest bardzo niski. Do tego dochodzą opcjonalny panel klimatyzacji i podgrzewanie skrajnych miejsc (3800 zł w pakiecie Winter), podłokietnik z uchwytami na kubki czy dodatkowe kieszenie przeznaczone na smartfona.

Skoda Elroq zapewnia również bardzo solidny bagażnik. Czesi na każdym kroku podkreślają, że jest on największy wśród elektrycznych SUV-ów klasy kompakt. I nie sposób się z nimi nie zgodzić. Mierzy bowiem od 475 do 1580 l pojemności, a na dodatek okazuje się wyjątkowo funkcjonalny.

Tutaj Skoda wręcz „zaszalała” w temacie Simply Clever, czyli „przemyślanych rozwiązań”. Przykład? To choćby siatka z kablami do ładowania, zamocowana pod tylną półką, dodatkowe półeczki, haczyki w bagażnika czy zawieszka na drobne przedmioty.

Ciekawostkę stanowi umiejscowienie skrobaczki do szyb w pokrywie bagażnika. W modelach spalinowych tego czeskiego producenta zazwyczaj znajduje się ona po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździe elektryczne Renault 5 E-Tech.

Bez oszczędności w kabinie

Wnętrze Skody Elroq pozytywnie zaskakuje wykończeniem. Choć to czeskie auto na tle rywali wyróżnia się atrakcyjną ceną, wewnątrz absolutnie nie widać oszczędności. Materiały – również te pochodzące z recyklingu – są naprawdę dobre.

Poszczególne elementy zostały solidnie spasowane, a przez całą szerokość deski rozdzielczej biegnie pas z tkaniny. Znalazł się on również w miejscu, gdzie opieramy kolano. Kolejny plus należy się Skodzie za symboliczną ilość „piano blacku”.

Na kierownicy umieszczono pokrętła i fizyczne przyciski. Te ostatnie powtórzono również w panelu pod centralnymi nawiewami. Obok blokady zamków, włącznika światła awaryjnego oraz ogrzewania tylnej szyby i odmrażania przedniej, w tym samym rzędzie znalazły się klawisze do zarządzania trybami jazdy, klimatyzacją, czy asystentami wsparcia kierowcy i parkowania.

Schowki w kabinie najnowszego dziecka Skody dysponują łączną pojemnością 48 l. Mamy tutaj m.in. ogromną wnękę pod konsolą środkową, duże kieszenie w drzwiach czy też uchwyty na kubki z ruchomą przegródką. Co istotne, ładowarkę bezprzewodową do smartfona zaopatrzono w funkcję chłodzenia.

W desce rozdzielczej Skody Elroq standardowo umieszczono dwa ekrany. To niewielkie cyfrowe zegary (5,3") oraz system informacyjno-rozrywkowy z wyświetlaczem o przekątnej 13”. Opcjonalnie (w pakiecie Maxx w cenie 35 600 zł dla odmiany 50) można sobie zażyczyć kolejny ekran w postaci imponującego head-up'a z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.

TUTAJ poznasz najlepszy system multimedialny 2024 roku.

Skoda Elroq nawet sama zaparkuje

System multimedialny, z poziomu którego zarządza się również klimatyzacją, ma nowoczesny interfejs, działa bardzo sprawnie i zapewnia dużą możliwość indywidualizacji. Warto również sięgnąć po aplikację na smartfona – My Skoda App.

Obok możliwości sprawdzenia zasięgu samochodu czy jego lokalizacji, daje ona np. wgląd w monitorowanie jego stanu na żywo. Użytkownicy elektryków z pewnością chętnie skorzystają z funkcji Powerpass.

Zapewnia ona nie tylko dostęp do ponad 630 000 ładowarek, ale i umożliwia automatyczne dokonywanie płatności za nabijanie baterii. Dostępne są trzy oferty taryfowe, różniące się wysokością abonamentu i ceną 1 kWh energii.

Z poziomu aplikacji My Skoda App można także np. zdalnie parkować swojego Elroqa. Wystarczy dosłownie kilka ruchów na smartfonie, aby zaparkował on tyłem czy np. wjechał na wprost w ciasną lukę parkingową, w której np. otwarcie drzwi kierowcy jest utrudnione.

TUTAJ poznasz najlepsze i najgorsze aplikacje producent aut na smartfona.

Tak jeździ Skoda Elroq

Elroq w ruchu to również Skoda z krwi i kości. Na drodze zaskakuje przede wszystkim jednym. Pomimo minimalnej masy własnej, wynoszącej 1949 kg, imponuje lekkością prowadzenia. Na dodatek jest niezwykle zwrotny – średnica zawracania, wynosząca 9,3 m to poziom aut miejskich.

Komfort jazdy również okazuje się taki, jakiego można się spodziewać. Skoda Elroq sprawnie gasi nierówności, natomiast modele z adaptacyjnym zawieszeniem (standard wersji 85x) oferują nie tylko dodatkowe ustawienia, ale i wyższy komfort.

Elroq zarówno na wprost, jak i w zakrętach ma dużo pewności siebie. Nie wychyla się zbytnio na boki, nie zaskakuje nagłymi reakcjami przy zmianie obciążenia i ma daleko przesuniętą granicę przyczepności.

To naprawdę przyjemne auto, któremu nigdy nie brakuje mocy. Nawet w odmianie 50 drzemie 170 KM, zapewniające przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 s. To auto zrywne, chętnie reagujące na dodanie gazu i dynamiczne. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h, a maksymalna masa przyczepy (hamowanej) to 1200 kg.

Bateria trakcyjna o pojemności netto 52 kWh, zgodnie z normą WLTP zapewnia zasięg 375 km. Według producenta średnie zużycie energii wynosi z kolei 15,8 kWh/100 km. Jak jest w rzeczywistości? W małych miejscowościach można uzyskać nawet około 12,4 kWh/100 km, ale przy normalnej codziennej jeździe swobodnie powinno dać się zejść poniżej 20 kWh/100 km.

Skoda Elroq imponuje ponadto znakomitą widocznością z miejsca kierowcy i rozbudowanymi oraz dobrze działającymi systemami wsparcia kierowcy.

PODSUMOWANIE

Elroq to taka Skoda z krwi i kości. Praktyczna, przestronna, dobrze się prowadzi, przyzwoicie wygląda i jest modna. Cena od 149 900 zł okazuje się najniższa spośród elektrycznych SUV-ów klasy kompakt.

W wyposażeniu najtańszej wersji znajdziemy m.in. 1-strefową klimatyzację, dostęp bezkluczykowy, reflektory LED, system multimedialny z ekranem, 13” czy 19-calowe obręcze z lekkich stopów i tylne czujniki parkowania.

Na razie w sprzedaży są dwie odmiany Elroqa. Czyli 50 i 85. 60 (już znajduje się w cenniku) oraz 85x będzie można zamawiać dopiero w przyszłym roku.

Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq `
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq
Skoda Elroq