Tak spisuje się Omoda 5. Poznaj opinie rosyjskich użytkowników
Rosja była pierwszym krajem, w którym zadebiutowała marka Omoda – nie licząc oczywiście rodzimych Chin. U naszego wschodniego sąsiada model 5 do sprzedaży wprowadzono 11 października 2022 roku, czyli znacznie szybciej niż w Polsce. Co tamtejsi kierowcy sądzą o tym samochodzie?
Marka Omoda do Polski weszła w czerwcu 2024 roku, natomiast w sierpniu pojawiły się oficjalne cenniki modelu 5. Startuje on z pułapu 115 500 zł za odmianę Comfort i od 129 500 zł za wariant Premium.
Niezależnie od wyboru, Omoda 5 imponuje praktycznie kompletnym wyposażeniem seryjnym. Obejmuje ono m.in. dwa ekrany o przekątnej 12,3”, podgrzewane i wentylowane fotele, 1-strefową klimatyzację, zestaw audio marki Sony, przednie i tylne czujniki parkowania oraz automatyczne światła diodowe.
TUTAJ poznasz ceny i wyposażenie Omody 5.
Omoda 5: w Rosji również jako 4x4
O ile w naszym kraju Omoda 5 jest wprawiana w ruch wyłącznie przez 1,5-litrowy silnik o mocy 147 KM, współpracujący z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową, o tyle Rosjanie mają większy wybór. To chińskie auto występuje u nich również w 150-konnej (silnik 1.6) odmianie z napędem na obie osie.
W tym przypadku za zmianę biegów odpowiada 7-stopniowy automat DCT. Z kolei słabszy silnik do pary ma przekładnię bezstopniową (CVT). Ciekawostka: producent z Państwa Środka chwali się układem 4x4, dostarczanym przez firmy ZF lub BorgWarner.
Sprzedaż Omody 5 w Rosji do końca 2022 roku wyniosła 1239 aut. W rezultacie ten nowy producent praktycznie z miejsca awansował do TOP 10 najpopularniejszych marek w kraju rządzonym przez Putina.
W 2023 roku na „piątkę” skusiło się 35 841 klientów. Również w tym roku Omoda kontynuuje solidną sprzedaż. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy do klientów trafiło 5011 sztuk tych aut. W rezultacie Omoda 5 znalazła się w czołowej piątce najpopularniejszych aut zagranicznych w Rosji.
TUTAJ przeczytasz megatest Omody 5 (wersja sprzed FL).
Bardzo wysoka średnia ocena
Co użytkownicy sądzą o Omodzie 5? Informacje na temat ich doświadczeń można znaleźć przede wszystkim na stronie auto.ru. Ten chiński samochód uzyskuje bardzo wysoką ogólną ocenę, wynoszącą 4,6 na 5 gwiazdek.
Użytkownicy przyznają noty w 5 kategoriach, w których maksymalnie auto można otrzymać 5 gwiazdek. Są to:
- komfort: 4,6
- prowadzenie: 4,5
- wygląd: 4,8
- bezpieczeństwo: 4,7
- niezawodność: 4,4
Wśród recenzji użytkowników Omody 5 dominują przede wszystkim te pozytywne, choć trafiają się również bardzo negatywne. Pomijając jedną ocenę (1 gwiazdka), najniższa nota to 2,4. Właściciel auta, który ją przyznał narzeka na słaby komfort i sposób wybierania „dziur jak Solaris. Układ kierowniczy też jest do bani, skręca gorzej niż jego chińscy bracia. Multimedia to po prostu piekło, niesamowicie głupie, trudne sterowanie (…)” – czytamy w recenzji.
Inny właściciel Omody (ocena 2,4) donosi – „ogólnie rzecz biorąc samochód jest bardzo prymitywny i ma wiele problemów, a to dopiero początek. Słaba izolacja akustyczna, auto szarpie przy ruszaniu, (…) zawieszenie jest zestrojone w taki sposób, że czujesz każdą nierówność”.
Poza tym wymienia on kilka niedomagań swojego samochodu z 2022 roku. I tak, po 1700 km przestały działać przednie czujniki parkowania. Później, przy 1793 km zaczął wariować wskaźnik paliwa, a po 1900 km rozregulował się asystent martwego pola.
Po 2194 km serwis zajął się jego Omodą 5, jednak w wyniku naprawy zaczęły szwankować klimatyzacja i otwieranie pokrywy bagażnika.
Omoda 5: z przymrużeniem oka?
„Kupiłem auto żonie. Jest rewelacyjne. Jazda płynna, zawieszenie, wszystko spoko. Jeśli zastanawiasz się nad kupnem, to bierz (…)” – opisuje użytkownik, który przyznał ocenę 4.0.
„Posiadam ją od roku. Przejechałem niewiele ponad 15 000 km, wcześniej miałem Mazdę 6 z 2017 roku. Kupując Chińczyka zrozumiałem, że nie powinienem oczekiwać od niego tych samych cech, co od europejskich aut, więc byłem przygotowany na pewne niedociągnięcia” – informuje posiadacz Omody 5 2023 roku (ocena 4,2).
Wymienia on takie wady, jak niezbyt duży bagażnik, taką sobie nawigację, przednie czujniki parkowania wymagające włączenia z ekranu czy brak możliwości odtwarzania filmów z pendrive'a. Chwali to auto za pozycję za kierownicą, bezproblemowe odpalanie przy -30 stopniach Celsjusza czy brak skrzypienia elementów w kabinie przy silnych mrozach.
Docenia „piątkę” również za energiczne przyspieszenia i bardzo dobrą zdolność do jazdy przełajowej (wersja 4x4). Zużycie paliwa, według właściciela przy 120-140 km/h wynosi 9 l/100 km. W zimie (okolice Murmańska) rośnie ono do 11 l/100 km.
Z napraw jeden użytkownik wspomina o awarii skrzyni (zapewne CVT) po 1,5 roku użytkowania, natomiast inny – o problemie z łącznikami stabilizatora po 15 000 km. Powtarzającym się mankamentami są z kolei szarpanie podczas przyspieszenia czy wycierająca się powierzchnia koła kierownicy.
„W ciągu roku posiadania i przebiegu 35 tys. km wystąpiły problemy: nieszczelność rury od płynu spryskiwacza, naprawione w ramach gwarancji. Kilka razy zepsuły się multimedia, ale poza tym użytkowanie było normalne” – informuje Anton (ocena 4,6).
Omoda 5 po około 40 tys. km
Jeden z użytkowników przejechał swoją Omodą niecałe 40 tys. km. Podobnie jak inne osoby na forum, chwali to auto za wygląd. Wskazuje również na brak problemów z elektroniką, pracą kamer, ogrzewaniem czy asystentami. Poza tym podłoga auta nie wykazuje żadnej rdzy, a wszystkie elementy zawieszenia są całe – wynika z inspekcji, jaką przeprowadził po jego podniesieniu.
Ale zwraca uwagę na przetartą kierownicę (wymiana w ramach gwarancji), wytarte uchwyty na kubki, szczególnie lewy, ponieważ opiera się na nim łokieć kierowcy. Za to panel pokryty czarnym panelem fortepianowym nie rysuje się tak bardzo, jak się tego spodziewał.
Kolejne narzekania dotyczą siedzenia. „Fotel kierowcy jest lekko wygnieciony, ale skóra nie odpada, nie ma żadnych pęknięć ani przetarć (…). Lakier samochodu jest dobry, przez cały czas na masce były tylko 2 odpryski i tylko 1 z nich pochodził od kamienia spod ciężarówki Kamaz” – informuje właściciel.
Maksym wylicza jeszcze nie najlepsze działanie dostępu bezkluczykowego i słabe bezprzewodowe ładowanie smartfona. Za to skrzynia biegów spisuje się bardzo dobrze, a klimatyzacja… „bardzo dziwnie”.
„System martwego pola działa bardzo słabo (…). Jedziesz po rampie, której po bokach co 200 m znajdują się słupy, a co 200 m na lusterku miga żółta ikona. Nie należy polegać na tym czujniku; to, że miga, nic nie znaczy” – kończy Maksym.
Pomimo tej listy, Omoda 5 otrzymuje od niego 5 gwiazdek. Wśród zalet wymienia, wygląd, dynamikę, niezawodność i wystrój wnętrza. Wśród wad: zużycie paliwa, izolację akustyczną i multimedia.
Zalety i wady okiem użytkowników
Wśród zalet Omody 5 wymienionych przez rosyjskich użytkowników dominują:
- wygląd
- wystrój wnętrza
- dynamika
- jakość wykonania
- cena
- gwarancja
- koszty serwisowania
- bezpieczeństwo
Wśród wad:
- multimedia
- zużycie paliwa
- prowadzenie
- zawieszenie
- bagażnik
- izolacja akustyczna
Co ciekawe, izolacja akustyczna często pojawia się zarówno po stronie plusów, jak i minusów. Podobnie jak koszty utrzymania czy praca zawieszenia. Wielu użytkowników jednocześnie po stronie wad i zalet wymienia również niezawodność.