11 lipca 2023

Tak wygląda elektryczne Renault 5 EV: 136 KM i 400 km zasięgu

Renault 5 EV

Odrodzone Renault 5 EV pozostanie wierne zaprezentowanemu 2 lata temu konceptowi. Francuzi właśnie opublikowali zdjęcia pokazujące model przedprodukcyjny oraz ujawnili garść szczegółów.

To pewne – Renault 5 wróci do żywych. Tyle że nie będzie już autem spalinowym, lecz elektrycznym. To podobny ruch do tego, jaki wykonał chociażby Volkswagen ze swoim ID.Buzzem.

POWRÓT RENAULT 5!!!

Zobacz video news

Choć Francuzi już pokazali Renault 5 EV, był to koncept, zaprojektowany w nostalgicznym stylu. A więc pełen nawiązań do modelu, wytwarzanego od 1972 do 1996 roku. Do tej pory powstały dwie generacje tego samochodu (druga w 1983 r.), który nadal ma liczne grono fanów, szczególnie w ekstremalnym wariancie Turbo.

Renault 5 EV: prawie w całej okazałości

Produkcyjna wersja Renault 5 EV, która dopiero co została pokazana i „ubrana” w cienką czarną folię z żółtymi lub czerwonymi akcentami, zachowa kształt zbliżony do prototypu. Zmiany obejmują to, co zawsze w momencie, gdy auto trafia do produkcji. Czyli inne klamki, zderzaki, lusterka czy oświetlenie.

Nowe auto ma mierzyć około 3,92 m długości, czyli być nieco krótsze niż Renault Clio (TUTAJ przeczytasz o jego najnowszym wydaniu). W rezultacie będzie jeszcze zwrotniejsze i zwinniejsze w czasie jazdy po mieście.

Renault 5 EV powstanie na nowo opracowanej platformie przeznaczonej dla modeli elektrycznych, czyli CMF-BEV. Dzięki temu można spodziewać się choćby kabiny o lepszej przestronności niż w przypadku spalinowych modeli miejskich.

Można również założyć, że wewnątrz znajdą się nowoczesne multimedia – zapewne takie, jak w elektrycznym Renault Megane – oraz liczne materiały pochodzące z recyklingu. Niewykluczone, że zostanie użyta ta sama tapicerka, co w odnowionym Clio, a więc z włóknami z polietylenu (PET).

Powstanie ponad 60 prototypów

Przedprodukcyjne prototypy Renault 5 EV zbudowano w zakładzie Technocentre pod Paryżem. Został on otwarty 25 lat temu i jest wykorzystywany w celu opracowania i „naśladowania” procesu produkcyjnego w fabrykach francuskiej marki.

Ma to pomóc odwzorować ostateczny sposób wytwarzania nowych modeli aut. Francuzi zbudują łącznie ponad 60 egzemplarzy przedprodukcyjnych Renault 5 EV. Będą one służyć do celów testowych i walidacyjnych nim auto zacznie opuszczać bramy zakładów Douai na północy Francji (TUTAJ przeczytasz o etyce ładowania elektryków).

Wprowadzenie Renault 5 EV do sprzedaży zaplanowano na 2024 rok. Auto ma zastąpić starzejące się już Renault Zoe i być oferowane równolegle z Clio. To ostatnie będzie służyć jako spalinowa alternatywa dla odrodzonej „piątki”.

Cena? Według wstępnych doniesień wyniesie poniżej 25 000 euro.

Renault 5 EV: dwa warianty baterii

Nowe Renault 5 EV otrzyma 136-konny silnik elektryczny, wprawiający w ruch przednie koła. Życiodajne elektrony będą pochodzić z akumulatora o pojemność 40 lub 52 kWh, oczywiście, zamontowanego w podłodze. Zasięg? Z większą baterią trakcyjną wyniesie około 400 km.

Przyszłe wcielenie klasycznego Renault otrzyma również ostry wariant, sygnowany przez Alpine. Francuzi już pokazali zwiastun tego modelu w postaci prototypowego A290_B Concept (TUTAJ przeczytasz o nim więcej).

Auto ma się wyróżniać m.in. gruntowanie przeprojektowanym nadwoziem, wyższą mocą oraz sportowo zestrojonym układem jezdnym.

Pierwsza generacja Renault 5

Oryginalne Renault 5 zadebiutowało w 1972 roku, wypełniając na francuskim rynku lukę między większym modelem 4, a małym i prostym Citroenem 2CV. Mechanicznie „piątka” wykorzystywała wiele elementów z „czwórki” i „szóstki”.

Auto było zgrabne, zwinne i bardzo wygodne, z charakterystycznym ściętym tyłem i światłami na tylnych słupkach. Do tego było ekonomiczne i pakowne. Trudno się dziwić, że w 1980 roku Renault 5 pierwszej generacji stało się jednym z lepiej sprzedających się samochodów w Europie.

Silniki w Renault 5 montowane były wzdłużnie z przodu i napędzały oś przednią. Nie miały dużej pojemności – od 850 do 1289 cm3. Dopiero później wykorzystano 1,4-litrowe jednostki napędowe.

Co ciekawe wczesne egzemplarze modelu miały drążek zmiany biegów umieszczony na desce rozdzielczej. Z czasem zastąpiono go dźwignią zamontowaną w podłodze. Od 1978 wraz z silnikiem 1289 cm3 dostępna była również przekładnia automatyczna.

Renault 5 GT Turbo

Sukces rynkowy zachęcił Francuzów do stworzenia kilku nietypowych wersji. Renault 5 występowało także jako 4-drzwiowy sedan o nazwie Renault 7, a od 1979 roku dostępne było również jako 5-drzwiowy hatchback. Zbudowano także usportowione odmiany: 5 Alpine (94 KM) oraz 5 Alpine Turbo (silnik 1.4, 112 KM).

Renault 4 Maxi Turbo
Renault 5 Turbo miało silnik umieszczony centralnie. Lata później powtórzono ten pomysł wprowadzając do sprzedaży Clio V6.

Zupełnie innym autem, bazującym jednak na Renault 5, był wariant Turbo. Stworzono go z myślą o startach w rajdach i silnik umieszczono centralnie. Moment obrotowy z niego wędrował nie do przednich, a do tylnych kół. Dziś zadbane egzemplarze tego modelu osiągają astronomiczne ceny.

Druga generacja

Druga generacja popularnej „piątki” pojawiła się w 1983 roku. Auto kompletnie przeprojektowano. Stało się sporo większe, bo bazowało na rozwiązaniach z Renault 9, ale nadal pozostało proste, bezawaryjne i funkcjonalne.

Dzięki zmniejszeniu oporów powietrza w najoszczędniejszych wersjach, zużycie paliwa na 100 km przy stałej prędkość 90 km/h wynosiło 4,1 l. Silniki montowane były poprzecznie nad osią przednią, czyli inaczej niż w 1. generacji (wzdłużnie). Zmieniono także konstrukcję zawieszenia – z przodu postawiono na kolumny McPhersona.

Skoro samochód urósł, to znalazły się w nim silniki o większej pojemności. Stosowano benzynowe jednostki R4: 1.0, 1.1, 1.4 l. 1.4 l, Turbo (wszystkie na gaźnikach) oraz 1.7 z wtryskiem paliwa MPI. Silnik wysokoprężny miał pojemność 1.6 i wtrysk pośredni.

Podobnie jak w pierwszej generacji, z czasem pojawiły się także wersje usportowione: 5 GT i 5 GT Turbo. W najmocniejszej odmianie to lekkie auto dysponowało mocą 120 KM.

W latach 90. XX wieku zadebiutowało Clio, a produkcję Renault 5 przeniesiono do Słowenii. W sprzedaży pozostawiono dwie wersje silnikowe: benzynową 1.4 oraz wysokoprężną 1.6.

Renault 5 oferowano w zubożonej wersji Campus aż do 1996 roku.

Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV
Renault 5 EV