15 stycznia 2024

Tak wygląda nowa Lancia Ypsilon: Włochom znów nie udało się dochować tajemnicy

Nowa Lancia Ypsilon
Zdjęcie: Facebook/Masera

Po Fiacie 600, teraz wyciekł również wygląd zupełnie nowej Lancii Ypsilon. Nie ma się jednak, czemu dziwić, skoro kolejna generacja tego modelu paradowała podczas sesji zdjęciowej w Rzymie bez żadnego kamuflażu.

Z pokazanym oficjalnie w drugiej połowie 2023 roku Fiatem 600 było tak samo. Na kilka miesięcy przed premierą do sieci trafiły zdjęcia tego samochodu, przyłapanego podczas kręcenia filmu promocyjnego. Jak widać, Włosi nie wyciągnęli z tego żadnych wniosków i ponownie popełnili ten sam błąd. No chyba że to działanie celowe…

Lancia Ypsilon w aktualnej wciąż formie w sprzedaży znajduje się od 2011 roku. Pod względem technicznym jest spokrewniona z Fiatem 500, z którym powstaje w tyskiej fabryce koncernu Stellantis.

Co ciekawe, Lancia Ypsilon obecnie jest oferowana wyłącznie na jednym, włoskim rynku, gdzie sprzedaje się nad wyraz dobrze. W 2023 roku, z wynikiem 44 743 rejestracji, była trzecim najpopularniejszym modelem we Włoszech. Jakby tego było mało, znalazła o 9% więcej klientów niż w 2022 roku.

Nowa Lancia Ypsilon: oryginalny styl

Teraz, wraz z premierą kolejnej generacji Lancii Ypsilon, trafi ona również na inne rynki. Nowe auto wyróżnia się przede wszystkim oryginalną stylistyką nadwozia i charakterystycznym przodem z diodową listwą świetlną, biegnącą przez całą jego szerokość.

Z boku to klasyczny, 5-drzwiowy model miejski, w którym klamki drzwi ukryto w tylnych słupkach. Najlepsze wrażenie robi jednak tył Lancii Ypsilon z parą okrągłych lamp (TUTAJ poznasz plany Lancii).

Wewnątrz widać typowy dla współczesnych samochodów cyfrowy kokpit. Czyli zestaw wskaźników na ekranie oraz duży wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego, zorientowany w stronę kierowcy. Wyróżnikiem kabiny tego auta ma być intrygującą konsola środkowa z dużą, okrągłą podstawką.

Znana technologia

Nowa Lancia Ypsilon pod względem technicznym bazuje na platformie CMF/e-CMF, która „obsługuje” całą gamę modeli koncernu Stellantis. Można ją znaleźć zarówno w Fiacie 600, jak i w Peugeocie 208, czy w Citroenie C4.

Auto ma być dostępne zarówno z napędem elektrycznym, jak i hybrydowym. Tutaj raczej nie powinno być żadnego zaskoczenia. Po stronie hybrydowej znajdziemy zapewne 1,2-litrową jednostkę PureTech, połączoną z silnikiem elektrycznym i 7-biegową przekładnią dwustopniową. Moc? 136 KM.

Lancia Ypsilon z dopiskiem „e” ma korzystać z kolei ze 156-konnego silnika na prąd i akumulatora litowo-jonowego o pojemności 54 kWh. Taki samochód od 0 do 100 km/h powinien rozpędzać się w około 9 s i dysponować zasięgiem sięgającym 400 km.

Nowa Lancia Ypsilon wyjedzie z Hiszpanii

Premiera Lancii Ypsilon nowej generacji nastąpi w lutym tego roku. Auto ma być wytwarzane w hiszpańskiej Saragossie. Oznacza to, że produkcja aktualnego jeszcze modelu w Tychach niedługo zostanie wygaszona.

Z drugiej strony, patrząc na sprzedaż tego modelu we Włoszech, nie nastąpi to raczej prędko. Tym bardziej że następca tego samochodu ma być o pół numeru większy, więc nie będzie mowy o jakiejkolwiek wewnętrznej rywalizacji.