16 października 2023

Tak wygląda pierwszy van w historii szwedzkiej marki. Volvo EM90 ma być elektryczne i powstawać w Chinach

Volvo EM90

Jego debiut jest planowany na 12 listopada bieżącego roku. Ma być pierwszym vanem w historii tej szwedzkiej marki. Właśnie poznaliśmy wygląd Volvo EM90.

Sprzedaż zupełnie nowego Volvo EM90 jest planowana na razie wyłącznie w Chinach. Na dziś dzień wiadomo, że pod względem technicznym to auto bazuje na Zeekru 009, który – podobnie jak Volvo – należy do koncernu Geely.

Co istotne, każdy samochód, który ma trafić na rynek chiński, musi najpierw uzyskać homologację Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT). W ramach tego procesu zdjęcia nowego Volvo EM90 pojawiły się stronie internetowej MIIT. I to na kilka tygodni przed oficjalną premierą.

Volvo EM90: Zeekr 009 w przebraniu

Na zdjęciach widać, że wcześniejsze doniesienia dotyczące bliskiego związku nowego auta szwedzkiej marki z Zeekrem 009 mają pokrycie z rzeczywistością. Świadczą o tym przede wszystkim kształt słupków dachowych czy rozmieszczenie klamek, lusterek oraz kamer.

Oczywiście, Volvo EM90 wyróżnia się przeprojektowanym pasem przednim, nawiązującym do innych modeli szwedzkiej marki. Nie ma tu błyszczącej osłony chłodnicy, jak w Zeekru, ale jest panel z niewielkimi wycięciami, które prawdopodobnie zaopatrzono w oświetlenie diodowe.

Volvo EM90
Zeekr 009

Również tył zmodyfikowano, aby dostosować go do stylizacji innych modeli Volvo. Nowość to przede wszystkim pionowo umieszczone światła – w przedłużeniu bocznych paneli nadwozia.

Wielkie i ciężkie

Dzięki Chińczykom z MIIT poznaliśmy również wstępne dane techniczne. Volvo EM90 mierzy 5206 mm długości, 2024 mm szerokości oraz 1859 mm wysokości. Auto ma być oferowane z obręczami 19- lub 20-calowymi, a jego masa własna wyniesie, bagatela, 2763 kg.

Rozstaw Volvo EM90 odpowiada temu w Zeekrze 009, czyli wynosi 3205 mm. Wiadomo, że szwedzkie auto będzie oferowane w 6-osobowym układzie siedzeń. Z kolei chińskie występuje również w ekskluzywnym wariancie 2+2. Nie został on jeszcze potwierdzony w przypadku Volvo, ale np. konkurencyjnego, hybrydowego Lexusa LM można nabyć również z takim układem foteli (TUTAJ przeczytasz więcej o tym aucie).

Volvo EM90
Zeekr 009

Na stronie chińskiego Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych można przeczytać, że Volvo EM90 wyposażono w 268-konny silnik przy tylnej osi. Zapewne pojawi się również mocniejszy wariant, dysponujący 536 KM. Taki sam oferuje Zeekr 009, który od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,5 s.

O akumulatorze nie wspomniano. Tak jak w Zeekru 009 należy się jednak spodziewać baterii litowo-niklowo-manganowo-kobaltowej firmy CATL o pojemność 140 kWh. Zgodnie z chińskim standardem, zapewnia ona teoretyczny zasięg na poziomie 822 km.

Obok niej dostępny jest mniejszy akumulator. Jego pojemność wynosi 116 kWh i pozwala na pokonanie dystansu 702 km bez ładowania.

Volvo EM90: tylko dla Chin?

Oficjalna premiera Volvo EM90 odbędzie się 12 listopada. Wtedy też rozpocznie się przedsprzedaż tego samochodu w Chinach. Auto będzie tam również wytwarzane na jednej linii produkcyjnej z Zeekrem 009.

Cena tego ostatniego w Chinach startuje z pułapu około 280 000 zł. W przypadku bardziej prestiżowego i wyżej pozycjonowanego Volvo EM90 będzie zapewne wyższa. Zresztą Szwedzi o swoim przyszłym samochodzie mówią „skandynawski salon w ruchu”. Czy trafi on do Europy?

„Obecnie badamy inne rynki, ale nie zapadły jeszcze żadne decyzje. Więcej informacji przekażemy w późniejszym terminie” – stwierdził Magnus Holst z działu prasowego Volvo Cars w rozmowie ze szwedzkim magazynem Vi Bilagare.