Takie będzie zupełnie nowe BMW 3. Przełom nastąpi w 2026 roku
BMW ujawniło już pierwszy zwiastun przyszłego, elektrycznego M3. Choć wiadomo, że to auto będzie miało 4 silniki – po jednym przy kole – jego premiera przynosi też nowe szczegóły na temat przyszłej serii 3. Oto, co już wiemy o tym samochodzie.
Nowe BMW 3 ma być autem absolutnie przełomowym. Pojawi się najpóźniej wiosną 2026 roku i będzie drugim w pełni elektrycznym modelem tego wytwórcy, opartym na platformie Neue Klasse. W kolejnych miesiącach zadebiutuje również kombi i3 Touring.
BMW 3 będzie oferowane także w wariantach spalinowych. Modele benzynowe, wysokoprężne i hybrydowe wizualnie mają być takie same, jak i3. Różnica polega na tym, że zostaną oparte na innej platformie.
Pod ich nadwoziem znajdzie się, znana od lat, architektura CLAR w najnowszym wydaniu. Korzysta z niej nie tylko obecna seria 3, ale również „piątka”, „siódemka”, czy X5.
TUTAJ dowiesz się, jak jeździ zupełnie nowe BMW X3.
Nowe BMW 3: większe wymiary
Wymiary nowego BMW 3 nie są jeszcze znane. Ale na zdjęciach przyszłego M3, jakie ujawnili Bawarczycy widać inne proporcje niż dotychczas. Czyli dłuższą maskę i krótszy, dość mocno opadający tył.
Rozstaw osi prawdopodobnie nieznacznie wzrośnie w porównaniu z obecnym wcieleniem tego samochodu i wyniesie około 2,9 m (aktualnie to 285 cm). Istotnemu zwiększeniu ulegnie również długość przyszłej serii 3.
Kombi, zwane Touringiem, może osiągnąć nawet 4,9 m, natomiast limuzyna – od 4,75, do 4,85 m. Wizualnie oba warianty (elektryczny i spalinowy) powinny różnić się wyłącznie detalami i być zapatrzone w koncept Neue Klasse, pokazany jesienią 2023 roku.
Jego wyróżniki to ostre krawędzie, mocne proporcje oraz charakterystyczny przód z płaską osłoną chłodnicy i wpisanymi w nią reflektorami.
Nowe BMW 3: znane silniki spalinowe
Jak donosi niemiecki magazyn auto motor und sport, należy się spodziewać, że wszystkie odmiany spalinowe zostaną poddane znacznej elektryfikacji. BMW ostatnio nie inwestuje jednak zbyt dużych pieniędzy w rozwój silników benzynowych i wysokoprężnych, dlatego należy spodziewać się znajomych jednostek, ale poddanych modyfikacjom.
Pod maską nowego BMW 3 trafią silniki z modułowej serii B48-B58. Oznacza to zastosowanie 4- i 6-cylindrowych jednostek, które do współpracy otrzymają wyłącznie przekładnie automatyczne. Napęd nadal ma trafiać na tył lub do kół obu osi. W odwodzie będą również hybrydy plug-in o zasięgu ponad 100 km na samym prądzie.
Znacznie więcej nowego będzie się działo w serii 3 z dopiskiem i. Skorzysta one przede wszystkim z dobrodziejstw architektury 800-woltowej, a więc będą wyróżniającej się bardzo szybkim ładowaniem.
Uzupełnienie zasięgu o 300 km powinno zająć 10 minut. Z kolei w 20 minut bateria trakcyjna powinna nabić się w zakresie 10-80%. Przyjmuje się, że maksymalna moc ładowania wyniesie 260 kW.
Z kolei maksymalna moc silników elektrycznych będzie sięgać od 200 do... 1000 kW. Czyli od 272 do, bagatela, 1360 KM! Tą ostatnią ma się wyróżniać przyszłe, elektryczne M3, zaopatrzone w 4 silniki na prąd – po jednym przy kole.
TUTAJ przeczytasz o przyszłym stylu aut BMW.
Neue Klasse dla modeli spalinowych
W przypadku elektrycznego BMW i3 akumulatory zostaną w pełnie zintegrowane z podwoziem. Oznacza to, że ich górna część ma stanowić podłogę dla przedziału pasażerskiego.
Termin Neue Klasse, wykorzystywany głównie do określenia nowej platformy BMW, ma dotyczyć również wariantów spalinowych. Kryje się pod nim też zupełnie nowa architektura oprogramowania, która stopniowo będzie wdrażana do wszystkich modeli tej niemieckiej marki.
Z tego względu wystrój wnętrza, kształt deski rozdzielczej, rozmieszczenie elementów obsługi czy systemy informacyjno-rozrywkowe będą spójne dla wszystkich przyszłych „trójek”. W kokpitach aut elektrycznych i spalinowych znajdzie się zupełnie nowe wcielenie systemu iDrive.
Do jego obsługi ma być wykorzystywany kontroler, głos lub dotyk. Nowość stanowić będzie trójwymiarowy wyświetlacz head-up, rozciągający się przez szerokość całej szyby. BMW określa to rozwiązanie mianem „Panoramic vision”.
Co istotne, zamiast wielu jednostek sterujących, w nowej serii 3 zastosowanie znajdą 4 scentralizowane superprocesory o niezwykłej moc obliczeniowej. Ma to na celu uproszczenie architektury, zwiększenie wydajności oraz zmniejszenie wymagań sprzętowych i programowych.
Procesory mają również „obsługiwać” jazdę autonomiczną oraz funkcje wspierane przez sztuczną inteligencję. Mogą one bowiem analizować dane z różnych czujników – kamer, lidarów, czujników ultradźwiękowych – i rozpoznawać oraz oceniać sytuację na drodze.
TUTAJ poznasz pełne dane techniczne BMW serii 3.
Nowe BMW iX3 już w 2025 roku
Zanim nadjedzie era nowego BMW 3, w przyszłym roku Niemcy pokażą pierwszy model oparty na Neue Klasse. Będzie nim elektryczne iX3. Pod względem wizualnym ma ono czerpać z rozwiązań zastosowanych w aktualnym X3, a pod względem technicznym – korzystać ze wszystkich zalet nowej platformy.
Czyli nie tylko z bardzo szybkiego ładowania, ale również z ulepszonych silników oraz nowych ogniw akumulatorowych. Mają one wyróżniać się gęstością energetyczną o ponad 20% wyższą niż w przypadku dotychczasowych ogniw pryzmatycznych.
Niemcy obiecują również dopracowaną aerodynamikę. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza nowego BMW X3 będzie można zmniejszyć o 20% w porównaniu z poprzednim wcieleniem tego samochodu.