Takie jest zupełnie nowe auto z Polski, czyli Leapmotor T03. Jak jeździ?
Jest mały, tani, ale bardzo dojrzały. Zapewnia zaskakującą przestrzeń w kabinie, a specjalna kamera, zamontowana w słupku dachowym, na bieżąco sprawdza, czy kierowca nie zasnął. Jaki jest Leapmotor T03, którego produkcja niedługo rozpocznie się w Tychach? Oto odpowiedź.
Jak donosi Reuters, wytwarzanie Leapmotora T03 zacznie się jeszcze przed latem bieżącego roku, czyli przed wycofaniem z produkcji Fiata 500 (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Przypomnijmy, że spalinowa „pięćsetka” opuszcza bramy fabryki w Tychach od 2007 roku. I choć ciągle znajduje mnóstwo nabywców – w zeszłym roku było to ponad 104 tys. w samej Europie – w lipcu wejdą nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Fiat 500 ich nie spełnia, podobnie jak np. Audi TT, które już wycofano z produkcji.
Po zaprzestaniu wytwarzania spalinowej „pięćsetki”, a także Lancii Ypsilon, fabryka w Tychach będzie miała wolną jedną linię produkcyjną. Na drugiej powstają na razie dwa samochody, oparte na technologii byłego już koncernu PSA. To Fiat 600 i Jeep Avenger. Wkrótce dołączy do nich Alfa Romeo Milano.
Leapmotor T03, przynajmniej na początku, ma być montowany z gotowych podzespołów, transportowanych z Chin (SKD). Oznacza to, że nadwozie tego samochodu w Tychach nie będzie ani spawane, ani też lakierowane.
Leapmotor T03 to drugie auto tego wytwórcy
Chiński Leapmotor T03 to drugi samochód tego start-upu, działającego od 2015 roku. Obecnie 21% jego udziałów ma koncern Stellantis, w skład którego wchodzą m.in. Alfa Romeo, Fiat, Peugeot czy Maserati. Zakupił je w październiku 2023 roku za kwotę 1,6 mld dolarów.
Obie firmy utworzyły spółkę joint venture. Z jednej strony zapewnia ona Stellantisowi lepszą pozycję w Państwie Środka, natomiast z drugiej – ułatwia ofensywę chińskich produktów na Starym Kontynencie.
Ponadto umowa przyznaje koncernowi Stellantis wyłączne prawo do budowy i sprzedaży pojazdów Leapmotor poza Chinami. Szef tego europejskiego giganta – Carlos Tavares – przyznał w zeszłym miesiącu, że może produkować pojazdy elektryczne tej marki również w Ameryce.
Pomiędzy Fiatem 500 i Hyundaiem i10
Leapmotor T03 jest wytwarzany od 2020 roku. Auto mierzy 362 cm długości, 165,2 cm szerokości oraz 157,7 cm wysokości. Dla porównania powyższe wymiary w przypadku Fiata 500 wynoszą, odpowiednio, 354,6, 162,7 i 148,8 cm. Z kolei nadwozie „vanowatego” Hyundaia i10 ma, odpowiednio, 367, 168 i 148 cm.
Leapmotor T03 to samochód o napędzie elektrycznym, oferowany w trzech wariantach wyposażenia. Czyli Standard, Comfort oraz Deluxe Edition. Auto dysponuje silnikiem na prąd o mocy 75 KM (55 kW), przekazującym moment obrotowy (maksymalnie 155 Nm) na przednie koła.
W przestrzeni pomiędzy osiami w Leapmotorze T03 znajduje się akumulator litowo-jonowy produkcji CATL-a. Ma on pojemność 36,5 kWh i jest chłodzony cieczą oraz zaopatrzony w możliwość szybkiego ładowania prądem stałym.
Napełnienie go w zakresie 30-80% zajmuje około 36 minut. Z kolei w przypadku ładowania prądem zmiennym – około 6 godzin. Co ważne, Leapmotor na akumulator trakcyjny udziela gwarancji 8 lat z limitem przebiegu wynoszącym 150 tys. km. Opieka pozakupowa w Chinach to z kolei 3 lata z limitem przebiegu 120 000 km.
Leapmotor T03, jak na auto elektryczne, nie waży dużo. W najtańszej wersji, postawiony na wagę, pokaże 1087 kg. Z kolei w odmianie Deluxe – 1122 kg. Zasięg według cyklu CLTC to 403 km, natomiast zgodnie z normą WLTP – 280-300 km (w zależności od źródła).
Leapmotor T03: jak z jakością?
Jak jeździ Leapmotor T03? To sprawdził Jack z kanału Fully Charged, mającego obecnie ponad 1,05 mln subskrybentów. Według niego chińskie auto, które będzie wyjeżdżać z tyskiej fabryki, jest przede wszystkim porządnie zbudowane. Świadczy o tym nie tylko sposób montażu poszczególnych elementów T03, ale również solidny dźwięk zamykania drzwi.
W kokpicie auta znajdziemy dwa ekrany, z których centralny ma przekątną 10,1 cala, natomiast ten przed oczami kierowcy – 8 cali. Co istotne, w czasie jazdy przekazuje on absolutnie podstawowe informacje, skupiając się przede wszystkim na prędkości i zasięgu.
Największą ciekawostkę w kabinie stanowi kamera, zabudowana w słupku dachowym A po stronie kierowcy. Ma ona za zadanie czuwać, czy prowadzący Leapmotor T03 nie zasnął. Poza tym to niewielkie chińskie auto może być aktualizowane za pomocą funkcji over-the-air (OTA), znanej choćby z Tesli.
W kabinie Jack podkreśla duże poczucie przestrzeni oraz bardzo dobre doświetlenie, na co po części wpływa obecność w aucie szklanego dachu panoramicznego. Za kierownicą siedzi się całkiem wysoko, natomiast przestrzeń z tyłu jest na tyle duża – zarówno na nogi i głowy – że bez problemu pomieszczą się tutaj dwie rosłe osoby.
Według Jacka można się nawet pokusić z tyłu o nieco dłuższą podróż. Dla pasażerów kanapy nie przewidziano jednak gniazd USB, mają oni za to cupholder w konsoli środkowej i po wnęce na butelki z napojami w drzwiach
Bagażnik wyróżnia się standardową pojemnością 210 l. Jest głęboki, funkcjonalny i można go powiększyć poprzez złożenie kanapy.
Niewielka prędkość maksymalna
Port ładowania baterii Leapmotora T03 znalazł się w najbardziej optymalnym miejscu, czyli w osłonie chłodnicy. Auto ma też klasyczne klamki (a nie chowane w nadwoziu) i porusza się na kołach o średnicy 165/65 R15. Na tle wysokiego nadwozia wydają się one jednak nieco za małe.
Jak podkreśla Jack, silnik tego chińskiego auta bardzo ochoczo reaguje na dodanie gazu, ale prędkość maksymalna wynosi jedynie 100 km/h. Być może w aucie oferowanym w Europie ogranicznik prędkości będzie przesunięty dalej, np. do 120-130 km/h.
Leapmotor T03 prowadzi się bardzo łatwo oraz wyróżnia świetnie reagującym i precyzyjnym układem kierowniczym. To chińskie auto jest wręcz idealne na wąskie ulice europejskich metropolii, gdzie sprawdzi się najlepiej. Jack jednak nic nie wspomina o komforcie jazdy.
W przedniej szybie znalazła się tylko pojedyncza wycieraczka, a kierowcę na drodze wspomaga choćby asystent pasa ruchu. W wyposażeniu znalazł się też system automatycznego parkowania.
Według Jacka Leapmotor T03 to absolutnie znakomity samochód miejski, który na dodatek przekonuje swoją niewygórowaną ceną.
Leapmotor T03: ile kosztuje?
Jak donosi chińska strona cnevpost.com, 2 marca w Chinach wprowadzono Leapmotora T03 na rok modelowy 2024. Auto kosztuje od 49 000 juanów (nieco ponad 27 000 zł) i wyróżnia się zasięgiem 200 km według CLTC.
Droższy model, zdolny przejechać 310 km, to wydatek 59 900 juanów (ok. 33 000 zł). Z kolei najdroższy, zapewniający zasięg 403 km, czyli jak model opisywany powyżej, został wyceniony na 69 900 juanów, a więc około 38 600 zł.
Europejskie ceny oraz szczegóły dotyczące nowego auta z Tychów poznamy zapewne niedługo.