Tesla Cybertruck ofiarą własnego sukcesu? Imponujący koszyk zamówień na pierwszego pick-upa tej marki

Tesla za kilka dni rusza ze sprzedażą wyczekiwanej przez klientów półciężarówki Cybertruck, która ma „mocno zamieszać” na rynku. Konkurencja ogranicza produkcję, tymczasem zapotrzebowanie na nowy produkt z Kalifornii wynosi milion sztuk, przy możliwościach produkcyjnych sięgających zaledwie 200 tys. egzemplarzy w skali roku.
Amerykanie ruszają z ofensywą, jaką ma być sprzedaż ich pierwszej, wyczekiwanej od 4 lat półciężarówki. Tesla Cybertruck będzie dostępna dla klientów już za kilka dni, czyli 30 listopada, choć produkcja na pełną skalę ruszy dopiero za kilka miesięcy.
„Wykopaliśmy własny grób z Cybertruckiem. Takie ekskluzywne produkty, które pojawiają się raz na długi czas, są po prostu niezwykle trudne do wprowadzenia na rynek. Ciężko będzie osiągnąć tak duży wolumen, aby rachunek ekonomiczny był zadowalający" – twierdzi Elon Musk, dyrektor generalny Tesli.
Some new Tesla Cybertruck pics @WholeMarsBlog @ray4tesla @MatthewDR pic.twitter.com/3QURx8PT80
— YYDS (@ya78756632) November 21, 2023
Musk odniósł się do swoich własnych szacunków, według których zapotrzebowanie na nową półciężarówkę sięga miliona aut rocznie. Tymczasem firma jest w stanie wyprodukować ich około 200 000 rocznie – donosi portal elektromobilni.pl.
Tesla Cybertruck: kara za odsprzedanie
Auto w Stanach Zjednoczonych ma kosztować w zależności od wersji – 39 990 dolarów (ok. 160 000 zł) za wariant bazowy i 69 990 dolarów (ok. 280 000 zł) za topowy. Co ciekawe, amerykańskie media donoszą o prawdopodobnym dopisaniu przez Teslę dodatkowej klauzuli do umowy nabywców Cybertrucka.
Zgodnie z nią nie wolno im będzie odsprzedać elektrycznego pick-upa przez rok od daty zakupu. Każdemu, kto sprzeda, grozi kara w wysokości aż 50 000 dolarów (ok. 202 tys. zł).
Zdaniem ekspertów Tesla idealnie wybrała moment wprowadzenia na rynek swojego nowego auta. „Ciekawe jest to, że start sprzedaży Cybertrucka ma miejsce w momencie, kiedy GM ogłosił opóźnienie w swojej drugiej fabryce samochodów elektrycznych w Michigan, a Ford zmniejszył produkcję F-150 Lightning, ponieważ odnotowano 46-procentowy spadek sprzedaży na początku tego miesiąca" – mowi Corey Cantor, analityk amerykańskiego rynku EV.
Rivian podejmuje rękawicę
Obie firmy, czyli Ford z F-150 EV i GM z Chevroletem Silverado EV, miały wiele czasu na rozwój swoich produktów, ponieważ Tesla do tej pory pozostawała poza segmentem pick-upów. Tymczasem inny gracz z tego segmentu, a więc Rivian miał solidny rok (TUTAJ przeczytasz o problemach konstrukcyjnych Cybertrucka).
Firma wyprodukowała dwa pojazdy: R1T i R1S. Pierwszy z nich będzie bezpośrednim konkurentem dla Cybertrucka.
Tesla ma 50 % rynku EV w USA
Jak wskazują analizy BloombergNEF, Tesla odpowiada za 50% sprzedaży pojazdów elektrycznych w USA (dane za pierwszą połowę tego roku), co jednocześnie stanowi ponad dwukrotność połączonego udziału w tzw. „Wielkiej Trójcy” z Detroit: Stellantis, General Motors i Forda.
BYD, chiński producent samochodów elektrycznych, który jest największym konkurentem Tesli na świecie, nie sprzedaje samochodów osobowych na rynku amerykańskim.
„Rynek EV w USA rozwija się bardzo szybko, ale producenci samochodów, którzy stają się liderami, mogą nie wywodzić się z żadnej z tzw. starszych firm. Wielkimi firmami EV przyszłości w USA oprócz Tesli mogą być też Rivian, Hyundai-Kia i Volvo" – dodaje Cantor.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA w tym roku przekroczyła już milion sztuk, przekraczając 974 000 sprzedanych w zeszłym roku.
Trzy stany liderami
Amerykański rynek rozwija się jednak nierówno pod względem geograficznym. Trzy najbardziej zaawansowane w transformację napędową Stany – Kalifornia, Waszyngton i Oregon – znajdują się na zachodzie kraju.
Golden State prowadzi w wyścigu sprzedaży pojazdów elektrycznych, a co czwarty samochód jest tam sprzedawany jako elektryczny. Kalifornia szczyci się również najwyższym udziałem pojazdów elektrycznych w kraju w swojej flocie pojazdów pasażerskich – 3,5% wszystkich samochodów w stanie było elektrycznych pod koniec ubiegłego roku.