Test opon zimowych na sezon 2023/24. Które wybrać?
Niemiecki ADAC, jak co roku, wziął pod lupę opony zimowe. W tym roku sprawdzono 16 opon w najpopularniejszych rozmiarach 225/45 R17 i 205/60 R16. Większość wypadła dobrze, ale aż trzy uzyskały ocenę niedostateczną. Których opon unikać?
Choć opony wielosezonowe przeżywają prawdziwy renesans, cały czas nie brakuje kierowców, dla których opony zimowe to rzecz obowiązkowa. Szukając zimówek, które opony wybrać? Jakie najlepiej spisywać się będą na śniegu, które podczas hamowania i co wybrać na błoto pośniegowe? Test opon zimowych pomoże rozwiać wątpliwości.
Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test opon na nadchodzący sezon 2023/2024. Pod lupę wzięto 16 opon w dwóch najpopularniejszych rozmiarach 225/45 R17 i 205/60 R16, czyli takich, które stosuje się w autach kompaktowych jak Volkswagen Golf, Toyota Corolla czy Opel Astra.
Nowe kryterium: ekologia
W tym roku po raz pierwszy wprowadzono kryteria oceny przyznawane na podstawie równowagi środowiskowej. Brzmi skomplikowanie, a co to oznacza? Na 70 proc. końcowej oceny składają się wyniki testów tradycyjnych parametrów m.in. jazdy na mokrej nawierzchni, aquaplaningu czy hamowaniu.
Z kolei pozostałe 30 proc oceny końcowej to aspekt ekologiczny, czyli zużycie opony, wpływ na zużycie paliwa oraz poziom hałasu generowany przez oponę. Krótko mówiąc: nowy wskaźniki ma odzwierciedlać ogólny wpływ opony na środowisko.
Nie zmieniła się przy tym pięciostopniowa skala ocen. To nadal:
- 0,5 – 1,5 bardzo dobra
- 1,6 – 2,5 dobra
- 2,6 – 3,5 zadowalająca
- 3,6 – 4,5 dostateczna
- od 4,6 niedostateczna
Test opon zimowych 225/45 R17 – jakie opony są najlepsze?
Wśród opon w rozmiarze R17 cztery modele uzyskały oceny dobre, jedenaście – zadowalające, a jeden model wymknął się skali i został sklasyfikowany jako niedostateczny.
* Ceny w euro nie mogą dziwić, bowiem ADAC jest niemiecką instytucją i opony do testu kupuje w Niemczech.
Najlepsze i najgorsze
Cztery najlepsze i jedną najgorszą oponę poddano także szerszej analizie.
- Continental WinterContact TS 870 to, jak tłumaczą specjaliści ADAC, opona o świetnej równowadze między wydajnością a odpowiedzialnością środowiskową.
- Michelin Alpin 6 i Goodyear Ultra Grip Performance+ to opony, które oferują bardzo podobne osiągi. Michelin wyróżnia się lepszym przewidywanym przebiegiem (61 000 km w porównaniu do 54 400 km w przypadku Goodyeara). Obie opony jednak zyskały taką samą notę końcową.
- Dunlop Winter Sport 5** choć nie wypadła najlepiej mokrej nawierzchni, nadrobiła dzięki imponującemu przebiegowi i dobrej równowadze środowiskowej.
Dwója z wykrzyknikiem
Ostatnie miejsce przyznano oponie Kormoran Snow. Zdaniem specjalistów ADAC ma ona problem z przyczepnością i hamowaniem. Podczas testów wyniki odbiegały znacząco od opon konkurencji, co może oznaczać trudności w utrzymaniu stabilności pojazdu na suchych drogach, zwłaszcza w czasie gwałtownych manewrów.
Jeszcze gorzej wypadły testy na mokrej nawierzchni. Jak podkreślają specjaliści ADAC, w testach hamowania pojazd z oponami Kormoran jechał z prędkością około 36 km/h, kiedy pojazd z konkurencyjnymi oponami Hankook Winter i*cept RS3 całkowicie się już zatrzymał. Oznacza to zdecydowanie dłuższą drogę hamowania. Słabe wyniki odnotowano także w aquaplaningu.
Jednak są też i dobre strony opony Kormorana. Jeśli będzie ona wykorzystywana w kopnym śniegu, wtedy może gwarantować „niezłe osiągi”.
Jakie opony na jakie drogi?
Specjaliści ADAC oprócz przyznania punktów wydali także rekomendacje w zależności od oczekiwań kierowców i konkretnych potrzeb. Na suche nawierzchnie najlepiej ich zdaniem wybrać Nokian WR Snowproof, Sava eskimo hp2, Pirelli Cinturato Winter 2.
Na mokre nawierzchnie sprawdzi się Bridgestone Blizzak LM005, Hankook Winter i*cept RS3. Na zimowe, ośnieżone nawierzchnie warto polecić opony Yokohama BlueEarth-Winter V906, Apollo Aspire XP Winter i Semperit Speed Grip 5. Z kolei, gdy zależy komuś na ochronie środowiska najlepsze będą opony Bridgestone Blizzak LM005 lub Kumho Wintercraft.
Test opon zimowych 205/60 R16 – jakie opony są najlepsze?
W przypadku opon w rozmiarze 205/60 R16 z klasą prędkości H (do 210 km/h) wyniki okazały się znacznie lepsze. Aż siedem opon otrzymało ocenę dobrą, dwie zostały sklasyfikowane, jako słabe, ale aż dwie, jako niedostateczne. I tych najlepiej unikać.
* Ceny w euro nie mogą dziwić, bowiem ADAC jest niemiecką instytucją i opony do testu kupuje w Niemczech.
Spośród 16 modeli opon przetestowanych w rozmiarze R16, dwie, zdaniem specjalistów ADAC, wyróżniają się na tle konkurencji. To Dunlop Winter Sport 5 oraz Michelin Alpin 6. Nie dość, że gwarantują dobrą reakcję na ruchy kierownicą, stabilnie utrzymują auto podczas jazdy, to jeszcze gwarantują najwyższy prognozowany przebieg.
Na uwagę zasługuje także opona Bridgestone Blizzak LM005, która okazała się najskuteczniejsza podczas hamowania i Hankook Winter i*cept RS3, która najlepiej sprawdza się w trudnych zimowych warunkach. Z kolei najbardziej wszechstronną oponą w tej kategorii jest Continental TS 870 P.
Dwója, czyli niezadowalające
Najgorsze oceny dostały w tej kategorii dwie opony. To turecka Lassa Snoways 4 oraz chińska Austone Athena SP-901. Mimo że Lassa została oceniona jako dobra na suchych i mokrych nawierzchniach, okazała się niedostateczna podczas jazdy na śniegu. Z kolei Austone Athena odwrotnie. Takie duże dysproporcje dyskwalifikują opony w teście.
A jeśli już kupimy nowe opony, wystarczy założyć je do samochodu, stare oddać do utylizacji (o czym pisaliśmy TUTAJ) i regularnie sprawdzać ciśnienie powietrza. To kluczowy nawyk, by bezpiecznie jeździć i długo użytkować opony.
Test opon zimowych wspólnie z ADAC przeprowadziły także redakcje magazynów Auto Bild i Tyre Reviews. Koldzy z Bilda sprawdzili opony do SUV-ów w rozmiarze 225/45 R18, a Tyre Reviews opon w rozmiarze 235/60 R18. Wyniki testów opublikujemy niebawem.