8 stycznia 2025

Te auta są najlepsze według ADAC. Jeden model zdominował ranking za 2024 r.

Volkswagen ID.7
Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

84 pojazdy we wszystkich rozmiarach i wszystkich klas – od budżetowego, miejskiego Hyundaia i10 aż po elektryczne, drogie Porsche Taycan. Tyle modeli w 2024 roku przetestowało ADAC.

Nie mówimy tu o rankingach niezawodności, a o całościowym sprawdzeniu samochodów, biorąc pod uwagę około 300 newralgicznych punktów. Testerzy zwracali uwagę m.in. na wartości zużycia energii lub paliwa, wielkość wnętrza, funkcjonalność czy działanie systemów wspomagających kierowcę.

W testach znalazły się 23 modele benzynowe, 16 diesli, 16 hybryd i 29 samochodów elektrycznych – informuje portal elektromobilni.pl.

TUTAJ przeczytasz podsumowanie naszych megatestów za 2024 rok.

Testy ADAC 2024: Volkswagen ID.7 górą

Zakres ocen, jakie przydzielono poszczególnym samochodom, waha się od 1,5 do 4,1. Warto przypomnieć, że mówimy tu o niemieckiej skali, w której 1 to ocena najlepsza, a 5 – najgorsza. „Czy samochody stały się takie same i wszystkie są równie dobre? Wcale nie” – opisują wyniki badań przedstawiciele ADAC.

Jaki model osiągnął najwyższą notę spośród wszystkich testowanych aut, niezależnie od klasy, typu napędu itd.? Na szczególnie wyróżnienie zasługuje tutaj Volkswagenie ID.7.

„Z ogólnym wynikiem 1,5, elektryczny Passat zdołał wyprzedzić nawet znacznie droższe modele, takie jak BMW i5, Porsche Taycan czy Mercedes EQE SUV, a także spalinowego Passata TDI” – informuje ADAC. Czym ID.7 zasłużyło sobie na taki sukces? Przede wszystkim wszechstronnością.

„Ten samochód rodzinny prezentuje się jako wybitnie wszechstronny. Przy prawie 5-metrowym nadwoziu nie tylko przestrzeń jest świetna, ale ID.7 uzyskuje także najwyższe oceny za bezpieczeństwo oraz cichą i szybką jazdę, która jest również ekonomiczna” – informuje ADAC.

„Zmierzone 18,1 kWh na 100 km to dobry wynik jak na tak duże auto. Zasięg 485 km jest odpowiedni do codziennego użytkowania i sprawia, że nie musisz iść właściwie na żadne kompromisy” – opisano.

Podkreślono także korzystną cenę tego auta (nie jest ona jednak brana pod uwagę do całościowej klasyfikacji) i fakt, że dostępna jest również wersja kombi. „Gratulacje dla Wolfsburga!” – skwitowano.

TUTAJ przeczytasz megatest Volkswagena ID.7.

Testy ADAC 2024: dominacja elektryków

Można śmiało stwierdzić, że zeszłoroczne testy ADAC zostały wygrane przez auta elektryczne. Czołowa dziesiątka składa się w zdecydowanej większości z modeli na prąd – „załapał się” do niej tylko jeden samochód spalinowy. To Skoda Superb.

TOP10 prezentuje się następująco (poniżej). Przypomnijmy – im niższa ocena ogólna, tym lepiej wypadł dany samochód:

  • Volkswagen ID.7 Pro: 1,5 pkt.
  • Volkswagen ID.7 Tourer GTX: 1,5 pkt.
  • BMW i5 eDrive 40: 1,6 pkt.
  • Porsche Taycan Performance Battery Plus: 1,6 pkt.
  • Skoda Enyaq 85x: 1,6 pkt.
  • Kia EV9: 1,7 pkt.
  • Mercedes EQE SUV 350+: 1,7 pkt.
  • Skoda Superb Combi 2.0 TDI: 1,7 pkt.
  • Audi Q4 Sportback 45 e-tron: 1,8 pkt.
  • Genesis G80 Electrified: 1,8 pkt.

Modele spalinowe uplasowały się dalej. Kolejne miejsca należą do Lucida Air (to akurat także elektryk), Mercedesa klasy E, Skody Superb z silnikiem benzynowym, Volkswagena Passata 2.0 TDI, BMW 520d czy Audi A6 Avanta. Najwyżej notowany model BYD-a, czyli Seal, otrzymał ocenę 2,0 i zajął miejsce 20. To również najlepszy wynik auta z Chin.

TUTAJ przeczytasz megatest Kii EV9.

Te modele wypadły najgorzej

Jakie samochody wypadły najgorzej? Ostatnie miejsce należy do Dacii Duster TCe 100 ECO-G (ocena 4,1, warto jednak zauważyć, że mówimy o modelu poprzedniej generacji). Kiepski wynik zanotowały także SsangYong Tivoli 1.5 GDI-T, Kia Picanto, Hyundai i10 czy Suzuki Swift.

Najgorzej oceniony samochód elektryczny to Honda e:Ny1 (ocena 2,4, słabe wyniki w kwestii przestrzeni w kabinie i komfortu), a na 2,5 oceniono Mazdę MX-30 z range extenderem, czyli w wersji R-EV.

„Samochody elektryczne na ogół stały się znacznie bardziej odpowiednie do codziennego użytku, co widać m.in. w przypadku modeli, które uplasowały się na miejscach od 1 do 7. W niektórych kategoriach testowych uzyskują lepsze wyniki niż modele z silnikami spalinowymi. Na przykład w kwestii napędu (niski poziom hałasu, szybki start od zera, brak szarpnięć skrzyni biegów) lub w kwestii dotyczącej środowiska, gdzie stale rosnący udział energii odnawialnej ma pozytywny wpływ na CO2 i ocenę zanieczyszczeń” – podaje ADAC.

Testy ADAC 2024: ocena bez kosztów

Warto jednak dodać, że wyżej wymienione wyniki dotyczą oceny bez uwzględnienia kwestii kosztów. Gdy weźmiemy je pod uwagę (ADAC stworzyło także osobny ranking, w którym podaje, „który pojazd daje najwięcej za dane pieniądze”), liderują hybrydy produkcji Volkswagena, Citroena i Hyundaia.

Najwyżej ocenionym elektrykiem jest wtedy MG4, przed Volkswagenem ID.7, Volvo EX30 i Teslą Model 3.