2 grudnia 2023

To będzie najdłuższa trasa szybkiego ruchu w Polsce! GDDKiA podsumowuje stan realizacji S7 i S8

S7 najdłuższa, ale S8 będzie dłuższa. Fot. GDDKiA
S7 najdłuższa, ale S8 będzie dłuższa. Fot. GDDKiA

Wraz ze zbliżającym się końcem roku, GDDKiA robi kolejne podsumowanie prac. Tym razem poznaliśmy stan realizacji dwóch dróg ekspresowych: S7 i S8. Na jakim etapie zaawansowania znajdują się obie trasy?

Obecnie kierowcy mogą korzystać z blisko 558 km ekspresowej „siódemki” i ok. 534 km „ósemki”. Trasa S8 w przyszłości stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Pokona tym samym obecnego lidera, a więc blisko 670-kilometrową autostradę A4.
Zbliżający się nowy rok sprawia, że GDDKiA robi liczne podsumowania dotyczące dróg, którymi zarządza. Pisaliśmy już o drogach ekspresowych S3 i S6, autostradach oraz stanie technicznym dróg krajowych.

Historia trasy S7

Pierwsze odcinki drogi ekspresowej na trasie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem zaczęły powstawać jeszcze w czasach PRL. Pierwszą nitkę oddano w 1990 r., a budowę drugiej zakończono w 1992 r. Wcześniej, w latach 1974-1984, powstała jednojezdniowa zachodnia obwodnica Kielc. Była ona częścią planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa. Ostatecznie rozbudowana została do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej w 2013 r. Kierowcy mieli też do dyspozycji dwujezdniowe wylotówki z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinki omijające położone przy trasie miejscowości.


W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice, już w układzie dwujezdniowym: Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca i Płońska. Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie fragmenty trasy musieliśmy poczekać do jesieni 2018 r, gdy z Gdańska można już było dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej aż do Napierek, na granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.

Z końcem 2019 r. kierowcy mogli przejechać kolejne ok. 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W 2022 r. jadąc z Gdańska mieliśmy już blisko 280 km ekspresówki. Z Myślenic do Rabki-Zdroju mogliśmy już podróżować korzystając z nowego, pond 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem Małym. Od początku września br. z Warszawy, po przejechaniu ok. 240 km, dotrzemy w okolice Miechowa. (ZOBACZ też: GDDKiA uruchomi 38 stacji ładowania samochodów elektrycznych).

Co dalej z S7?

Obecnie GDDKiA buduje bardzo ważną z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Będzie ona stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i wpinającej do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20 pojedziemy w 2025 r.

W realizacji są także dwa odcinki trasy S7 w woj. małopolskim, od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. W przyszłym roku GDDKiA połączy oddany jesienią odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski (łączący Warszawę z Krakowem) w całości zastąpimy drogą ekspresową. Jak czytamy na stronie GDDKiA, trwają również prace nad połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7.

Historia trasy S8

Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej „gierkówki”, oddanej do użytku w 1976 roku i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach. W 1998 r. zrealizowano także obwodnicę Radzymina. Kolejne, w śladzie obecnej S8, powstały z początkiem XXI wieku: to obwodnice Ostrowi Mazowieckiej i Oleśnicy. Później sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi.


W 2012 r. zakończono modernizację „gierkówki” od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic. Z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. Przez kolejne lata GDDKiA oddawało kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku. W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz, co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można dojechać od października 2018 r. Nieco ponad rok później dostępna była cała ówczesna S8, która prowadziła przez pięć województw: z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.

S8 połączy się z woj. łódzkim

Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na niej. Wynika to ze zmiany przebiegu drogi pomiędzy Walichnowy a Piotrkowem Trybunalskim i przybliżenia S8 do Łodzi. Budując węzeł Łódź Południe przewidziano możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8.

Trasa S8 w kierunku Czech

Zgodnie z zapisami w RPBDK trasa będzie biec dalej na południe od Wrocławia. W październiku br. GDDKiA wybrało najkorzystniejsze oferty i przed końcem br. chce podpisać umowy z wykonawcami. W tym samym miesiącu ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ-Bardo.

Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka. Jednak efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W RPBDK do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, ok. 45 km w woj. dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.

Trasa S8 w kierunku Litwy

5 września br. dopisano do realizowanego programu również budowę ok. 90 km w woj. podlaskim: od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać powstający obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.

Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km. Stałaby się wtedy najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową.