To będzie najdłuższa trasa szybkiego ruchu w Polsce! GDDKiA podsumowuje stan realizacji S7 i S8

Wraz ze zbliżającym się końcem roku, GDDKiA robi kolejne podsumowanie prac. Tym razem poznaliśmy stan realizacji dwóch dróg ekspresowych: S7 i S8. Na jakim etapie zaawansowania znajdują się obie trasy?
Obecnie kierowcy mogą korzystać z blisko 558 km ekspresowej „siódemki” i ok. 534 km „ósemki”. Trasa S8 w przyszłości stanie się najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Pokona tym samym obecnego lidera, a więc blisko 670-kilometrową autostradę A4.
Zbliżający się nowy rok sprawia, że GDDKiA robi liczne podsumowania dotyczące dróg, którymi zarządza. Pisaliśmy już o drogach ekspresowych S3 i S6, autostradach oraz stanie technicznym dróg krajowych.
Historia trasy S7
Pierwsze odcinki drogi ekspresowej na trasie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem zaczęły powstawać jeszcze w czasach PRL. Pierwszą nitkę oddano w 1990 r., a budowę drugiej zakończono w 1992 r. Wcześniej, w latach 1974-1984, powstała jednojezdniowa zachodnia obwodnica Kielc. Była ona częścią planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa. Ostatecznie rozbudowana została do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej w 2013 r. Kierowcy mieli też do dyspozycji dwujezdniowe wylotówki z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinki omijające położone przy trasie miejscowości.
W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków. W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice, już w układzie dwujezdniowym: Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca i Płońska. Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie fragmenty trasy musieliśmy poczekać do jesieni 2018 r, gdy z Gdańska można już było dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej aż do Napierek, na granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.
Z końcem 2019 r. kierowcy mogli przejechać kolejne ok. 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego. W 2022 r. jadąc z Gdańska mieliśmy już blisko 280 km ekspresówki. Z Myślenic do Rabki-Zdroju mogliśmy już podróżować korzystając z nowego, pond 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem Małym. Od początku września br. z Warszawy, po przejechaniu ok. 240 km, dotrzemy w okolice Miechowa. (ZOBACZ też: GDDKiA uruchomi 38 stacji ładowania samochodów elektrycznych).
Co dalej z S7?
Obecnie GDDKiA buduje bardzo ważną z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej. Będzie ona stanowiła część drogi ekspresowej S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i wpinającej do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu DK20 pojedziemy w 2025 r.
W realizacji są także dwa odcinki trasy S7 w woj. małopolskim, od Miechowa do Szczepanowic oraz od Widomej do Krakowa. W przyszłym roku GDDKiA połączy oddany jesienią odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma i dalszą część trasy do połączenia z S52 Północną Obwodnicą Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski (łączący Warszawę z Krakowem) w całości zastąpimy drogą ekspresową. Jak czytamy na stronie GDDKiA, trwają również prace nad połączeniem portu w Gdyni z drogą ekspresową S7.
Historia trasy S8
Obecna droga ekspresowa S8 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Warszawą wykorzystuje przebieg dawnej „gierkówki”, oddanej do użytku w 1976 roku i gruntownie przebudowanej w ostatnich latach. W 1998 r. zrealizowano także obwodnicę Radzymina. Kolejne, w śladzie obecnej S8, powstały z początkiem XXI wieku: to obwodnice Ostrowi Mazowieckiej i Oleśnicy. Później sukcesywnie realizowano kolejne odcinki drogi ekspresowej S8, łącząc je w coraz dłuższe ciągi.
W 2012 r. zakończono modernizację „gierkówki” od Piotrkowa Trybunalskiego do Radziejowic. Z końcem 2013 r. z Wrocławia można było dojechać do węzła Wieluń. Przez kolejne lata GDDKiA oddawało kolejne odcinki w kierunku Warszawy i Białegostoku. W 2015 r. zakończyły się prace przy przebudowie mostu Grota Roweckiego w Warszawie oraz odcinka pomiędzy węzłami Paszków i Opacz, co ułatwiło przejazd przez stolicę w kierunku Białegostoku, do którego drogą ekspresową można dojechać od października 2018 r. Nieco ponad rok później dostępna była cała ówczesna S8, która prowadziła przez pięć województw: z Kobierzyc pod Wrocławiem do przedmieść Białegostoku.
S8 połączy się z woj. łódzkim
Wielu kierowców nadal wybiera krótszą o 35 km trasę od węzła Łódź Południe przez węzeł Łódź Północ i dalej autostradą A2 do Konotopy, zwiększając natężenie ruchu na niej. Wynika to ze zmiany przebiegu drogi pomiędzy Walichnowy a Piotrkowem Trybunalskim i przybliżenia S8 do Łodzi. Budując węzeł Łódź Południe przewidziano możliwość jego bezpośredniego połączenia z dalszym przebiegiem S8.
Trasa S8 w kierunku Czech
Zgodnie z zapisami w RPBDK trasa będzie biec dalej na południe od Wrocławia. W październiku br. GDDKiA wybrało najkorzystniejsze oferty i przed końcem br. chce podpisać umowy z wykonawcami. W tym samym miesiącu ogłoszono przetarg na wyłonienie wykonawcy blisko 14-kilometrowego odcinka Ząbkowice Śląskie Północ-Bardo.
Przetarg na odcinek od Łagiewnik do Ząbkowic Śląskich (o długości 17,1 km) zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. W trakcie prac przygotowawczych jest jeszcze odcinek z Barda do Kłodzka. Jednak efekt jest uzależniony od wyniku analiz połączenia go z planowaną obwodnicą Złotego Stoku. Nowa S8 pomiędzy Kobierzycami a Kłodzkiem będzie miała ok. 87 km długości. Oddanie tej trasy do ruchu planowane jest w latach 2028-2033. W RPBDK do 2030 r. zapisano również realizację dalszego przebiegu S8, ok. 45 km w woj. dolnośląskim od Kłodzka do Boboszowa i granicy z Czechami.
Trasa S8 w kierunku Litwy
5 września br. dopisano do realizowanego programu również budowę ok. 90 km w woj. podlaskim: od Białegostoku do węzła Raczki na skrzyżowaniu z S61. Trasa ta będzie wykorzystywać powstający obecnie, w ramach budowy S19, odcinek od nowego węzła Białystok Zachód w okolicy Choroszczy do Dobrzyniewa i dalej fragment S16 do Korycina.
Po realizacji wszystkich odcinków na południe od Wrocławia i na północ od Białegostoku S8 wydłużyłaby się do blisko 786 km. Stałaby się wtedy najdłuższą drogą szybkiego ruchu w Polsce. Będzie o ok. 36 km dłuższa od S7 przy założeniu, że trasa od Rabki-Zdrój do Chyżnego będzie drogą ekspresową.



