7 grudnia 2023

To będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. GDDKiA podsumowuje stan realizacji tras S10 i S11

Drogi ekspresowe S10 i S11 – stan realizacji. Fot. GDDKiA
Drogi ekspresowe S10 i S11 – stan realizacji. Fot. GDDKiA

S10 i S11 połączą zachodnią i środkową część Pomorza z resztą kraju. Na jakim etapie budowy znajdują się obie trasy?

Droga ekspresowa S10 stanowić będzie najkrótsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, z kolei S11 ułatwi dojazd z Kołobrzegu i Koszalina do miast wchodzących w skład aglomeracji górnośląskiej.

S10 to trasa o długości ok. 410 km, która będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w okolicy Naruszewa. Z kolei droga ekspresowa S11 połączy cztery województwa. Do 2030 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km.

Zbliżający się koniec roku sprawia, że GDDKiA robi liczne podsumowania dotyczące dróg, którymi zarządza. Pisaliśmy już o drogach ekspresowych S3 i S6S7 i S8, autostradach oraz stanie technicznym dróg krajowych.

Trasa S10  

Realizacja wszystkich brakujących odcinków S10 zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Duży odcinek S10 stanie się również częścią nowego, północnego korytarza drogowego, od granicy z Niemcami do granicy z Litwą. S10 na węźle Bydgoszcz Zachód połączy się z S5 skąd tą trasą dotrzemy do Nowych Marz na skrzyżowaniu z A1. Obecnie trwa projektowanie przedłużenia S5 dalej do Ostródy, gdzie trasa połączy się z S7, a wykorzystując S51 będzie można dojechać do Olsztyna oraz dalej na wschód: S16 do Ełku i skrzyżowania z S61, włączając się w międzynarodowe szlaki Via Baltica i Via Carpatia. 

Kierowcy korzystają już z trasy pomiędzy węzłem Szczecin Zdunowo i końcem obwodnicy Stargardu. Omijają Wałcz (woj. zachodniopomorskie), Wyrzysk (woj. wielkopolskie, w części droga jednojezdniowa), a w woj. kujawsko-pomorskim Bydgoszcz (wykorzystując południowo-zachodnią cześć obwodnicy) i Toruń (jednojezdniowy odcinek S10 na południe od miasta). To w sumie ponad 110 km.    

Obecnie w realizacji są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Pierwszy wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) został złożony w lipcu, drugi w sierpniu, trzeci w grudniu br. Dla ostatniego wciąż opracowywane są materiały do wniosku o ZRID.

S10 w budowie

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz około 100-kilometrowy od autostrady A1 do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie ub.r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10. 

Z kolei pomiędzy A1 i OAW trasa będzie miała swój początek na węźle Włocławek Północ na A1. Następnie droga przebiegać będzie nowym mostem przez Wisłę do gminy Fabianki. Dalej poprowadzi na wschód, gdzie w gminie Tłuchowo przekroczy granicę woj. kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego.

Długość tej części wynosić będzie około 40 km. W woj. mazowieckim trasa będzie miała około 60 km i biec będzie na południowy wschód w okolicy Płocka. S10 będzie połączona z Płockiem przez DK60, która będzie poprowadzona nowym śladem w układzie dwujezdniowym (2x2). S10 swój bieg kończyć będzie na północnym przebiegu OAW, czyli S50, w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmuje także 20 km połączenia drogą S10 z S7 za pomocą trasy S50, która będzie odcinkiem OAW. Zadanie to stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.   

Trasa S11

Do 2030 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35,5 km) blisko 620 km. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (wliczając wspólny przebieg S6 i S11), od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnicę Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.  

Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.   

Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać z 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu trafiła obwodnica Szczecinka o długości 12 km.  Ponadto, pod koniec września br. GDDKiA oddało do ruchu 48 km trasy od Koszalina do Bobolic. Nowa droga wyprowadziła ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami.  

Do domknięcia realizacji S11 na Pomorzu Zachodnim brakuje jeszcze odcinka między Bobolicami, a Szczecinkiem. Na ten fragment, o długości 24,4 km, GDDKiA podpisało 30 sierpnia tego roku umowę z wykonawcą. Zakończenie budowy planowane jest w 2026 roku.  (ZOBACZ też: GDDKiA uruchomi 38 stacji ładowania samochodów elektrycznych).

Trasa S11 w budowie

Trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 280 km, podzielonych na następujące odcinki:     

  1. Szczecinek – Piła o długości około 59 km
  2. Piła – Ujście o długości około 20 km
  3. Ujście – Oborniki o długości około 43 km
  4. Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości około 22 km
  5. Kórnik – Jarocin o długości około 43 km
  6. Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km
  7. Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości około 30 km

Dla odcinka Ostrów Wielkopolski-Kępno Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od DŚU. Dla odcinka Szczecinek-Piła oraz Oborniki-Poznań uzyskano DŚU, a dla odcinków Piła-Ujście, Ujście-Oborniki, Kórnik-Jarocin oraz Jarocin-Ostrów Wielkopolski toczą się postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.   

Trwa także przetarg na zaprojektowanie i budowę S11 na odcinku Oborniki-Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Termin składania ofert upływa 13 grudnia br. o godz. 9. Ponadto, w przyszłym roku zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe dla kolejnego odcinka S11 tj. Ostrów Wielkopolski-Kępno.       

W lipcu 2023 r. GDDKiA br. oddało do ruchu obwodnicę Olesna. To blisko 25 km dwujezdniowej trasy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycja to także budowa 24 obiektów mostowych oraz węzła Olesno. Dzięki temu kierowcy mają do dyspozycji pierwszy odcinek drogi ekspresowej w woj. opolskim.