29 października 2023

Oto 8 najdłużej produkowanych samochodów

Najdłużej produkowane modele
Źródło: newspressuk.com

W dzisiejszych czasach najdłużej produkowane modele samochodów utrzymują się na rynku najczęściej maksymalnie przez kilka lat. Historia pokazuje jednak, że niektóre auta odniosły tak duży sukces sprzedażowy, że wytwarzano je nawet przez kilka dekad.

Najdłużej produkowane modele samochodów nie zawsze muszą wyróżniać się niebywale atrakcyjną sylwetką czy bogatym wyposażeniem. Przeciwnie, bardzo często znajdują nowych nabywców właśnie ze względu na swoją konstrukcyjną prostotę i przystępną cenę. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich.

NAJDŁUŻEJ PRODUKOWANE AUTA

Zobacz wideo news

Peugeot 404 (lata produkcji: 1960-1988 )

Model praktycznie nieznany w naszym kraju, choć mający duże znaczenie w historii francuskiego producenta. Auto zaprezentowano w 1960 roku i na przestrzeni kolejnych lat w ofercie Peugeota pojawiły się praktycznie wszystkie wersje nadwoziowe. Oprócz eleganckiego, klasycznego sedana, produkowano także odmiany coupe, cabrio, kombi i pick-up.

Ta ostatnia jest szczególnie lubiana i doceniana do dziś w wielu afrykańskich krajach. Mimo upływu lat i skrajnego wyeksploatowania wielu egzemplarzy, nadal służą one dzielnie swoim właścicielom. Podobnie zresztą jak wersje taxi, na których gigantyczne przebiegi nie robią większego wrażenia.

Łada 2105 (lata produkcji: 1982-2014)

Historia tego modelu i poprzedników, na których bazuje, to temat na osobny artykuł. Nie sposób w kilku zdaniach dokładnie opisać wszystkich wersji tego pojazdu, jakie powstały na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci i poprzednika, na którym bezpośrednio bazował.

Skupmy się więc na najważniejszych informacjach. Ten model Łady trafił do produkcji w 1982 roku, a ostatni egzemplarz zjechał z taśmy egipskiego oddziału producenta 32 lata później. Mimo licznych udoskonaleń i liftingów, samochód bazował na modelu Fiat 124, którego korzenie sięgają lat 60. ubiegłego wieku.

Dlatego na poczciwą Ładę warto patrzeć głównie z perspektywy historycznej, a jeśli ktoś ma w planie kupić takie auto, to traktować je jedynie jako ciekawego youngtimera. Oczywiście pojazd nadaje się do codziennej jazdy, ale jego konstrukcja jest mocno przestarzała, a kwestie takie jak poziom bezpieczeństwa lepiej przemilczeć.

Land Rover Defender (lata produkcji: 1983-2016)

Samochód, który skonstruowano na podstawie doświadczenia zdobywanego przez lata w segmencie aut terenowych. Mimo spartańskiego wykończenia i aerodynamiki nadwozia zbliżonej do aerodynamiki kiosku, Defeneder stał się symbolem prawdziwego samochodu off-roadowego, który bez problemu poradzi sobie nawet w najtrudniejszych warunkach.

Zaprezentowany w 1983 roku pojazd oferowano w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych, a także w seriach limitowanych. Najbardziej zauważalny lifting przeprowadzono w 2012 roku. Dzięki niemu samochód wyglądał o wiele atrakcyjniej, a wyposażenie wzbogacono o takie dodatki jak np. rozbudowany system car-audio. Produkcję zakończono w 2016 roku.

Peugeot 405 (lata produkcji: od 1987 do dziś)

Kolejny Peugeot w tym zestawieniu. Model, który wiele osób kojarzy również za sprawą tego, że montowany był przez pewien czas w zakładach w Lublinie. 405-kę zaprezentowano w 1987 roku. Była samochodem nowoczesnym, o atrakcyjnej linii nadwozia.

W najmocniejszej wersji T16, z silnikiem o mocy 200 KM i z napędem na cztery koła, stanowiła naprawdę ciekawą alternatywę np. dla niemieckiej konkurencji. Dziś takie auta to poszukiwane youngtimery, których wartość będzie już tylko rosnąć.

Wracając jednak do zwykłych wersji, były one na tyle udane i trwałe, że produkcja modelu trwa do dziś. Oczywiście samochodu nie wytwarza się już we francuskiej fabryce Peugeota, a w Azerbejdżanie. Gruntownie przestylizowany model, nosi tam nazwę Peugeot Khazar 406.

Citroen 2CV (lata produkcji: 1949-1990)

Brzydkie kaczątko, bo tak nazywano ten model, jest równie charakterystycznym pojazdem co np. Volkswagen Garbus. Stylistyka auta budzi wiele kontrowersji, ale być może właśnie dzięki temu pojazd był tak bardzo lubiany na całym świecie.

Debiut modelu miał miejsce w 1949 roku, a ostatni egzemplarz opuścił portugalską fabrykę w 1990 roku (produkowany był tam tylko ostatnie dwa lata produkcji modelu). Ciekawostką jest fakt, że auto eksportowano nawet do USA.

Na bazie modelu 2CV produkowano także bliźniaczy pojazd o nazwie Dyane oraz wersje dostawcze AK czy urokliwą odmianę Mehari pozbawioną drzwi i sztywnego dachu, jednocześnie przypominającą auto typu buggy. Łącznie wyprodukowano prawie 4 miliony egzemplarzy małego Citroena.

Mini (lata produkcji: 1959-2000)


Urokliwy samochodzik zaprojektowany przez Aleca Issigonisa trafił do produkcji w 1959 roku. Ze względu na małe rozmiary i atrakcyjny wygląd szybko stał się ulubieńcem klientów. W szczególności pań, które w tym autku prezentowały się najlepiej.

Dla laików największe skojarzenie z pojazdem budzi serial o przygodach Jasia Fasoli. To właśnie takim autem poruszał się sympatyczny bohater grany przez Rowana Atkinsona.

Model występował pod różnymi nazwami, takimi jak Morris Mini-Minor czy Austin 850. Jednak to wspomniane określenie Mini jest najbardziej charakterystyczne w przypadku tego samochodu i budzi pierwsze skojarzenia jeśli chodzi o najdłużej produkowane modele omawianego pojazdu.

Autko występowało w kilku odmianach nadwoziowych, takich jak kombi (Traveller), pick-up czy Clubman. Nie obyło się także bez usportowionych wersji Cooper, których legenda kontynuowana jest do dziś przez następcę oraz sporej ilości limitowanych odmian modelu. Produkcję pierwszej, klasycznej odmiany Mini zakończono w 2000 roku

Volkswagen Garbus (lata produkcji: 1945-2003)

Trudno znaleźć osobę, która nie kojarzy tego samochodu. Mały Volkswagen, w Polsce pieszczotliwe określany jako Garbus, to jedno z najbardziej charakterystycznych aut na świecie.

Początki historii modelu sięgają lat 30. ubiegłego wieku, a produkcję rozpoczęto w 1938 roku. Oficjalne nazwy stanowiły odniesienie do konkretnej wersji silnikowej (np. 1202, 1300 i inne). Przez kolejne lata pojazd wielokrotnie modernizowano, jednak nigdy nie były to na tyle duże zmiany, aby samochód zatracił swój niepowtarzalny charakter.

Mało tego, szybko stał się prawdziwą ikoną popkultury. Ostatni egzemplarz wyprodukowano 30 lipca 2003 roku, w meksykańskiej fabryce Volkswagena. Łącznie powstało ponad 21,5 miliona sztuk tego urokliwego autka.


Volkswagen Transporter (lata produkcji: 1949-2013)

Niewielkich rozmiarów samochód dostawczy marki Volkswagen został zaprezentowany w 1949 roku. Oficjalnie oznaczany kodem T1, ale równie często określany mianem Bulli. Technicznie auto w dużym stopniu bazowało na popularnym Garbusie.

Samochód sprzedawał się tak dobrze, że jego produkcję kontynuowano przez kolejne dekady. Na przestrzeni lat wprowadzono drugą generację, którą tylko nieznacznie zmodyfikowano stylistycznie, a za napęd posłużył wzmocniony do 47 KM silnik o pojemności 1,6 litra.

Do dziś Bulli jest modelem równie kultowym, jak jego starszy brat, na którym bazuje i inne najdłużej produkowane modele aut. Mimo tego, na początku nowego tysiąclecia produkcja tego auta powoli dobiegała końca. Powodem nie było zbyt małe zainteresowanie klientów, a normy bezpieczeństwa, którym urokliwy busik niestety nie mógł sprostać. Ostatni egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej brazylijskiej fabryki 20 grudnia 2013 roku.