Toyota miażdży konkurencje. Wyniki sprzedaży nowych samochodów za 2021 rok
Toyota liderem rynku. Zmiana upodobań Polaków? A może handel tym, co było w salonach? W sumie zarejestrowaliśmy w Polsce 446 680 nowych aut. Jakie marki w 2021 roku wyszły obronną ręką?
Pandemiczny rok 2021 przyniósł spore przetasowania na rynku nowych samochodów. A wszystko przez problemy z podzespołami i wymuszone przerwy w produkcji. Jednak nie wszyscy borykali się z kłopotami.
Toyota po raz drugi została liderem rynku, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Sprzedaż na poziomie 74 tys. w porównaniu z drugą Skodą, której samochodów zarejestrowano w Polsce zaledwie 45 tys. to wynik miażdżący. A to już drugi rok z rzędu, kiedy Toyota zwiększa sprzedaż. W 2020 zarejestrowano w Polsce 64 364 samochodów japońskiej marki zwiększając swój udział w rynku z 10,3 proc. w 2019 roku do 13,2 proc. w roku 2020. W 2021 liczba rejestracji była większa o ponad 8 tys. aut.
Ktoś powie, że wyniki w tym roku są mocno wypaczone przez kłopoty z dostawami. Owszem, ale wszystkie marki działają w tych samych warunkach. Toyota przede wszystkim potrafiła zapewnić sobie ciągłość dostaw nowych samochodów w trudnym pandemicznym czasie. Po drugie trafiła w gusta europejskich, a także polskich klientów wprowadzając nowe modele. Jednak to Corolla i Yaris nadal ciągnęły sprzedaż.
Japońska marka z olbrzymią przewagę wyprzedziła Skodę, która utrzymała drugą pozycję. Jednak jak pozostałe marki koncernu Volkswagen, borykała się z dostępnością nowych samochodów.
Podium w zasadzie bez zmian
Trzecie miejsce obronił Volkswagen, choć nie było łatwo. Dystans do podium sukcesywnie skracały Kia i Hyundai, coraz odważniej i mocniej rozpychając się na polskim rynku. Ostatecznie nie udało się wskoczyć na podium, jednak dla koreańskiego koncernu to i tak rekordowy wynik w Polsce. Gdy wiele marek sprzedawało marzenia o samochodach, odsyłając klientów z kwitkiem, Kia i Hyundai mogły sprzedawać samochody z bieżącej produkcji.
Jak wygląda pierwsza dziesiątka najchętniej sprzedawanych marek (liczba rejestracji wg CEPiK)?
- Toyota – 74 513 szt.
- Skoda – 45 070
- Volkswagen – 34 421
- Kia – 32 323
- Hyundai – 26 840
- BMW – 23 964
- Mercedes – 20 018
- Dacia – 19 909
- Ford – 19 112
- Audi – 18 973
Prywatnie mamy inny gust
Samar wziął także pod uwagę zakupy indywidualne. W tym zestawieniu jeszcze większe zaskoczenia. Tutaj Toyota nadal jest liderem, ale na drugie miejsce wskoczyła Kia, a na trzecie Hyundai. Mogłoby to oznaczać, że jeśli o zakupie samochodu decydujemy sami, a nie flotowiec, wybieramy nieco inne marki niż te, do których przywykliśmy. Skoda i VW dopiero na 5. i 6. miejscu.
Jakie modele pokochali w ubiegłym roku Polacy? W przypadku zakupów indywidualnych i flotowych ranking Top 10 wygląda następująco:
- Toyota Corolla
- Toyota Yaris
- Skoda Octavia
- Dacia Duster
- Toyota RAV4
- Skoda Fabia
- Toyota C-HR
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Hyundai i30
W przypadku zakupów indywidualnych:
- Toyota Yaris
- Dacia Duster
- Toyota Corolla
- Hyundai Tucson
- Kia Sportage
- Toyota Aygo
- VW T-Roc
- Dacia Sandero
- Toyota RAV4
- Toyota C-HR
Największe spadki i wzrosty
Warto także bliżej przyjrzeć się statystykom rejestracji i sprawdzić kto najwięcej stracił, a kto zyskał w tym roku.
Niewątpliwymi zwycięzcami okazali się Tesla (483 proc.), Cupra (1953 proc., jednak nowa marka Seata startowała z bardzo niskiego poziomu sprzedaży) a także, Maserati 92 proc. Abarth (62 proc.) Mazda (48 proc.), Suzuki 43 (proc.) i Hyundai (45 proc.).
Rekordzistami na minusie okazały się marki: Mitsubishi (-56 proc.) Smart (47 proc.) i Honda (48 proc.).
Cały rynek
Jak wynika z danych CEPiK, w całym 2021 roku zarejestrowaliśmy 446 680 nowych samochodów osobowych, czyli 4,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jak wylicza SAMAR spośród dziesięciu marek notowanych w czołówce listy 6 uzyskało wynik lepszy niż w roku ubiegłym. Trzy pierwsze miejsca należą do wieloletnich liderów naszego rynku: Toyoty (+21,5%), Skody (-20%) oraz VW (-7,5%).
Na uwagę zasługuje wysoka pozycja Kii oraz Hyundaia. Te koreańskie marki szybko umacniają się na rynku, zmniejszając odstęp od dotychczasowych liderów. W przypadku Kii wzrost liczby rejestrowanych aut wyniósł ponad 34 proc., a w przypadku Hyundaia niemal 46 proc.
Wśród marek premium klasyfikowanych w pierwszej dziesiątce na uwagę zasługuje wzrost Audi, który wyniósł niemal 22 proc. oraz wysoki wzrost BMW, które walczyło na rynku nie tylko szeroką ofertą i jej dostępnością, ale także wyjątkowo atrakcyjnymi cenami. Mercedes nieznacznie obniżył swoją sprzedaż o 1,4 proc.
Warto także odnotować świetny wynik Tesli, która od tego roku jest oficjalnie działającym importerem na naszym rynku. Wystarczyło kilka miesięcy, by Polacy zarejestrowali ponad 900 samochodów tej amerykańskiej marki.