Toyota Aygo X – nowy wymiar malucha | Test OTOMOTO TV
Toyoty Aygo X to trzecia generacja popularnego malucha. Jednak, jako pierwsza, stworzona w całości przez Toyotę. Bliżej jej zatem do crossoverów, niż zwykłego, miejskiego malucha.
Toyota Aygo pojawiła się w 2008 roku. Stworzona przez Toyotę, wspólnie z Citroenem i Peugeotem, była jednym z „trojaczków”. Miała tę samą platformę, te same silniki i to samo wnętrze. Doczekała się dwóch generacji i kilku faceliftingów.
W 2021 roku Aygo się usamodzielniło. Toyota postanowiła kontynuować produkcję modelu, jednak już bez udziału francuskich partnerów. I tak powstała Toyota Aygo X. Do jej budowy wykorzystano skróconą platformę TNGA-B, tę samą, na której powstaje Yaris i Yaris Cross.
„X” w nazwie jest czytany jako "Cross" i oznacza crossovera. Tak jak ma to miejsce w przypadku Yarisa Cross i Corolli Cross. Jednocześnie nawiązuje do Aygo poprzedniej generacji, który miał znak „X” wpisany w stylistykę przodu.
Aygo X otrzymał benzynowy silnik o mocy 72 KM, znany z Aygo 2. generacji. W standardzie jest 5-stopniowa skrzynia manualna, a w opcji – CVT.
W wyposażeniu Aygo X znalazły się nowe generacje elektronicznych systemów Toyoty: System multimedialny Toyota Smart Connect z ekranem dotykowym 9 cali (w wyższych konfiguracjach), usługi łączności Toyota Connected Car (standard), Toyota Safety Sense generacji 2,5 (standard).
Nowa platforma sprawia, że różnice w wymiarach są olbrzymie. Aygo X ma 370 cm długości, czyli jest dłuższe od poprzednika aż o 23,5 cm. A to oznacza, że mała Toyota jest jedynie o pięć milimetrów krótsza niż 3-drzwiowa wersja pierwszej generacji Toyoty RAV4, ale ma od niej o 4,5 cm szersze nadwozie i o 23 cm większy rozstaw osi.
Szerokie na 174 cm i wysokie na 152,5 cm Aygo X jest większe od poprzedniczki odpowiednio o 12,5 cm i o 6,5 cm. Kompletnie inne jest także wnętrze. Bardziej przestronne, ale co ważniejsze również znacznie lepiej zaprojektowane i lepiej wykończone. Komfort jazdy jest także o niebo lepszy.
Toyota Aygo X – jaki silnik?
Toyota nie daje tutaj wyboru. Pod maską montowany jest wyłącznie litrowy, trzycylindrowy sinik 1KR-B52 o mocy 72 KM. Do wyboru są jedynie skrzynie biegów. Manualna 5-biegowa lub Multidrive S. Ta pierwsza pozwala wykrzesać z małego auta nieco więcej dynamiki, druga zwiększa wygodę jazdy, ale wymaga dopłaty około 5 tysięcy zł.
Toyota Aygo X – ile kosztuje?
Podstawowa wersja wyposażenia małej Toyoty (Active) wyceniona jest na 68 900 zł. Najbogatsza Undercover to już 90 tys. Trzeba przyznać, że jak na tak małe auto to wysoka cena. Jak się jednak okazuje, nie brakuje chętnych, by jeździć dobrze wyposażonym i nowocześnie zaprojektowanym autem miejskim.
W tym odcinku testujemy Toyotę Aygo X, czyli trzecią generację tego modelu. To wcielenie mocno różni się od poprzedników. Co je odróżnia? Czy Aygo X to nadal zwykły mieszczuch segmentu A? W czym, oprócz gabarytów, przypomina Toyotę Yaris? Jak ten model wypada przy swoim rywalu, jakim jest Hyundai i10? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.
Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Toyota Aygo X z silnikiem 1.0 o mocy 72 KM.