29 października 2023

Tajne biuro Calty otworzyło swoje archiwa. To tam powstała Toyota Celica

Toyota Celica
Toyota Celica

Toyota Celica z 1978, pierwszy Prius, Lexus LC i koncept FT-1, czyli późniejsza Toyota GR Supra. Za powstaniem tych wszystkich samochodów stoi Calty Design Reaserch. Amerykańskie biuro Toyoty obchodzi 50-lecie i z tej okazji ujawniło swoje najlepsze projekty.

To zaskakując, ale wiele kultowych modeli Toyoty i Lexusa powstało nie w Japonii, a w amerykańskim biurze projektowym marki. Calty Design Reaserch narysowało jedne z najważniejszych modeli Toyoty w ostatnich latach. Wśród nich wymienić można nowego Land Cruisera, GR Suprę, Camry, Highlandera czy Toyotę C-HR. To jednak tylko czubek góry lodowej, bo samochodów koncepcyjnych w amerykańskim biurze powstało znacznie więcej. Ostatni? Baby Lunar Cruiser stworzony z myślą o podboju Księżyca. Pierwszy? Toyota CAL-1 z 1977 roku.

Studio Calty w Kalifornii było urzeczywistnieniem wizji Shoichiro Toyody i Eiji Toyody. Powstało w 1973 roku, ale na początku działało w ukryciu. Pierwszy projekt ujawniono dopiero w 1977. Nie obawiano się eksperymentów, czego przykładem jest właśnie Toyota CAL-1. To zbudowany na Celice pick-up, ale z dodatkową kanapą zamiast skrzyni ładunkowej. Na dodatek wykończonej drewnem w stylu marynistycznym. Odważnie?

Pick-up z kanapą teściowej

Takich projektów w Calty było znacznie więcej. Pierwszym produkcyjnym modelem była Toyota Celica z 1978 roku, która stała się niekwestionowanym bestsellerem swoich czasów.

Zmiana technik pracy w latach osiemdziesiątych otworzyła przed designerami nowe możliwości. Wówczas chętnie projektowano samochody sportowe o wysokich osiągach. Jednym z nich był projekt MX-1 z 1983 roku. Charakteryzował się on centralnie umieszczonym silnikiem oraz drzwiami podnoszonymi do góry, tak jak w Lamborghini Countach.

Oczywiście auto nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji, ale koncept doczekał się drugiej generacji (MX-2), w której jednym z udoskonaleń była kierownica z wahaczami, która mogła być przystosowana do jazdy w ruchu prawo lub lewostronnym.

Dekadę później Calty odegrało kluczową rolę we wprowadzeniu nowych modeli Toyoty na rynek. W tym czasie powstała m.in. Tacoma (1995 r.), Prius (1997 r.) czy Avalon (2000 r.). To właśnie styliści, pod czujnym okiem wiceprezesa wykonawczego Mamoru Yaegashiego stworzyli sylwetkę pierwszego hybrydowego samochodu produkowane seryjnie i sprzedawanego globalnie.

CX-80, czyli projekty do szuflady

Projektanci Calty pracowali także nad modelami, które nie trafiły do produkcji. W latach 70. powstała Toyota CX-80, dość kanciasta i futurystyczna, ale służyła do sprawdzenia różnego rodzaju rozwiązań. Np. modułu przednich reflektorów z trzecim dodatkowym światłem. W aucie nie było także lusterek zewnętrznych. Po co? By zmniejszyć opory powietrza.

W biurze powstał także projekt Supry A80. Powiększono w niej silnik, koła, tylny spoiler, klamki drzwi, mocowania lusterek – tak, by wzmocnić wizerunek sportowego samochodu. Ten projekt nie został ostatecznie zaakceptowany, ale pewne pomysły Calty można dostrzec w czwartej generacji sportowego samochodu, który został wprowadzony na rynek w 1993 roku.

W 2010 roku prezes Toyoty, Akio Toyoda, zadeklarował chęć zerwania z „nudnymi samochodami”. Tak rozpoczęła się nowa droga w projektowaniu osobowych aut koncernu. W 2012 roku zaprezentowano koncepcyjnego Fin-Vii nazywanego „smartfonem na kołach” oraz Lexusa LF-LC, który potem wszedł do produkcji, jako Lexus LC.

Projektanci włożyli też wiele serca w projekt FT-1 z 2014 roku, czyli samochodu, który potem stał się GR Suprą. Firma miała też wpływ na stylistykę aut oferowanych w Europie, w tym m.in. Toyoty C-HR pierwszej generacji, Highlandera, Camry czy najnowszego Land Cruisera. Jednocześnie Calty prowadzi projekty badające przyszłe trendy w dużych miastach – tak powstał prototyp Scion NYC, który zakłada prowadzenie pojazdu w pozycji wyprostowanej.

Baby Lunar Cruiser

Ostatnim dziełem biura projektowego jest jednak nigdzie nieprezentowany prototyp Baby Lunar Cruiser (BLC), który został zainspirowany jazdą po księżycu. Wspólnie z Toyotą i Japońską Agencją Badań Kosmicznych (JAXA), zespół projektowy połączył tradycyjne rozwiązania z oryginalnego FJ40 Land Cruisera i pojazdu eksploracji międzyplanetarnej.

Baby Lunar Cruiser napędzany jest silnikami elektrycznymi i sterowany za pomocą joysticków. Ma bezpowietrzne opony i kompaktowe wymiary, dzięki czemu jest bardzo zwrotny. Szklany, wystający dach i panoramiczny wyświetlacz deski rozdzielczej gwarantują dobrą widoczność. Baby Lunar Cruiser nawiązuje do legendarnych terenówek marki wyglądem grilla, który został oznaczony nazwą marki. Nie brakuje też pełnego zestawu kamer, czujników i radarów niezbędnych do poruszania się w trudnych warunkach. Wnętrze wyposażone zostało w regulowane fotele Spaceframe i panele M.O.L.L.E umożliwiające bezpieczne mocowanie różnego rodzaju przedmiotów wewnątrz kabiny.

Spojrzenie w przyszłość

Obecnie Calty tworzą projektanci wnętrz i karoserii, projektanci CMF, specjaliści od lakierów, modelarze z gliny, rzeźbiarze cyfrowi, specjaliści od wizualizacji, a nawet badacze, którzy pracują nad bezemisyjnymi pojazdami przyszłości – od samochodów sportowych aż po ciężarówki.

Potwierdzeniem tego są prototypy takie jak Lexus Electrifed Sport z 2021 oraz najnowsze generacje Land Cruisera czy Tacomy, których sprzedaż zaplanowana jest na 2024 rok.

Nad czym dzisiaj pracują styliści? To oczywiście tajemnica. Tajemnica, której rąbek zostanie odsłonięty za kolejne 50 lat. Wcześniej jednak ich pomysły zobaczymy w cywilnych autach.

Toyota CX-80
Toyota CAL-1
Toyota cx-8
Toyota Celica