Toyota Prius III czyli 15 zł za 100 km
Priusy charakteryzują się bardzo niskim spalaniem, a instalacja LPG pozwala dodatkowo obniżyć koszt pokonania 100 km nawet do ok. 15 złotych. To auto, produkowane w latach 2009 – 2016, dostępne jest w wersji hatchback, a od 2013 roku także w wersji „plus”, powiększonej o dwa dodatkowe miejsca.
Dostępne silniki
Prius to legenda. W końcu to pierwsze auto hybrydowe w historii motoryzacji, produkowane na skalę masową. Można więc powiedzieć, że cała hybrydyzacja motoryzacji zaczęła się w 1997 roku właśnie od Priusa.
W Priusie trzeciej generacji znajdziemy tylko dwa rodzaje napędów do wyboru: hybrydowy i czysto benzynowy. Ten drugi można spotkać wyłącznie w wersji hatchback sprzed liftingu. W większości egzemplarzy znajduje się napęd hybrydowy z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.8 l o mocy 99 KM oraz elektrycznym o mocy 80 KM. Łączna moc układu to 136 KM. Współpracą obu silników steruje komputer, który dostosowuje ich działanie do aktualnych warunków i potrzeb.
Silniki hybrydowe budzą sporo wątpliwości w kwestii kosztów eksploatacji. Okazuje się jednak, że nie ma się czym martwić. W układzie hybrydowym nie ma rozrusznika, alternatora ani pasków klinowych. Klasyczna, prosta jednostka znajdująca się w Priusie nie generuje specjalnych problemów. Żywotność baterii także nie daje powodów do obaw – jest kalkulowana na 300 – 400 tysięcy kilometrów. Jej wymiana jest rzadko spotykana, a kosztuje ok. 5 tys. złotych w ASO. Wymiana w nieautoryzowanym miejscu to koszt ok. 2500 złotych, a jeśli zdecydujemy się na regenerację akumulatorów – ok. 1500 złotych. Co ważne niektóre warsztaty potrafią wymieniać nawet poszczególne ogniwa.
Ile kosztuje używana Toyota Prius III?
Przed zakupem Toyoty Prius III należy przygotować się na wydatek od 45 do 90 tys. złotych. Jakich wrażeń można spodziewać się po jeździe tym autem hybrydowym? Sprawdź w naszym teście.