2 stycznia 2025

Toyota zdetronizowana, a PHEV-y najgorsze – wyniki badania Consumer Reports 2024

2025 Subaru Forester - bok

Toyota i Lexus nie są najbardziej niezawodnymi markami według Consumer Reports. W badaniu ponad 300 000 samochodów lepszy okazał się inny producent z Kraju Kwitnącej Wiśni. Z kolei w przypadku układów napędowych Amerykanie wskazują, aby unikać w szczególności jednego rodzaju.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Consumer Reports istnieje od 1936 roku, a od wielu lat sprawdza m.in. niezawodność samochodów. Najnowsze badanie, czyli z 2024 roku, sporządzono na podstawie ponad 300 000 ankiet dla aut wyprodukowanych w ostatnich 24 latach.

Zawarte w nich pytania dotyczą 20 obszarów, z których część wskazuje na uciążliwe usterki, a część – na poważne, Wśród tych ostatnich należy wymienić awarie silników, układów ładowania baterii trakcyjnych czy skrzyń biegów. Problemy są oceniane w skali od 1 do 100 punktów.

W ocenie niezawodności danego modelu Consumer Reports bazuje również na danych z własnych testów, wynikach ankiety satysfakcji użytkowników oraz danych dotyczących bezpieczeństwa.

Consumer Reports 2024: Subaru najlepsze

Za markę, która wytwarza najbardziej niezawodne samochody Consumer Reports 2024 uznał Subaru (68 na 100 pkt.), które znalazło się przed Lexusem (65 pkt.) i Toyotą (62 pkt.). Amerykanie wskazują, że w szczególności dwa modele tego wytwórcy wyróżniają się wynikami niezawodności znacznie powyżej średniej. To Forester i Impreza.

Na kolejnych pozycjach wśród producentów wylądowały Honda (59 pkt.) oraz Acura i Mazda (po 55 pkt.). Pierwszym wytwórcą spoza Azji jest siódme Audi, które zapracowało na 54 punkty. O 1 mniej otrzymało BMW. Kia zdobyła 51 punktów, a Hyundai – 50.

Producenci z Azji według Consumer Reports wytwarzają najbardziej niezawodne samochody. Ich średni wynik to 57 punktów na 100 możliwych punktów. Za nimi znajdują się wytwórcy ze Starego Kontynentu (48 pkt.), a na kolejnym miejscu – ze Stanów Zjednoczonych (38 pkt.).

Z wieloma wyjątkami

Chińscy producenci nie zostali objęci badaniem, podobnie jak Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Infiniti, Jaguar, Land Rover, Lincoln, Lucid, Maserati, Mercedes, Mini, Mitsubishi, Polestar, Porsche i RAM. Consumer Reports twierdzi, że miał zbyt mało danych, aby umieścić te marki w zeszłorocznym zestawieniu.

Najgorszym producentem 2024 roku został Rivian, który otrzymał zaledwie 14 punktów. Problematyczne samochody wytwarzają również Cadillac (27 pkt.), GMC (33 pkt.) oraz Jeep (również 33 pkt.). Dopiero na 18. miejscu znalazł się Volkswagen (18 pkt.), który musiał uznać wyższość Tesli (36 pkt.), Chevroleta (37 pkt.), Volvo (38 pkt.) oraz Genesisa (40 pkt.).

TUTAJ przeczytasz o małżeństwie Riviana z Volkswagenem.

Consumer Reports 2024: SUV-y gorsze niż sedany

Amerykanie wskazują, że najbardziej niezawodnymi modelami samochodów są klasyczne sedany, hatchbacki oraz kombi. Ich średni wynik to 57 punktów. „Jako klasa, sedany pozostają bardzo niezawodne” – informuje Jake Fisher, starszy dyrektor ds. testów samochodowych w Consumer Reports.

Według niego ich wysoka ocena wynika m.in. z prostej konstrukcji i braku najnowszych funkcji. „Sedany pozostają praktycznym wyborem” – uważa Fisher.

Niewiele gorzej pod względem niezawodności oceniane są minivany (57 pkt.). SUV-y otrzymały 49 punktów, a popularne w USA pick-upy – zaledwie 36 punktów.

TUTAJ przeczytasz jak jeździ najnowsze Subaru Forester.

Hybrydy plug-in są problematyczne

Consumer Reports w swoim najnowszym badaniu dużo uwagi poświęcił również układom napędowym. Według jego przedstawicieli najwięcej problematycznych obszarów wykazują skomplikowane hybrydy plug-in.

W ich przypadku jest ich aż 20, z czego 17 dotyczy spalinowej jednostki napędowej, a trzy kolejne – komponentów napędu elektrycznego. Czyli silnika elektrycznego, akumulatora wysokiego napięcia oraz podzespołów związanych z ładowaniem.

Klasyczne hybrydy mają 19 obszarów narażonych na usterki, natomiast auta spalinowe – 17. Najmniejsza liczba problematycznych obszarów dotyczy elektryków. Tutaj Consumer Reports wskazuje 12 elementów na czele z silnikiem elektrycznym, akumulatorem i systemem ładowania.

Najbardziej zawodną kategorią samochodów w raporcie z 2024 roku są hybrydy plug-in, w przypadku których ryzyko wystąpienia usterki okazuje się aż o 70% wyższe niż w autach spalinowych.

Auta na prąd, SUV-y i pick-upy również okazują się dość problematyczną grupą, choć bardziej niezawodną niż hybrydy plug-in. Consumer Reports wskazuje, że ryzyko wystąpienia usterki w elektrykach jest o 42% wyższe niż w klasycznych „benzyniakach”.

„Ponieważ technologia EV jest wciąż stosunkowo nowa, producenci samochodów nadal usuwają błędy ze swoich układów napędowych i platform” – twierdzi Elek. „Ale widzimy również problemy z ich komponentami nieelektrycznymi, takimi jak najnowsze funkcje informacyjno-rozrywkowe i elektroniczne” – dodaje.

TUTAJ przeczytasz podsumowanie megatestów za 2024 rok.

Consumer Reports 2024: klasyczne hybrydy nie sprawiają problemów

„Ogólnie rzecz biorąc, hybrydowe układy napędowe pozostają niezawodne. Podczas gdy pojazdy w pełni elektryczne (EV) i hybrydowe pojazdy typu plug-in (PHEV) są coraz lepsze, wciąż występują w nich problemy z niezawodnością” – czytamy w raporcie.

„Choć pozostają niezwykle oszczędne pod względem zużycia paliwa, dzisiejsze hybrydy zapewniają również niezawodność podobną do konwencjonalnych samochodów benzynowych. I to pomimo ich dodatkowej złożoności” – mówi Jake Fisher. Co istotne, średnio hybrydy mają podobną liczbę problemów jak samochody napędzane silnikami spalinowymi.

Ba, najbardziej niezawodne modele tegorocznego badanie to właśnie hybrydy. Należy tutaj wymienić przede wszystkim Toyoty Corollę i RAV4, Hyundaia Elantrę czy Lexusa NX-a.

Najbardziej niezawodnym SUV-em z trzema rzędami siedzeń w 2024 roku została zaś Kia Sorento Hybrid, która wyprzedziła Toyotę Highlander również z hybrydowym układem napędowym.

Bez aut z Chin

Badanie Consumer Reports 2024 nie obejmuje w ogóle modeli z Chin. O niezawodności aut z tego kraju pisaliśmy TUTAJ.

W tym roku producenci z Państwa Środka, w obliczu wysokich karnych ceł na elektryki, mają zalać nas swoimi hybrydami plug-in, które są najbardziej narażoną na usterki grupą układów napędowych według Consumer Reports.

Już w 2024 roku eksport aut hybrydowych na Stary Kontynent przez chińskich producentów zwiększył się do 20%. W tym roku dynamika wzrostu będzie jeszcze wyższa.

„Wzrost ten jest spowodowany przechodzeniem chińskich producentów OEM na pojazdy hybrydowe typu plug-in. Jest to ich sposób na ominięcie nowych ceł UE na import pojazdów elektrycznych z Chin” – mówi Murtuza Ali, analityk w Counterpoint Research na łamach Reutersa.