Trwałość baterii lepsza niż się powszechnie uważa? To badanie rozwiewa wątpliwości

Przez długi czas panowało przekonanie, że baterie w samochodach elektrycznych szybko się zużywają. Jednak najnowsze badanie, przeprowadzone na ponad 7000 samochodach elektrycznych, całkowicie obala ten mit. Akumulatory okazują się bowiem zaskakująco trwałe.
Aby zrozumieć, jak ocenia się kondycję baterii, należy przyjrzeć się pojęciu SoH (State of Health). Jest to wskaźnik określający, jaki procent pierwotnej pojemności bateria jest jeszcze w stanie dostarczyć – informuje portal elektromobilni.pl.
Im wyższy SoH, tym lepszy stan baterii. Badania firmy P3 wykazały, że nawet po przejechaniu 300 000 km, średni SoH baterii wynosi około 87%. Wnioski z analizy są następujące:
- dane wskazują, że baterie samochodów elektrycznych po przejechaniu 200-300 tys. km utrzymują średnio 87% pierwotnej pojemności (SoH – State of Health). To wyraźnie przewyższa standardowe gwarancje producentów, które obiecują minimum 70–80% SoH po 160 000 km lub 8 latach użytkowania
- największy spadek SoH występuje przy pierwszych 30 000 km, po czym wartość ta stabilizuje się. Na przykład, po przejechaniu 100 000 km akumulatory zachowują około 90% pierwotnej pojemności
- indywidualne nawyki użytkowania, takie jak częste pełne ładowanie, wysoka moc ładowania czy eksploatacja w ekstremalnych temperaturach, mają znaczący wpływ na tempo starzenia się akumulatorów
Trwałość akumulatorów: mity kontra rzeczywistość
Raport obala zatem popularne mity dotyczące elektryków, takie jak szybka degradacja akumulatorów czy ich wysoka awaryjność. W rzeczywistości awarie są rzadkością, nawet przy przebiegach rzędu 300 000 km.
Badanie wskazuje, że kluczowe znaczenie ma warstwa SEI (Solid Electrolyte Interphase), która formuje się na wczesnym etapie użytkowania, spowalniając dalszą degradację – zwracają uwagę analitycy firmy P3.
Co ciekawe, wcześniejsze modele teoretyczne opierały się na danych laboratoryjnych i przewidywały szybsze starzenie się baterii. W rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, dzięki zaawansowanym systemom zarządzania akumulatorami i bardziej zróżnicowanym profilom użytkowania, żywotność baterii okazała się znacznie dłuższa.
TUTAJ poznasz żywotność baterii w Teslach.
Trwałość akumulatorów: zalecenia dla użytkowników
Na długowieczność akumulatorów wpływa wiele czynników. Przede wszystkim, nowoczesne ogniwa charakteryzują się znacznie większą odpornością na cykle ładowania i rozładowania. Dodatkowo, zaawansowane systemy zarządzania bateriami (BMS) optymalizują ich pracę, co wydłuża żywotność. Również sposób ładowania i eksploatacji pojazdu ma bezpośredni wpływ na trwałość akumulatora.
Chociaż baterie są bardziej trwałe niż wcześniej sądzono, to kilka czynników może przyspieszyć ich starzenie się. Ekstremalne temperatury, zarówno wysokie, jak i niskie, negatywnie wpływają na żywotność baterii. Częste korzystanie z szybkich ładowarek oraz głębokie rozładowania również mają na nie negatywny wpływ.
Dlatego P3 sugeruje trzymanie się kilku prostych zasad, które mogą pomóc spowolnić starzenie się akumulatorów:
- unikajmy ekstremalnych temperatur: najlepsze warunki dla akumulatora to temperatury poniżej 25°C podczas postoju
- ładujmy umiarkowanie: zaleca się utrzymywanie poziomu naładowania między 20% a 80% podczas codziennego użytkowania
- ostrożnie z szybkim ładowaniem: korzystajmy z niego jedynie w razie potrzeby, np. podczas długich podróży
- parkowanie z niskim naładowaniem: jeśli pojazd ma być nieużywany przez dłuższy czas, poziom naładowania powinien wynosić 10-50%
Dzięki długiej żywotności możliwe jest oczywiście również drugie wykorzystanie akumulatora po „pierwszym życiu” w pojeździe. Przykład to choćby stacjonarne magazyny energii. Dopiero po tym drugim użyciu, tj. około 20 lat lub więcej, akumulator trafia do recyklingu.
TUTAJ przeczytasz o realnym zasięgu Nio z akumulatorem półprzewodnikowym.
Wnioski
Analiza firmy P3 pokazuje, że akumulatory BEV są znacznie bardziej trwałe i niezawodne niż zakładano, co zwiększa zaufanie do samych pojazdów elektrycznych. Raport wskazuje również na potrzebę szerzenia rzetelnych informacji, by obalić mity, które mogą utrudniać rozwój elektromobilności.
Wyniki pokazują również, że inwestycja w auto na prąd może być bardziej opłacalna w długim okresie niż dotychczas sądzono.