24 marca 2025

Trzeci pas na A4 Katowice-Kraków? Koncesjonariusz chce rozbudowy przed końcem umowy

autostrada
Zdjęcie: Stalexport Autostrada Małopolska.

Spółka Stalexport Autostrada Małopolska, zarządzająca odcinkiem A4 między Krakowem a Katowicami, apeluje do władz o pilne rozpoczęcie prac projektowych nad poszerzeniem trasy o dodatkowy pas ruchu. Firma deklaruje, że może się tym zająć, co jednak oznacza, że opłaty na A4 mogą pozostać.

W marcu 2027 r. kończy się koncesja na odcinek A4 łączący Śląsk i Małopolskę. Oznacza to, że 61-kilometrowy fragment autostrady przestanie być płatny. Obecny zarządca drogi podkreśla, że warto rozpocząć rozbudowę już teraz, aby trasa szybkiego ruchu rzeczywiście spełniała swoją funkcję. Tymczasem plany na trzeci pas ruchu na A4 istnieją, ale przewidziano ich realizację dopiero po przejęciu drogi przez Skarb Państwa.

Trzeci pas ruchu na A4 – bez niego grozi paraliż

Zarządca A4 zwraca uwagę, że autostrada powinna zostać dostosowana do rosnącego natężenia ruchu oraz wymogów NATO, w tym transportu wojskowego. Kluczowe są m.in. zwiększenie nośności mostów i wiaduktów oraz przebudowa zjazdów. Obecnie trasą porusza się średnio 50 tys. pojazdów dziennie, w tym nawet 10 tys. ciężarówek.

Spółka przypomina, że po wygaśnięciu koncesji w 2027 roku autostrada przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Infrastruktury zapowiada likwidację opłat dla samochodów osobowych, co – jak pokazuje przykład z Hiszpanii – może spowodować gwałtowny wzrost ruchu, nawet o 70%. Grozi to zakorkowaniem całej trasy.

Na A4 koncesja pozostanie?

W 2024 roku Stalexport przeznaczył na inwestycje ponad 239 mln zł, a do końca koncesji łączna kwota nakładów przekroczy 400 mln zł. Firma zaznacza, że dalsze modernizacje i rozbudowa będą wymagały ogromnych środków, które nie muszą pochodzić wyłącznie z budżetu państwa.

Rozważa się kontynuację współpracy w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. To oznacza, że odcinek A4 mógłby pozostać płatny, ale rozbudowa mogłaby rozpocząć się niemal natychmiast.

Trzeci pas ruchu na A4 – plany już od dawna

Pomysł poszerzenia A4 między Katowicami a Krakowem nie jest nowy. Poprzedni rząd również wskazywał na konieczność zwiększenia przepustowości ze względu na rosnący ruch. Obecne plany Ministerstwa Infrastruktury zakładają dobudowanie trzeciego i czwartego pasa na odcinkach między węzłami Murckowska-Byczyna oraz Byczyna-Balice. Łącznie modernizacja ma objąć ok. 60 km autostrady, ale prace miałyby ruszyć dopiero po przejęciu odcinka przez Skarb Państwa.

Trzeci pas ruchu na całej długości A4?

Planuje się rozbudowę autostrady A4, jednej z najważniejszych tras w Polsce, także na innych odcinkach. Odcinek Wrocław-Legnica miał podlegać przebudowie, ale po analizach i konsultacjach zdecydowano się na stworzenie nowej nitki autostrady na południe od Wrocławia. Trasa ma przebiegać m.in. przez okolice Kobierzyc i Gniechowic, łącząc się z obecnym przebiegiem A4 za Kątami Wrocławskimi. Decyzja ta ma odciążyć Wrocław i poprawić płynność ruchu w regionie.

Zmieniony ma być również 36-kilometrowy odcinek Krzyżowa-Legnica. W planach jest rozbudowa istniejących jezdni lub budowa nowych równoległych tras z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Celem inwestycji jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa.