Trzęsienie ziemi u Audi. Q6 e-tron ma sprawić, aby hasło „przewaga, dzięki technice” ożyło na nowo
W tym aucie wszystko jest nowe. Elektryczne Q6 e-tron stanowi zapowiedź kolejnych modeli Audi i jest rękawicą rzuconą Tesli oraz Chińczykom. To najnowocześniejszy samochód, jaki kiedykolwiek powstał w Ingolstadt.
Audi Q6 e-tron opracowano na platformie PPE, czyli Premium Platform Electric. To tak naprawdę pierwszy zupełnie nowy model tego producenta od kilku lat. Oczywiście, nie licząc różnych wersji specjalnych czy liftingów. Ostatnio – A3, Q7 i Q8.
Jeszcze zanim Audi Q6 e-tron ujrzało światło dzienne, wiadomo było, że to bliźniaczy model z Porsche Macanem EV. Oba auta dzielą nie tylko platformę, ale i najważniejsze podzespoły. Poza tym należą do segmentu średniej wielkości SUV-ów.
Audi Q6 e-tron: nowy akumulator
Początkowo Audi Q6 e-tron będzie oferowane wyłącznie z układem 4x4 i dużym akumulatorem litowo-jonowym. Nowo opracowany, składa się z 12 modułów i 180 ogniw pryzmatycznych. Ma nominalną pojemność 100 kWh (94,9 kWh użytkowo) i zapewnia zasięg sięgający 625 km (według cyklu WLTP).
Platforma PPE wykorzystuje technologię 800-woltową, co pozwala na bardzo szybkie ładowanie. Maksymalnie bateria trakcyjna Audi Q6 e-tron przyjmuje prąd z mocą 270 kW. Oznacza to, że w ciągu 10 minut potrafi zwiększyć zasięg o 255 km. Z kolei ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 21 minut.
„Kluczowym elementem tej imponującej wydajności ładowania jest inteligentne, efektywne i predykcyjne zarządzanie temperaturą. Wyposażone w funkcję Plug & Charge, na kompatybilnych stacjach ładowania Q6 e-tron autoryzuje się i rozpoczyna proces uzupełniania energii automatycznie, po podłączeniu przewodu” – czytamy w informacji prasowej.
„Jeśli stacja działa pod napięciem 400V, 800-woltowy akumulator Q6 e-tron jest automatycznie dzielony na dwa akumulatory o równym napięciu, które można równolegle ładować z mocą do 135 kW. W zależności od stanu naładowania ilość energii w obu połowach jest najpierw wyrównywana. Następnie są one ładowane jednocześnie” – donosi Audi.
Audi Q6 e-tron może odzyskiwać energię z hamowania z mocą do 220 kW. Ładowarka pokładowa dysponuje z kolei mocą 11 kW.
Sportowe osiągi
Nowy SUV z Niemiec ma być na razie wprawiany w ruch przez jeden z dwóch układów napędowych. Słabszy w Audi Q6 e-tron rozwija 388 KM i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,9 s w trybie Launch Control. Średnie zużycie energii wynosi 17,0-19,4 kWh/100 km (TUTAJ przeczytasz więcej o zużyciu prądu przez auto elektryczne).
Mocniejszy wariant, czyli SQ6 e-tron, maksymalnie mobilizuje 517 KM, dzięki którym pierwsze 100 km/h „załatwia” w zaledwie 4,3 s. Zużycie energii w cyklu mieszanym to 17,5-18,4 kWh/100 km. Prędkość maksymalna: 230 km/h (210 km/h w Q6 e-tronie).
Audi zapowiada również dwie odmiany tylnonapędowe. Jedna ma stanowić bilet wstępu do świata Q6 e-trona. Z kolei druga będzie zorientowana na zasięgu i efektywności. Spodziewać się należy także wariantu Sportback, a więc ze ściętym tyłem w stylu coupe.
Audi Q6 e-tron: nowoczesne oświetlenie
Audi Q6 e-tron mierzy 477,1 cm długości, 199,3 cm szerokości oraz 164,8 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi 289,9 cm, co według Niemców przekłada się na „maksimum przestrzeni, wygody i przydatności do codziennego użytku”.
Z zewnątrz auto ma typową dla modeli Audi silną, atletyczną sylwetkę, podkreśloną przez krótkie zwisy przednie i tylne. Wyróżnikiem Q6 e-trona są również całkowicie zamknięta osłona chłodnicy Singleframe, a także pierwsza na świecie aktywna, cyfrowa sygnatura świetlna.
Oświetleniu Niemcy poświęcili zresztą bardzo dużo uwagi. Cyfrowe lampy tylne drugiej generacji wykorzystują 6 paneli OLED, składających się łącznie z 360 segmentów świetlnych. Wykorzystanie specjalnego algorytmu umożliwia im generowanie nowego obrazu co 10 ms (TUTAJ przeczytasz więcej o światłach cyfrowych Audi).
Co ciekawe, cyfrowe światła tylne po raz pierwszy mogą komunikować się z otoczeniem w ukierunkowany sposób. „Znany już z innych modeli Audi system wykrywania niebezpiecznej odległości w nowym Q6 e-tronie został rozszerzony o oświetlenie komunikacyjne, które ostrzega innych użytkowników drogi o miejscach wypadków i awarii” – czytamy w informacji prasowej.
Z przodu mamy 12 segmentów OLED, które tworzą oświetlenie matrycowe. Audi udostępnia 8 różnych sygnatur świetlnych w światłach do jazdy dziennej oraz w cyfrowych lampach tylnych, dzięki czemu właściciel auta może je indywidualnie spersonalizować.
Zupełnie nowe multimedia
Wewnątrz znajdziemy zupełnie nowe i większe niż w jakimkolwiek innym Audi ekrany. Smukły, panoramiczny wyświetlacz w technologii OLED, składa się z 11,9-calowego cyfrowego kokpitu oraz z 14,5-calowego centralnego ekranu dotykowego.
Kolejny ekran, tym razem o przekątnej 10,9 cala, jest przeznaczony dla pasażera przedniego fotela i zaopatrzony m.in. w aktywny tryb prywatności. Jego zastosowanie ma zapobiegać rozpraszaniu kierowcy w trakcie jazdy. Pasażer może nie tylko oglądać na nim filmy i inne treści wideo, ale również znajdować stacje ładowania.
Wyświetlacze w Audi Q6 e-tron uzupełnia head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Przekazuje on prędkość jazdy, znaki drogowe, wskazówki nawigacji i informacje z systemów wsparcia kierowcy. Co ciekawe, sposób wyświetlania danych sprawia wrażenie, jakby ekran miał przekątną aż 88 cali.
System multimedialny Audi Q6 e-trona oparto na platformie Android Automotive, co zapewnia bezpośredni dostęp do środowiska Google na ekranie samochodu czy możliwość instalowania nowych aplikacji ze sklepu Google Play. I to bez konieczności podłączenia smartfona.
Zupełnie nowy, cyfrowy asystent głosowy rozumie aż 800 poleceń i ma formę awatara na centralnym ekranie. Za jego pomocą można sterować licznymi funkcjami samochodu.
Wewnątrz znajdziemy ponadto rozbudowane oświetlenie nastrojowe, wysokiej jakości okładziny, w tym pochodzące z recyklingu, a także rozbudowany system nagłośnienia. Topowy – Bang & Olufsen Premium – składa się z wzmacniacza, który zasila 20 kolumn o łącznej mocy 830 W.
Bagażnik ma pojemność od 526 do 1529 l. Ale to nie wszystko. Do dyspozycji jest również 64-litrowy frunk, idealny do przechowywania np. kabli do ładowania.
Audi Q6 e-tron: zwinne i bezpieczne
Audi chwali się, że Q6 e-tron na drodze ma być przede wszystkim łatwe w prowadzeniu i zwinne. Ma być też bezpieczne, o co dba m.in. adaptacyjny asystent jazdy plus.
„Pomaga on nie tylko w przyspieszaniu oraz utrzymywaniu prędkości, odległości i pasa ruchu, ale wykorzystuje także mapy o wysokiej rozdzielczości i zagregowane w chmurze dane roju z innych pojazdów” – czytamy w informacji prasowej.
„Aby ułatwić prowadzenie, SUV uwzględnia informacje z czujników radarowych, przedniej kamery oraz czujników ultradźwiękowych. Na podstawie zebranych informacji tworzy wirtualną trasę i pokonuje ją niezawodnie i maksymalnie komfortowo w całym zakresie prędkości oraz w korkach” – donoszą Niemcy.
Do wyposażenia każdego Audi Q6 e-trona należą asystent parkowania tyłem, tempomat, ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu, asystent kolizyjny oraz system ostrzegania o rozproszeniu uwagi kierowcy i senności. Kolejne systemy mają być oferowane w ramach pakietów.
Jaka cena?
Ceny w Niemczech będą zaczynać się od 74 700 euro (ok. 321 800 zł). Z kolei za SQ6 e-trona trzeba będzie zapłacić 93 800 euro (ok. 404 200 zł). Dla porównania nowe Porsche Macan EV w cennikach startuje z pułapu 386 000 zł.
Polskie ceny Audi Q6 e-trona nie są jeszcze znane.