Turecki Togg jeszcze w tym roku chce zaatakować europejskie rynki

Togg ogłosił, że do końca roku otworzy zamówienia przedpremierowe na T10X w Europie. Producent samochodów chce rozpocząć sprzedaż pojazdów elektrycznych poza Turcją. Na początek pojawi się w Niemczech.
Sukces Togga to ciekawy przykład na udany projekt w kontekście Izery. Producent znad Bosforu od początku roku na rynku tureckim sprzedał ponad 11 000 egzemplarzy swojego T10X. To więcej niż w tym samym okresie w Polsce w ogóle kupiono nowych elektryków.
Ale Turcy mają znacznie ambitniejsze plany. Togg, który odniósł spektakularny sukces (na razie na rodzimym rynku), pod koniec czerwca tego roku obchodził 6. rocznicę istnienia. Od momentu powstania stał się wiodącą marką pojazdów elektrycznych w Turcji, dzięki modelowi T10X, którego rynkowa premiera miała miejsce w zeszłym roku. Teraz chce go zaoferować poza granicami tego kraju – informuje serwis elektromobilni.pl.
Trzy wersje Togga T10X
Togg T10X jest dostępny w trzech wersjach: Standard Range RWD, Long Range RWD i Performance AWD. Wariant Standard Range RWD wykorzystuje tylko jeden silnik, który wytwarza 218 KM i 350 Nm maksymalnego mmomentu obrotowego. Takie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s.
Wariant Long Range RWD ma ten sam silnik, ale większą i cięższą baterię, więc jest nieco wolniejszy. Do 100 km/h rozpędza się w 7,8 s. Najwyższa wersja, czyli Performance AWD dysponuje dwoma silnika, które generują 435 KM i jeszcze potężniejsze 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Togg w takiej odmianie od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 s. Prędkość maksymalna jest taka sama w całej gamie – 185 km/h.
Zasięg? Według WLTP wynosi 314 km w wariancie Standard Range RWD i 523 km w odmianie Long Range RWD. Togg nie podaje jeszcze zasięgu dla najmocniejszego wcielenie T10, ale i wciąż nie przyjmuje zamówień na to auto.
Togg w Europie: na początek Niemcy
W kwietniu dyrektor generalny Togga, Gercan Karaka, powiedział, że firma chce rozpocząć sprzedaż w Niemczech jeszcze tej jesieni. Nie wiadomo na razie ile ma kosztować jego elektrycznych SUV i w jakich jeszcze krajach europejskich będzie oferowany. T10X prawdopodobnie będzie konkurować z modelami takimi jak Volkswagen ID.4 czy Kia EV6. W Turcji ten kompaktowy samochód elektryczny kosztuje od około 40 000 euro (ok. 171 000 zł).
Oprócz SUV-a segmentu C, Togg aktywnie pracuje nad kolejnymi modelami. T10F, czyli elektryczny liftback w wersji produkcyjnej debiutował na tegorocznych targach CES w Las Vegas, a do sprzedaży trafi jeszcze w tym roku.
Kolejnym autem w gamie ma być crossover segmentu B o nazwie T8X. Jego premiera ma nastąpić w przyszłym roku.
Lider na własnym rynku
Według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów Motoryzacyjnych (ODMD) w maju w Turcji firma Togg utrzymała pozycję lidera na rynku, sprzedając ponad 4000 aut. W maju Togg dysponował 56,33% udziału w rynku pojazdów elektrycznych w Turcji i 40,89% w okresie od stycznia do maja, sprzedając łącznie ponad 11 200 swoich aut.
Według danych z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM, w Polsce przez pierwsze 5 miesięcy bieżącego roku liczba aut elektrycznych zwiększyła się o 9612 szt. (o 5% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.). To mniej niż w tym samym okresie sprzedał turecki producent.
Pokazuje to, jak wielkim impulsem dla rodzimego rynku może być produkcja własnego elektryka. Co więcej, na projekcie, jeśli rozwijać go z głową, jak widać można zarobić. Warto więc się pospieszyć. Zwłaszcza, że polski rząd zakłada 1,5 mln elektryków w 2030 roku. Togg zapowiedział, że chce wyprodukować 1 milion aut (w pięciu różnych modelach) do 2032 roku.