Tylna belka – objawy zużycia. Co warto wiedzieć?
Tylna belka skrętna to najprostszy, najtańszy i najbardziej popularny rodzaj tylnego zawieszenia w pojazdach. Powszechnie uważa się, że jest to jeden z bardziej awaryjnych elementów w samochodach francuskich. Czy to prawda? Jakie są objawy usterki?
Czym jest tylna belka?
Tylna belka to zasadniczy element w wielu typach zawieszenia samochodów. Jest on szczególnie popularny w niewielkich samochodach miejskich z napędem na przednie koła.
Najczęściej spotykane konstrukcja tylnej belki to:
- belka skrętna – w skład układu wchodzą jeden albo dwa drążki skrętne
- belka sztywna
Tylna belka skrętna to typowe zawieszenie półzależne, które zakłada połączenie kół na tej samej osi jedną belką, a ruch jednego koła tylko nieznacznie wpływa na drugie. Tylna belka dźwiga na sobie znaczną część ciężaru auta i odpowiada za prawidłową geometrię kół, utrzymanie toru jazdy i bezpieczeństwo.
W skład tylnej belki skrętnej wchodzą m.in.:
- drążki skrętne
- wahacze
- poprzecznica
- łożyska igiełkowe
Więcej o belce skrętnej przeczytasz w artykule: Belka skrętna: co to jest i jak działa? Kiedy i dlaczego się psuje?
Jakie są najczęstsze przyczyny zużycia tylnej belki?
Zakłada się, że tylna belka powinna wytrzymać w naszym klimacie i przy stanie dróg przebiegi rzędu 100 tys. km. Po tym czasie należy profilaktycznie dokonać jej konserwacji poprzez wymianę uszczelnienia łożysk. Inaczej woda dostanie się do wnętrza, a to spowoduje korodowanie i w efekcie zakleszczenie wahacza belki. To zjawisko jest typowe dla niektórych aut francuskich, które nawet po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów mogą okazywać objawy uszkodzonej belki.
Poza korozją, do awarii belki skrętnej przyczyniają się:
- częsta jazda z dużym obciążeniem np. z dodatkowym pełnym bagażnikiem dachowym albo przewożenie ciężkich ładunków
- szybka jazda po wybojach i drogach szutrowych z nierówną nawierzchnią
- starzenie się uszczelek
- nieumiejętne podjeżdżanie pod krawężnik i zjeżdżanie z niego skutkujące silnym uderzeniem kołami tylnej osi
- kolizja lub wypadek
Objawy zużycia tylnej belki
Najczęstsze objawy uszkodzonej tylnej belki to m.in.:
- niepokojące odgłosy dochodzące z okolic tylnych kół, takie jak tłuczenie lub metaliczne brzęczenie podczas jazdy po nierównej drodze – może to oznaczać zużycia tulei metalowo-gumowych
- nierównomierne zużycie tylnych opon
- wycieki z amortyzatorów
- niepewne zachowanie samochodu podczas pokonywania zakrętów i w trakcie hamowania
- tzw. pływanie w zakrętach
W przypadku aut francuskich dodatkowo możemy odczuć:
- piski i trzaski będące wynikiem awarii łożysk igiełkowych
- nienaturalne pochylenie auta do tyłu lub na bok – co sugeruje pęknięcie drążka skrętnego
- pochylenie tylnych kół
Jakie są koszty naprawy lub wymiany tylnej belki?
To ile kosztuje naprawa albo regeneracja tylnej belki zależy od marki i modelu samochodu, skomplikowania prac oraz ceny części zamiennych. Sama wymiana w renomowanym warsztacie kosztuje ok. 100-1300 zł. Do tego trzeba oczywiście doliczyć koszt podzespołu. Nowe tylne belki kosztują kilka tysięcy zł, a regenerowane ok. 600-700 zł.
Z kolei regeneracja tylnej belki w samochodach francuskich to wydatek ok. 1400 zł.
Czy opłaca się naprawiać zużytą tylną belkę?
Naprawa tylnej belki jest znacznie tańsza niż wymiana na nowy oryginalny element, który kosztuje kilka tysięcy złotych. Solidnie i fachowo przeprowadzona regeneracja sprawi, że część ma niemalże taką samą jakość i trwałość co fabrycznie nowa. Co więcej, są firmy, które udzielają gwarancji na każdą zregenerowaną tylną belkę.
Pamiętamy, że tanie zamienniki często są wykonane ze słabej jakości stopów, co sprawia, że szybko ulegają awariom. Dlatego, jeśli belki od naszego auta nie da się naprawić, warto kupić część zregenerowaną.
Poza tym naprawianie części jest nie tylko ekonomicznie, ale też ekologiczne.
Zużyta tylna belka – jak wygląda naprawa lub regeneracja
Regeneracja zużytej tylnej belki zasadniczo polega na wymianie uszkodzonych podzespołów zawieszenia i oczyszczeniu całości z brudu i rdzy.
Mechanik najpierw dokonuje wstępnej diagnozy, aby ustalić, czy tylna belka nadaje się do naprawy, czy trzeba ją wymienić. Umieszcza pojazd na podnośniku i dokonuje wstępnych oględzin całego zawieszenia, po czym wymontowuje belkę. Kolejną czynnością jest piaskowanie, aby oczyścić każdy element i wykryć wady eksploatacyjne układu. Następnie ustalany jest zakres i koszt naprawy.
Kolejnym krokiem jest wymiana zużytych części – najczęściej są to łożyska igiełkowe, uszczelniacze, tuleje metalowo-gumowe, a w niektórych przypadkach także wahacze. Poza tym każdy element musi być kompleksowo oczyszczony. Potem tylną belkę pokrywa się farbą antykorozyjną, aby zabezpieczyć ją przed wilgocią i przedłużyć jej żywotność. Na końcu całość jest składana i montowana do auta. Belka skrętna musi też być odpowiednio wyregulowana pod kątem wysokości, tak aby m.in. utrzymać ten sam prześwit po obu stronach samochodu.
Przy okazji naprawy, należy dokładnie sprawdzić osiowość całej belki, czy nie doszło do powstania luzów. Te z czasem mogą doprowadzić nawet do skrzywienia się całego elementu.
Czym grozi jazda z uszkodzoną tylną belką?
Jeśli słyszymy dziwne dźwięki takie jak trzaski, piski lub skrzypienie, ewidentnie dochodzące z tyłu auta, to czas pomyśleć o naprawie lub wymianie tylnej belki. Natomiast kiedy tył samochodu wyraźnie się zapada, a koła są głęboko pod linią błotników, to sygnał, że auto trzeba jak najszybciej oddać do serwisu, a dalsza eksploatacja samochodu staje niebezpieczna.
Pojazd traci amortyzację, przez co zwiększa się ryzyko uszkodzenia innych elementów zawieszenia. Jednak przede wszystkim kierowcy grozi utrata kontroli nad autem, ponieważ luzy na kole doprowadzają do zmiany geometrii, przez co tylne koła nie trzymają linii prostej. Auto się staje się nieprzewidywalne podczas pokonywania zakrętów, co może przyczynić się do wypadku.
Jak zapobiegać zużyciu tylnej belki?
Najważniejszą rzeczą jest jeżdżenie na regularne przeglądy serwisowe. Wtedy mechanik może w porę zareagować i wymienić zniszczone uszczelki albo inne uszkodzone elementy, co wydłuży żywotność tylnej belki.
Warto też dbać o to, aby samochód nie był przeładowywany, ostrożnie jeździć po wyboistych drogach i uważać, aby nie najeżdżać agresywnie na wysokie krawężniki.
Podsumowanie
Tylna belka skrętna jest ważnym elementem zawieszenia, które wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Choć wykonana jest z trwałych elementów, to brak regularnej konserwacji może szybko skrócić jej żywotność. Korozja w połączeniu z mocnym uderzeniem koła może doprowadzić do pęknięcia tylnej belki.
Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i kosztownych napraw, trzeba bacznie obserwować auto i jeśli tylko zauważymy objawy awarii takie jak dziwne odgłosy dochodzące z tyłu pojazdu albo nienaturalne pochylenie samochodu, trzeba od razu podjechać do mechanika.
FAQ
Po czym rozpoznać, że tylna belka jest do wymiany?
Jednym z pierwszych objawów sugerujących problem z tylną belką są metaliczne dźwięki, piszczenie i stukot. Samochód zaczyna się źle prowadzić, szczególnie na zakrętach. Zauważalne jest też nienaturalne ustawienie tylnych kół.
Czy można jeździć z uszkodzoną tylną belkę?
Jeśli właściciel auta wie, że tylna belka jest uszkodzona, nie powinien jeździć dalej samochodem.
Jak sprawdzić belkę skrętną?
Najlepszym sposobem na potwierdzenie, że objawy, jakie daje auto, są wynikiem uszkodzonej belki, jest wizyta w warsztacie samochodowym. Serwisant będzie w stanie jednoznacznie powiedzieć, gdzie jest źródło problemów.