10 kwietnia 2025

Ucierpiałeś finansowo po kolizji? OC sprawcy może pokryć utracone dochody

auto rozbite ranna kobieta
Zdjęcie: GettyImages.

Niewielka stłuczka może skończyć się zwolnieniem lekarskim i niższymi zarobkami. OC sprawcy pokryje nie tylko naprawę auta, ale i utracony dochód.

Ubezpieczyciel w ramach obowiązkowej polisy OC powinien nie tylko opłacić naprawę samochodu, ale również wyrównać stratę finansową, jeśli poszkodowany – w wyniku wypadku – nie mógł pracować i zarobił mniej. Nawet drobna kolizja może doprowadzić do czasowej niezdolności do pracy. A to oznacza niższe wynagrodzenie lub brak wpływów z działalności. Sprawdź, komu i w jakiej sytuacji OC pokryje utracone zarobki.

OC pokryje utracone zarobki – co na to prawo?

Roszczenie przysługuje każdemu, kto w wyniku wypadku komunikacyjnego utracił dochody, które normalnie by uzyskał. Podstawą prawną jest art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego. Przepis ten mówi, że naprawienie szkody obejmuje zarówno poniesione straty, jak i utracone korzyści. Co ważne – roszczenie może dotyczyć okresu, który już minął, a w przypadku trwałej niezdolności do pracy można się ubiegać o rentę.

Nie ma znaczenia forma zatrudnienia – odszkodowanie przysługuje niezależnie od tego, czy poszkodowany pracował na etacie, był na umowie cywilnoprawnej, prowadził działalność gospodarczą czy gospodarstwo rolne. Trzeba jednak przygotować stosowną dokumentację – to klucz do skutecznego dochodzenia swoich praw. W razie wątpliwości warto skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego lub prawnika, w tym kancelarii odszkodowawczych.

OC pokryje utracone zarobki – „etatowcy” mają łatwo

W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę najłatwiej wykazać stratę. Wystarczy porównać pensję sprzed i po wypadku. Dla przykładu: osoba na zwolnieniu lekarskim otrzymuje zazwyczaj 80% wynagrodzenia. Różnicę 20% można traktować jako stratę. Należy ją udokumentować np. zaświadczeniami od pracodawcy oraz rocznymi zeznaniami podatkowymi (PIT).

OC pokryje utracone zarobki – umowa zlecenie i dzieło

Przy umowach cywilnoprawnych (zlecenia, dzieło) wysokość utraconych dochodów ustala się na podstawie zapisów umowy – w tym wynagrodzenia, premii, prowizji i świadczeń dodatkowych – oraz okresu jej obowiązywania. Aby uzyskać odszkodowanie, poszkodowany powinien udowodnić wcześniejsze zarobki, np. za pomocą oświadczeń zleceniodawców, wyciągów bankowych, umów czy deklaracji podatkowych. Ważne są też prognozy dochodów, które zostałyby osiągnięte, gdyby nie doszło do wypadku.

Odszkodowanie dla przedsiębiorców

Tu wyliczenia są bardziej skomplikowane. Porównuje się dochody sprzed i po wypadku – na podstawie dokumentacji księgowej, PIT-ów, raportów z księgowości. Bierze się też pod uwagę takie czynniki jak sezonowość, koniunktura czy zmiany w modelu biznesowym. W niektórych przypadkach konieczne będzie zaangażowanie biegłego z zakresu finansów.

O odszkodowanie warto zawalczyć, zaczynając od złożenia odpowiednich dokumentów i przedstawienia wyliczeń. Niestety, trzeba być przygotowanym na trudną drogę po swoje pieniądze. Tu znajdziesz najnowszy ranking skarg na poszczególnych ubezpieczycieli.