12 grudnia 2024

Urban Cruiser powraca. To nowa Toyota dla ludu

2025 Toyota Urban Cruiser - przód

Role się zamieniły i zupełnie nowy model Toyoty to Suzuki w przebraniu. Urban Cruiser jest miejskim crossoverem, pozycjonowanym pomiędzy Yarisem Cross a Corollą Cross. Na rynek wjedzie w drugiej połowie 2025 roku.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease

Do tej pory to Suzuki „przejmowało” modele od Toyoty. Tak było ze Swacem i Accrosem. Pierwszy z nich jest klonem Corolli, a drugi – RAV4 z hybrydowym układem napędowym plug-in. Teraz jednak role się odwróciły i Toyota wprowadza na rynek klona e Vitary.

Wraz z premierą tego samochodu do żywych powraca dobrze znana nazwa. Mianem Urban Cruiser był określany niewielki crossover, wytwarzany w latach 2008-2014 w… japońskiej Suzuce. Początkowo oferowano go w USA i Japonii, a później trafił on również m.in. do Europy.

Co ciekawe, Urban Cruiser w 2020 roku został wprowadzony na indyjski rynek. Tyle że stanowi tam inkarnację Suzuki Vitary Brezza.

TUTAJ poznasz Suzuki e-Vitarę.

2025 Toyota Urban Cruiser: rywal m.in. dla Mini Acemana

2025 Toyota Urban Cruiser na rynku ma być pozycjonowana jako nieco większy, elektryczny odpowiednik Yarisa Cross, będącego obecnie jednym z najpopularniejszych modeli na polskim rynku. To stawia go jako rywala m.in. dla Volvo EX40, Peugeota e-2008 czy Mini Acemana.

Drugi na europejskim rynku elektryk Toyoty mierzy 428,5 cm długości, 180 cm szerokości oraz 164 cm wysokości. Z zewnątrz zachowuje proporcje e Vitary, ale ma zupełnie nowy pas przedni. Tył stanowi z kolei już jej kalkę. Oba auta powstały na platformie Heartect-e, opracowanej wspólnie przez inżynierów Toyoty i Suzuki.

2025 Urban Criuiser porusza się na 19-calowych kołach i wyróżnia bardzo dobrą zwrotnością, wyrażaną przez 10,4-metrową średnicę zawracania. Szeroka gama kolorystyczna ma obejmować również opcje dwubarwne z czarnym dachem.

Również wnętrze 2025 Toyoty Urban Cruiser garściami czerpie z e Vitary. W kokpicie znalazły się dwa ekrany – 10,1-calowy cyfrowych zegarów i 10,25-calowy dla systemu informacyjno-rozrywkowego.

„System multimedialny jest zaprojektowany do szybkiej, intuicyjnej obsługi z nawigacją satelitarną, która wykorzystuje dane w chmurze, aby uwzględnić najnowsze informacje o przepływie ruchu. Zapewniono również integrację ze smartfonem, dzięki czemu kierowca może z łatwością uzyskać dostęp do preferowanych aplikacji i usług” – informuje japoński producent.

Wnętrze 2025 Toyoty Urban Cruiser ma być przestronne, za co odpowiada przede wszystkim 270-centymetrowy rozstaw osi, czyli o 14 cm większy niż w Yarisie Cross. Co istotne, kanapę zaopatrzono w składane oparcie (40:20:40) i możliwość przesuwania. Według Japończyków zapewnia to przestrzeń w drugim rzędzie porównywalną z SUV-ami segmentu D.

TUTAJ przeczytasz megatest Suzuki Swifta.

2025 Toyota Urban Cruiser: dwie baterie do wyboru

2025 Toyota Urban Cruiser oferuje możliwość wyboru dwóch pojemności akumulatora trakcyjnego. Mniejszy gromadzi 49 kWh energii, natomiast większy – 61 kWh. Oba korzystają z technologii litowo-żelazowo-fosforanowej.

Podstawowa wersja 2025 Toyoty Urban Cruiser ma napęd na przednie koła i silnik o mocy 144 KM (189 Nm maksymalnego momentu obrotowego). W przypadku przednionapędowej odmiany z większym akumulator elektryczna jednostka napędowa wytwarza już 174 KM (189 Nm).

2025 Toyota Urban Cruiser AWD ma już dwa silniki (tylny: 65-konny) o mocy systemowej 184 KM (300 Nm). Osiągów Japończycy nie podają, ale w tym modelu kierowca może skorzystać z układu kontroli zjazdu oraz trybu Trail.

„Wykrywa on i hamuje obracające się koło, kierując jednocześnie moment napędowy na przeciwległe koło. Model z napędem na przednią oś korzysta z trybu śnieżnego, który kontroluje moment napędowy, aby pomóc zmniejszyć poślizg kół podczas jazdy po zaśnieżonych drogach” – informuje japoński producent.

TUTAJ przeczytasz, jak jeździ zupełnie nowa Skoda Elroq.

Z wachlarzem systemów wsparcia

2025 Toyota Urban Cruiser w każdej odmianie ma zapewnić komplet systemów bezpieczeństwa. Obejmie on m.in. funkcje zapobiegania kolizjom, adaptacyjny tempomat, czy asystenta utrzymywania na pasie ruchu.

Do tego dojdzie opcjonalny system kamer 360 stopni, który ma być przydatny również podczas manewrowania na bezdrożach. Ponadto w wyposażeniu 2025 Toyoty Urban Cruiser mogą znaleźć się m.in. elektryczna regulacja fotela kierowcy, system audio JBL czy okno dachowe.

2025 Toyota Urban Cruiser publicznie zadebiutuje na wystawie motoryzacyjnej w Brukseli, mającej odbyć się w dniach 15-19 stycznia 2025 roku. Zgodnie z doniesieniami Japończyków stanowi ona „ważny krok w strategii wielotorowej Toyoty, aby zaoferować klientom szeroki wybór technologii zelektryfikowanego układu napędowego w całej Europie”.

Do 2026 roku Toyota ma mieć w swojej ofercie 6 aut w pełni elektrycznych, opracowanych na dedykowanej im platformie. Nowy Urban Cruiser jest wytwarzany w Indiach razem z Suzuki e Vitarą. Do Polski trafi w drugiej połowie przyszłego roku.

Na razie jest za wcześnie, aby mówić o cenie tego samochodu, ale można się spodziewać około 140-150 tys. zł.

2025 Toyota Urban Cruiser - przód
2025 Toyota Urban Cruiser - przód
2025 Toyota Urban Cruiser - przód
2025 Toyota Urban Cruiser - przód
2025 Toyota Urban Cruiser - przód
2025 Toyota Urban Cruiser - bok
2025 Toyota Urban Cruiser - tył
2025 Toyota Urban Cruiser - tył
2025 Toyota Urban Cruiser - tył
2025 Toyota Urban Cruiser - tył
2025 Toyota Urban Cruiser - ładowanie
2025 Toyota Urban Cruiser - klapka
2025 Toyota Urban Cruiser - ładowanie
2025 Toyota Urban Cruiser - klapka
2025 Toyota Urban Cruiser - prześwit
2025 Toyota Urban Cruiser - dach
2025 Toyota Urban Cruiser - kokpit
2025 Toyota Urban Cruiser - kokpit
2025 Toyota Urban Cruiser - kokpit
2025 Toyota Urban Cruiser - ekran
2025 Toyota Urban Cruiser - ekran
2025 Toyota Urban Cruiser - kanapa
2025 Toyota Urban Cruiser - kanapa
2025 Toyota Urban Cruiser - kanapa
2025 Toyota Urban Cruiser - bagażnik
2025 Toyota Urban Cruiser - bagażnik
2025 Toyota Urban Cruiser - bagażnik