Z tymi usterkami samochód przejdzie przegląd w SKP. Niektóre są groźne!

Zdziwisz się, na jak wiele defektów w samochodzie diagnosta musi przymknąć oko i wbić pieczątkę do dowodu rejestracyjnego. To nie jest jednak dobra wola pracownika SKP. Wynika to z przepisów.
Rozporządzenie „w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach" przewiduje, że aby ułatwić pracę diagnostykom, wprowadzono trzy kategorie usterek, które jasno określają poziom ich wpływu na bezpieczeństwo i środowisko.
Usterki drobne nie stanowią istotnego zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, ani ochrony środowiska. Co jednak szczególnie istotne dla kierowców, nie wpływają też na negatywny wynik badania technicznego. Dla odmiany usterki poważne oraz niebezpieczne, nie pozwalają na zaliczenie badania, a nawet w przypadku tych niebezpiecznych, kończą się w dodatku utratą dowodu rejestracyjnego.
Usterki drobne – nie zawsze mało istotne
Wspomniane już rozporządzenie stosowane przez diagnostów zawiera nie tylko wymagania dotyczące kontroli, ale również dokładne wytyczne dotyczące oceny usterek. W ten sposób ustawodawca chciał zapewnić obiektywność badań pojazdów na każdej stacji.
Nie oznacza to jednak, że SKP nie ma żadnej autonomii. Nie zmienia to jednak faktu, że niektóre usterki mogą być po prostu niebezpieczne, choć większość, to rzeczywiście mało istotne uchybienia.
Z tymi defektami zaliczysz autem osobowym badanie w SKP
- nieprawidłowe oznaczenie znakiem PL lub umieszczony na pojeździe znak określający inne państwo niż to, w którym pojazd został zarejestrowany
- nieczytelne dokumenty pojazdu lub dane nie odpowiadają stanowi faktycznemu
- oczywiste omyłki, niezgodności w dowodzie rejestracyjnym związane z danymi technicznymi pojazdu
- pedał hamulca nie zwalnia się (luzuje) prawidłowo (o ile nie wpływa to na jego działanie)
- poziom płynu hamulcowego nieznacznie poniżej znaku minimum
- brak zamknięcia (pokrywki) zbiornika płynu hamulcowego
- wskaźnik ostrzegawczy płynu hamulcowego świeci się lub jest uszkodzony
- nieprawidłowe działanie wskaźnika ostrzegawczego poziomu płynu hamulcowego
- zużycie sworznia dźwigni lub mechanizmu zapadkowego hamulca postojowego
- wycieki z przekładni kierowniczej (bez tworzenia się kropel)
- poziom płynu poniżej znaku minimum w układzie wspomagania kierowniczego
- przeszkody w polu widzenia kierowcy znacząco ograniczające widoczność do przodu lub na boki (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej)
- pęknięcia lub przebarwienia szyby (poza obszarem oczyszczanym przez wycieraczki szyby przedniej)
- Lusterko lub urządzenie pośredniego widzenia nieznacznie uszkodzone lub obluzowane
- uszkodzenie pióra wycieraczki
- spryskiwacze nie działają prawidłowo (brak płynu do spryskiwaczy, ale pompa działa lub złe ustawienie strumienia spryskującego)
- w przypadku świateł: mijania, drogowych czy stop – nie działa nie więcej niż 33 proc. LED-ów
- niewielkie uszkodzenie układu projektowego (odbłyśnik i soczewka).
- niewielkie uszkodzenie klosza (brak wpływu na emitowane światło)
- światło oświetlające tylną tablicę rejestracyjną – emituje światło białe bezpośrednio do tyłu
- system monitorowania ciśnienia w oponie źle działa lub opona wyraźnie niedopompowana
- niepewne mocowanie amortyzatorów do podwozia lub osi
- poważne zużycie osłony gumowej sworznia wahaczy
- gaśnica niezgodna z wymaganiami
- Brak lub trójkąt niekompletny
- niepewne działanie przycisku sygnału klaksonu lub sygnał niezgodny w wymaganiami (nie może jednak przypominać sygnału pojazdu uprzywilejowanego)
- nieprawidłowe działanie prędkościomierza lub częściowy brak podświetlenia
- nieprawidłowe działanie eCall
CZYTAJ TEŻ: Najczęstsze przyczyny negatywnego wyniku badania w SKP
Usterki drobne mogą się zmienić w poważne
Warto pamiętać, że usterka drobna może być zakwalifikowana do poważnej, co oznacza negatywny wynik badania technicznego. Dla przykładu „poziom płynu hamulcowego poniżej znaku minimum" jest dopuszczalny. Jednak gdy diagnosta uzna, że „poziom płynu hamulcowego znacznie poniżej znaku minimum” musi to zakwalifikować jako usterkę poważną. I tu pojawia się dyskusja – co to oznacza „znacznie”? Co ciekawe brakująca pokrywa zbiornika płynu hamulcowego nie jest przeszkodą, aby dalej używać auto. Nie powinno więc dziwić, że za brak obowiązkowego trójkąta awaryjnego nie grozi nam „negatyw” w SKP.