Uszkodzony przekaźnik wycieraczek – objawy. Jak go sprawdzić?

Przekaźnik wycieraczek samochodowych to niewielkich rozmiarów urządzenie, które odpowiada za poprawne działanie tego elementu. Czy jego awaria oznacza kosztowne naprawy? W jaki sposób sprawdzić jego stan?
Czym jest przekaźnik wycieraczek?
Przekaźnik wycieraczek jest równie ważnym podzespołem, jak silniczek tego mechanizmu. Najczęściej jego uszkodzenie jest mylone z awarią wspomnianego elementu. Tak czy inaczej, obie części są niezbędne, aby móc włączyć wycieraczki szyby znajdujące się w naszym aucie.
Jak działa przekaźnik wycieraczek?
Przekaźnik wycieraczek działa tak jak inne przekaźniki. Po naciśnięciu przycisku czy przekręceniu pokrętła załączającego następuje możliwość sterowania określonymi urządzeniami. Pobierają one ustalone ilości prądu, a przekaźnik umożliwia przekazywanie wymaganego natężenia. Gdyby nie on, to zbyt duży amperaż doprowadziłby do uszkodzenia przełącznika.
Gdzie znajduje się przekaźnik wycieraczek?
W zależności od marki i modelu samochodu, przekaźnik wycieraczek może znajdować się w różnych miejscach. Jednak obszarem, w którym najczęściej możemy go zlokalizować, jest skrzynka bezpieczników znajdująca się pod kolumną kierownicy lub pod maską auta.
Uszkodzony przekaźnik wycieraczek – objawy
Najczęstsze objawy uszkodzenia przekaźnika wycieraczek to:
- niewłączające się wycieraczki lub brak możliwości ich wyłączenia
- nieprawidłowo działające wycieraczki, lub uruchamiające się nagle, bez powodu
- metaliczne odgłosy słyszalne w trakcie pracy mechanizmu wycieraczek
Jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek?
Przekaźnik wycieraczek możemy sprawdzić na kilka sposobów. Poniżej opisujemy je nieco szerzej.
Jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek miernikiem?
W tym celu wykonujemy następujące czynności:
- dostajemy się do skrzynki bezpieczników, w której umieszczono również przekaźnik i wyjmujemy go
- ustawiamy miernik w symbol diody, tak aby prawidłowe działanie przekaźnika sygnalizowane było charakterystycznym piszczeniem (na ekranie powinna być wartość 000)
- przykładamy sondy miernika do nóżek przekaźnika (zacisków)
- jeśli nie wiemy, o które zaciski chodzi, musimy wcześnie zapoznać się ze schematem budowy przekaźnika (w tym przypadku są to zaciski 85 i 86). Często oznaczenia umieszcza się także na obudowie
- obserwujemy wartości, które pojawią się na ekranie miernika (można przyjąć, że prawidłowe to od około 085 do 100)
Jeśli mamy możliwość podłączenia przekaźnika (cewki) do prądu, przeprowadzamy kolejne testy:
- sprawdzamy ciągłość między zaciskami 30 i 87
- dźwięk piszczenia świadczy o tym, że połączenie pomiędzy wspomnianymi zaciskami jest prawidłowe
- tą samą czynność wykonujemy w odniesieniu do zacisków 30 i 87
Jak sprawdzić przekaźnik wycieraczek bez miernika?
Warto zacząć od prostej czynności, jaką jest sprawdzenie bezpieczników. Jeśli nie jesteśmy pewni, który z nich odpowiada za działanie przekaźnika, sprawdźmy to w instrukcji obsługi samochodu, w internecie lub zapytajmy zaprzyjaźnionego mechanika. Kolejnym punktem jest kontrola połączeń i styków. Wiele osób pomija tę kwestię i mylnie sądzi, że uszkodzeniu uległ sam przekaźnik. W trakcie sprawdzania przyda się miernik. Jeśli nim nie dysponujemy, to można pokusić się o zakup takiego urządzenia. Nie jest drogie, a prawdopodobnie przyda się z czasem również do sprawdzenia innych elementów pojazdu.
Jak sprawdzić, czy bezpiecznik wycieraczek jest spalony?
Wyjmujemy go ze skrzynki bezpieczników. Nie jest to skomplikowana czynność i nie wymaga specjalistycznych narzędzi. Każdy powinien więc z nią poradzić. Kiedy mamy już w ręce bezpiecznik, zwróćmy uwagę na plastikową przezroczystą obudowę. Umieszczono w niej drucik łączący styki. Jeśli jest przerwany, nie widać go lub obudowa jest okopcona, to znak, że należy ten element wymienić.
Jak sprawdzić, czy działa silniczek wycieraczek?
Całkowicie niesprawny silniczek wycieraczek uniemożliwi ich uruchomienie. To oczywiste. Czy aby na pewno ten element jest źródłem problemu? W jaki sposób go sprawdzić? Jedną z metod jest tzw. podłączenie na krótko. W tym celu demontujemy silniczek, a do plusa i minusa urządzenia podłączamy kabel, który następnie podłączamy do prądu. Jeśli silniczek jest sprawny to, powinien uruchomić się od razu. Ten sposób polecamy jedynie doświadczonym osobom. Jeśli nie czujemy się na siłach, to zlećmy sprawdzenie profesjonalnemu warsztatowi.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Jak sprawdzić, czy przekaźnik jest uszkodzony?
W tym celu należy obserwować pracę wycieraczek po ich uruchomieniu. Ważne jest także zwrócenie uwagi na wszelkie nietypowe odgłosy słyszalne po włączeniu mechanizmu. Ostatni punkt to obserwowanie jak zachowują się wycieraczki w trakcie jazdy samochodem (np. czy nie włączają się bez powodu).
Za co odpowiada przekaźnik wycieraczek?
Przekaźnik wycieraczek odpowiada za prawidłowy przepływ prądu w obrębie działania tego mechanizmu. Dzięki niemu włączenie wycieraczek jest w ogóle możliwe.