17 kwietnia 2025

Auto po kolizji traci na wartości – kiedy możesz żądać odszkodowania?

likwidacja szkody inspekcja samochód
Zdjęcie: GettyImages.

Naprawiony samochód to wciąż auto po wypadku – a to oznacza spadek jego ceny. Ubezpieczyciel powinien za to zapłacić, ale sam z siebie tego nie zrobi. Sprawdź, jak walczyć o należne pieniądze.

Utrata wartości handlowej pojazdu to różnica między wartością rynkową sprzed szkody a wartością rynkową po jej naprawie. Strata finansowa powinna zostać pokryta przez ubezpieczyciela sprawcy w ramach OC.

Utrata wartości handlowej pojazdu – dlaczego pojazd po naprawie jest tańszy?

Pojazdy uszkodzone w wyniku kolizji lub wypadku – nawet jeśli zostały naprawione zgodnie z technologią producenta – są postrzegane przez nabywców jako mniej atrakcyjne. Kupujący często obawiają się ukrytych wad. Już sama historia szkody niemal automatycznie powoduje, że dany samochód jest mniej atrakcyjny dla potencjalnych kontrahentów. Taka sytuacja prowadzi do spadku ceny pojazdu na rynku wtórnym.

Kiedy przysługuje odszkodowanie za utratę wartości handlowej?

Teoretycznie roszczenie o odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu może przysługiwać niemal zawsze. W praktyce obowiązuje jednak tzw. instrukcja określania rynkowego ubytku wartości pojazdów. Zakłada ona dodatkowe odszkodowanie, gdy:

  • szkoda powstała w pojeździe stosunkowo nowym – zazwyczaj nie starszym niż 6 lat dla aut osobowych, 4 lat dla pojazdów dostawczych, 3 lat dla motocykli i aut ciężarowych o DMC powyżej 3500 kg
  • pojazd nie był wcześniej poważnie uszkodzony
  • szkoda nie została zakwalifikowana jako szkoda całkowita
  • pojazd został naprawiony w sposób zgodny z technologią producenta

Tylko w wyjątkowych sytuacjach można wystąpić o wyrównanie utraty handlowej przy drugim zdarzeniu. Pod warunkiem, że kolejna szkoda była znacznie poważniejsza. Jest to także możliwe w przypadku ubytku wartości, jeśli pojazd ma znikomy przebieg, a jego właściciel wykazywał się szczególną dbałością o jego stan techniczny.

Utrata wartości handlowej pojazdu – jak uzyskać odszkodowanie?

Zgodnie z przepisami, ubezpieczyciel powinien automatycznie wyliczyć dodatkowe odszkodowanie. O tym obowiązku przypomina również Komisja Nadzoru Finansowego – instytucja nadzorująca firmy ubezpieczeniowe. Niestety, najczęściej poszkodowany sam musi walczyć o swoje prawa. Jak to zrobić? Podpowiadamy 3 kluczowe kroki.

  1. Należy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela sprawcy, wskazując żądanie wypłaty odszkodowania także z tytułu utraty wartości handlowej.
  2. Będzie konieczne przedstawienie opinii rzeczoznawcy, która potwierdzi, że doszło do utraty wartości handlowej oraz wskaże jej wysokość.
  3. Jeśli ubezpieczyciel odmówi wypłaty, można odwołać się od decyzji, a w dalszej kolejności skierować sprawę na drogę sądową.

W korespondencji warto powołać się na art. 361 §2 Kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że odszkodowanie powinno obejmować zarówno rzeczywiste straty, jak i utracone korzyści. Zgodnie z orzecznictwem sądów, odszkodowanie z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu należy się poszkodowanemu. Pomocna może być uchwała Sądu Najwyższego z dnia 18 listopada 2015 r., III CZP 71/15, czy wyrok SN z dnia 8 września 2017 r., sygn. akt II CSK 857/16. Argumentem są także wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego z 16 grudnia 2014 r. dotyczące likwidacji szkód z OC.