1 kwietnia 2025

Tak elektryki tracą na wartości. Rekordzista po 5 latach jest o ponad 70% tańszy

Auta na prąd wyjątkowo szybko tracą na wartości. Pod tym względem przewodzą całemu rynkowi, a niechlubne pierwsze miejsce zajmuje Jaguar I-Pace, który w ciągu 5 lat jest średnio przeceniony o ponad 72%. Tesle wcale nie wypadają dużo lepiej.

  • Utrata wartości dla samochodów na prąd jest wyższa niż dla całego rynku – informuje amerykański iSeeCars.
  • Najwyższą utratą wartości cechuje się problematyczny Jaguar I-Pace.
  • Bardzo dużo traci również Nissan Leaf, który znalazł się pomiędzy spalinowymi modelami klasy wyższej i luksusowymi.

Powszechnie uważa się, że samochody elektryczne szybko tracą na wartości. Niedawne badanie przeprowadzone przez iSeeCars tylko potwierdza te obawy, ujawniając przy tym, jak znacząca jest przecena takich aut.

Zgodnie z badaniem, ich utrata wartości po 5 latach sięga nawet ponad 70%. Dorównują pod tym względem, a w niektórych przypadkach nawet przewyższają deprecjację najbardziej luksusowych pojazdów z napędem spalinowym.

Chociaż to dobra wiadomość dla osób poszukujących używanych pojazdów elektrycznych, obecni właściciele mają powody do niezadowolenia – informuje portal elektromobilni.pl.

Utrata wartości po 5 latach: duże przeceny elektryków

Badanie iSeeCars objęło ponad 800 000 5-letnich pojazdów używanych, sprzedanych pomiędzy marcem 2024 a lutym 2025 roku. Liderem pod względem utraty wartości okazał się Jaguar I-Pace, który staniał aż o 72,2%. Średnia różnica w cenie (w stosunku do pierwotnej sugerowanej ceny detalicznej) wyniosła oszałamiające 51 953 dolarów (200 830 zł).

Co zaskakujące, to głównie samochody marki Tesla znalazły się wśród pojazdów z największym spadkiem wartości. Model S stracił średnio 65,2% swojej pierwotnej ceny (52 165 dolarów, czyli 201 650 zł). Z kolei Model X – 63,4%.

Nieco lepiej wypadł za to Model Y, tracąc średnio 60,4% początkowej wartości. Mniejsze straty odnotowały Model 3 (55,9%) i Hyundai Kona Electric (58%). Obie te wartości są jednak nadal znacznie wyższe niż średnia dla wszystkich pojazdów, która według badania wynosi 45,6%.

TUTAJ przeczytasz o żywotności baterii w Teslach.

Utrata wartości po 5 latach: dobre wyniki hybryd

Jednak nie wszystkie wiadomości dotyczące elektromobilności są negatywne. Wiele pojazdów hybrydowych wypadło w tym zestawieniu lepiej niż średnia, a Toyota RAV4 Hybrid straciła jedynie 31,2% swojej wartości w ciągu 5 lat.

Niemal równie dobre wyniki osiągnęła cała gama Toyoty. Prius, Corolla Hybrid, Prius Prime, Highlander i Camry zajęły czołowe miejsca pod względem najniższej utraty wartości. Najgorszy wynik w przypadku tego producenta to przecena o 39,8% w ciągu 5 lat.

Hybrydy Hondy, czyli Accord i CR-V również wypadły lepiej niż średnia dla wszystkich pojazdów, ale z kolei gorzej w porównaniu ze średnią dla hybryd (40,7% utraty wartości w ciągu 5 lat), tracąc 41% swojej początkowej ceny.

TUTAJ przeczytasz megatest Tesli Model X.

Nowe auta na prąd są coraz lepsze

W kontekście ciągłego wzrostu cen nowych samochodów, mocno „deprecjonujące się pojazdy elektryczne” mogą stanowić atrakcyjną ofertę dla potencjalnych nabywców na rynku wtórnym.

Autorzy raportu zwracają jednak uwagę, że nie należy oczekiwać zysku przy odsprzedaży używanego elektryka. Duży spadek wartości pojazdów z tym napędem spowodowany jest ciągłymi ulepszeniami w zakresie żywotności baterii, zasięgu i mocy.

TUTAJ przeczytasz o smutnym końcu pierwszego elektrycznego Jaguara..