25 października 2024

Uwaga! Inspekcja Handlowa ostrzega przed niebezpiecznymi podnośnikami samochodowymi

wymiana koła lewarek
Zdjęcie: GettyImages.

Na 10 sprawdzonych lewarków aż 7 zakwestionowano. Największy problem to ich wytrzymałość. Istnieje ryzyko, że podczas wymiany koła w aucie pojazd może nagle runąć.

Wożenie w bagażniku koła zapasowego lub dojazdowego może uratować nas podczas awarii na drodze. W takim przypadku jesteśmy samodzielni – nie musimy czekać na pomoc drogową. Jednak „zapas” to nie wszystko, co jest niezbędne. Potrzebny jest również klucz do śrub oraz lewarek. Zanim jednak użyjemy tego ostatniego, warto mu się przyjrzeć. Według najnowszego raportu Inspekcji Handlowej, podnośniki samochodowe znajdujące się w sprzedaży mogą być niebezpieczne.

Podnośniki samochodowe – kontrola i badania laboratoryjne

Inspekcja Handlowa sprawdziła 10 modeli podnośników trapezowych o udźwigu do 3 ton. Inspektorzy sprawdzali, czy są wyposażone w prawidłowe oznakowanie CE, dane identyfikujące urządzenie, takie jak model, rok budowy. Również w nazwę i adres podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie do obrotu. Ocenie podlegały także deklaracja zgodności oraz instrukcja z informacjami o bezpiecznym użytkowaniu, np. sposób umieszczenia podnośnika pod pojazdem i zabezpieczenia przed opadnięciem.

Co istotne, eksperci w laboratorium badali parametry wpływające na bezpieczeństwo ich użytkowania. Sprawdzali jak działa urządzenie oraz czy podczas unoszenia pojazdu wytrzymuje wagę auta.

Problemy formalne i techniczne

Kontrolowane lewarki zostały wyprodukowane: jeden w Polsce, siedem w Chinach, a w dwóch przypadkach – nie udało się ustalić pochodzenia. W czasie sprawdzania wymagań formalnych w dwóch z 10 modeli stwierdzono kilka nieprawidłowości. W obu brakowało nazwy i adresu producenta. Jeden z modeli był dodatkowo sprzedawany z nieprawidłową deklaracją zgodności. W drugim inspektorzy wykryli nieprawidłową instrukcję obsługi.

Jednak dopiero badanie laboratoryjne obnażyło słabości lewarków. Test wytrzymałości na obciążenie deklarowane przez producenta nie został zaliczony przez 7 urządzeń. Wykryte nieprawidłowości to:

  • uszkodzenie ramion lub łożyska podnośnika
  • uszkodzenie korby podnośnika
  • zbyt krótkie ramię korby
  • możliwość przypadkowego wykręcenia śruby z podnośnika bez użycia narzędzi

Jak wskazują kontrolerzy, może to skutkować „utratą stabilności podczas podnoszenia pojazdu w wyniku pracy korbą ustawioną w nieprawidłowej pozycji oraz nieprawidłowym złożeniem urządzenia po jego rozkręceniu”. To może doprowadzić nie tylko do uszkodzenia auta. Również do poważnych obrażeń kierowcy wymieniającego koło.

Podnośniki samochodowe – sprawdź, które są niebezpieczne

Oto szczegółowe wyniki kontroli 10 podnośników trapezowych, które zostały sprawdzone przez Inspekcję Handlową.

W efekcie kontroli niebezpieczne podnośniki zostały wycofane z rynku. Skierowano również zawiadomienia w celu nałożenia grzywien. Dystrybutorzy odpowiedzą za wprowadzenie niebezpiecznego urządzenia do obrotu. W jednym przypadku producent zadeklarował, że usunie błędy związane z oznakowaniem produktu.