2 kwietnia 2024

Uważaj na pieszych – coraz więcej wypadków na pasach!

przejście pieszy auto wypadek najechanie
Zdjęcie: GettyImages.

Zbliżasz się do zebry – lepiej zwolnij. Według obecnych przepisów niemal zawsze winę za potrącenie pieszego na przejściu ponosi kierowca. Tymczasem takich zdarzeń jest coraz więcej.

Bezpieczeństwo na drogach stale się poprawia, ale wypadki z pieszymi to ciągle spory problem. Jak wynika z najnowszego raportu policji za 2023 r., mundurowi odnotowali 4943 wypadki, w których brali udział niezmotoryzowani. Stanowi to 23,6% ogółu zdarzeń, które wydarzyły się na naszych drogach. Zginęło w nich 457 pieszych, czyli aż 24,1% ogółu ofiar śmiertelnych wypadków, a 4609 osób odniosło obrażenia (19,1% wszystkich rannych). 

Wypadki z pieszymi – groźne miejsca i czas

Statystycznie największe ryzyko potrącenia pieszego istnieje w obszarze zabudowanym. Tylko w ubiegłym roku policjanci dostali zgłoszenie aż o 4484 takich przypadkach. Jednak skutki pozostałych 459 wypadków poza obszarem zabudowanym były o wiele bardziej tragiczne. Tam w niespełna co trzecim wypadku zginął człowiek, zaś w obszarze zabudowanym, w co szesnastym zdarzeniu. Wytłumaczenie tego jest dość proste – dla niechronionych uczestników ruchu zabójcza jest prędkość.

Tradycyjnie już najwięcej wypadków z udziałem pieszych i najtragiczniejsze ich skutki zanotowano w miesiącach, kiedy najszybciej zapada zmrok – od października do stycznia. Przy czym najwięcej pieszych zginęło w listopadzie – 68 (14,9% ogółu zabitych pieszych), a najwyższy odsetek rannych miał miejsce w grudniu – 567 (12,3%). Największe nasilenie zdarzeń występuje w godz. 16-19. Policjanci odnotowują wtedy niemal 30 proc. wypadków i niemal taki sam odsetek zabitych pieszych. Wśród ofiar największą grupę stanowiły osoby starsze, powyżej 60 roku życia. 

Tragedia zwykle na pasach

Winę za wypadek z pieszym najczęściej ponosi kierowca – aż w 78% przypadków. Sprawca najczęściej porusza się autem osobowym – 3027 wypadków, dostawczym (DMC do 3,5 t) – 205 zdarzeń. Co ciekawe, kolejną grupą pojazdów są rowery. Ich właściciele doprowadzili do 137 zdarzeń.

Jak się okazuje, główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściach dla pieszych (65,1%). Kolejna pozycja (12,2%) to nieustąpienie pierwszeństwa poza zebrą oraz nieprawidłowe cofanie (6,5%). Na przejściach dla pieszych odnotowano aż 2684 wypadki drogowe, co stanowi 54,3% wszystkich wypadków z udziałem pieszych. Śmierć poniosły 132 osoby (prawie 29% ogółu zabitych pieszych), a rannych zostało 2658 osób (57,7% ogółu rannych).

Niepokojące jest jednak inne zjawisko. 2017 r. był rekordowy pod względem wypadków na pasach (odnotowano 4091 zdarzenia), lecz później obserwowany był systematyczny spadek liczby zdarzeń, aż do 2021 r., kiedy drogówka odnotowała ich – 2349. To właśnie tego roku wprowadzono nowe prawo, które dało niemal bezwzględne pierwszeństwa dla pieszego znajdującego się na zebrze. Efekt jest taki, że w 2022 r. nastąpił wzrost liczby wypadków. Było ich 2463. Również w ubiegłym roku ponownie odnotowano więcej zdarzeń – aż 2684. Warto zauważyć, że w tym czasie ogólna liczba wypadków, zabitych i rannych – spadła.

Wypadki z pieszymi – pamiętaj o przepisach

Zgodnie z aktualnymi przepisami „kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu, albo wchodzącemu na to przejście”.

Warto również pamiętać, że skręcając w drogę poprzeczną, trzeba ustąpić pierwszeństwa pieszym przechodzącym na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdżamy.

CZYTAJ TEŻ: Alkohol za kierownicą – zobacz, kto i gdzie najczęściej jeździ pijany

Dodatkowo kierowcy zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim (z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany np. sygnalizacją świetlną). Nie można również omijać pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.

Mandaty za wykroczenia względem pieszych

Za większość wykroczeń dotyczących bezpieczeństwa pieszych np. wymuszenie pierwszeństwa grozi 1500 zł mandatu, a w przypadku recydywy 3000 zł. Policjant za takie przewinienie może nałożyć również 15 punktów karnych. W przypadku poważniejszych wykroczeń funkcjonariusze mogą skierować sprawę do sądu, gdzie oprócz grzywny do 30 000 zł grozi również zakaz prowadzenia pojazdów.