28 grudnia 2024

Używana chłodnica klimatyzacji – czy warto ją kupić?

Odgrzybianie klimatyzacji
Zdjęcie: newspressuk.com

Zakup używanych części zamiennych pozwala znacznie obniżyć koszty naprawy samochodu. Jednak komponenty z drugiej ręki mogą mieć niższą wydajność i trwałość. Podpowiadamy, czy warto kupić używaną chłodnicę klimatyzacji i o czym trzeba pamiętać, dokonując takiej transakcji.

Co to jest chłodnica klimatyzacji?

Chłodnica klimatyzacji, inaczej nazywana skraplaczem, to jeden z głównych elementów układu klimatyzacji w samochodzie. Oprócz niej znajdują się w nim: parownik (element wewnętrzny, który odbiera ciepło z kabiny), sprężarka i zawór rozprężny (zmniejsza ciśnienie czynnika chłodniczego).

Chłodnice klimatyzacji samochodowej są najczęściej zbudowane z miedzi bądź aluminium.

Ze względu na budowę wyróżniamy dwa typy chłodnik:

  • równoległą zbudowaną z wielu kanałów ułożonych równolegle, przez które przechodzi czynnik chłodniczy w obie strony układu
  • szeregową zbudowaną z kanalików oraz żeberek lub z serpentynowych kanalików ułożonych szeregowo, a rurki biegną od wlotu do wylotu chłodnicy klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji znajduje się z przodu samochodu, przy zwykłej chłodnicy układu chłodzenia silnika – w zależności od modelu samochodu może być umiejscowiona obok albo pod nią. Montaż w tym miejscu jest spowodowany tym, że chłodnica klimatyzacji sama wymaga schłodzenia, a to zapewnia jej pęd powietrza w takcie jazdy. Podczas postoju np. na światłach, ochładza ją najczęściej elektryczny wentylator.

Chłodnica klimatyzacji pełni ważną funkcję w układzie klimatyzacji: odbiera ciepło z czynnika chłodniczego zebrane przez parownik z wnętrza samochodu. Chłodne powietrze, które opływa ją, sprawia, że czynnik schładza się do ok. -50°C i zmienia postać z gazowej w ciekłą. Następnie ciecz trafia przewodem do osuszacza klimatyzacji, potem do zaworu rozprężnego, gdzie zmienia znowu stan skupienia i dalej do parownika, który pompuje chłodne powietrze do kabiny pasażerskiej.

Za obieg czynnika chłodniczego pod odpowiednim ciśnieniem, w zamkniętym układzie klimatyzacji samochodowej, odpowiada sprężarka.

Więcej o działaniu klimatyzacji samochodowej przeczytasz w artykule: Czynniki chłodnicze do klimatyzacji

Chłodnica klimatyzacji – nowa czy używana?

Niestety w większości przypadków zakup używanej chłodnicy klimatyzacji jest mało opłacalny. Nowy element nie kosztuje dużo, a czynności dodatkowe (poza wymianą) takie jak czyszczenie klimatyzacji, wymiana filtrów i nabycie czynnika trzeba i tak wykonać.

Poza tym nie można mieć pewności, czy używana chłodnica klimatyzacji jest w pełni sprawna i pozbawiona korozji. Co więcej, kupując część nie wiemy, skąd ona pochodzi i jak była przechowywana. Ponadto najczęściej nie dostaniemy na nią gwarancji. Zatem jeśli okaże się, że po sezonie letnim jest zepsuta, będziemy zmuszeni kupić kolejną chłodnicę i znowu zapłacić za jej wymianę.

Nowsze modele, choć droższe, to są zwykle wykonane z lepszych – nowocześniejszych materiałów niż używane, co oznacza, że będą trwalsze. Poza tym najczęściej producenci udzielają gwarancji na swoje produkty.

Używana chłodnica klimatyzacji – co warto wiedzieć?

Jeśli decydujemy się na zakup używanej chłodnicy klimatyzacji, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim należy dokładnie obejrzeć część. Ponieważ ten komponent składa się z kanalików, systemu rurek przewodzących, elementów uszczelniających i lameli, zbudowanych zwykle z aluminium, warto więc sprawdzić, czy nie ma nigdzie ognisk korozji, ani widocznych plam rdzy. Jeśli takowe zauważymy, powinniśmy od razu zrezygnować z zakupu.

O ile łatwo jest zweryfikować zewnętrzną powłokę, to już trudniej jest sprawdzić przed zakupem jej sprawność. Nabywca powinien wiedzieć, że uszczelki w wymontowanej chłodnicy pozbawione kontaktu z płynem chłodniczym szybko wysychają i parcieją, co oznacza, że tracą swoje właściwości. Co więcej, chłodnica – bez znaczenia czy aluminiowa, czy miedziana – przetrzymywana na świeżym powietrzu lub w nieodpowiednich warunkach, może rdzewieć wewnątrz rurek przewodzących.

Jak dbać o chłodnicę klimatyzacji? Porady

Chłodnica klimatyzacji jest najczęściej wykonana z aluminium, co sprzyja uszkodzeniom mechanicznym i korozji. Co więcej, jej umiejscowienie sprawia, że jest narażona na zabrudzenie wszystkimi zanieczyszczeniami, jakie zbierają się podczas jazdy samochodem. Najczęstsze usterki to: nieszczelność spowodowana przez korozję, uszkodzenia mechaniczne wywołane przez zanieczyszczenia, np. piasek, kwarc oraz osiadające na kratkach owady.

Ponieważ od jej sprawności zależy działanie całego układu klimatyzacji, należy dbać o jej stan. Oto kilka porad, jak zapewnić nowej lub używanej chłodnicy klimatyzacji długotrwałą i bezawaryjną pracę.

  • Systematycznie należy sprawdzać stan filtra przeciwpyłkowego chłodnicy. Jeśli jest lekko zabrudzony – można go wyczyścić, w innym wypadku trzeba go wymienić na nowy.
  • Należy systematycznie ​​czyścić obudowę chłodnicy. Do tego używa się lekkiego strumienia wody i delikatnej szczotki, w żadnym razie nie wolno stosować myjki ciśnieniowej, która mogłaby uszkodzić komponent. W ten sposób można zapobiec blokowaniu się wentylatora i innych elementów klimatyzacji.
  • Należy regularnie zgłaszać się na przeglądy klimatyzacji, w trakcie której mechanik sprawdzi m.in. stan rurki doprowadzającej powietrze do chłodnicy, sprężarkę, uszczelki chłodnicy i inne elementy. W razie ich uszkodzenie lub zużycia powinno się je od razu wymienić na nowe.
  • Warto pamiętać o dezynfekcji systemu klimatyzacji w samochodzie.
  • Należy co najmniej raz w roku dokładnie czyścić skraplacz. Jest to ważne, jeśli klimatyzacja jest używana codziennie.

FAQ

Czy opłaca się kupić używaną chłodnicę klimatyzacji?

Większość ekspertów odradza zakup używanej chłodnicy klimatyzacji, ponieważ nowe części są dość tanie, zatem oszczędność może być znikoma. Szczególnie jeśli nie znamy pochodzenia komponentu i nie potrafimy sami oszacować jego stanu technicznego.

Jaki jest koszt wymiany chłodnicy klimatyzacji?

Cena wymiany chłodnicy klimatyzacji zależy od modelu samochodu i trudności prac związanych z jej demontażem. Koszt robocizny wynosi średnio ok. 250 zł. Do tego musimy doliczyć czyszczenie klimatyzacji – ok. 100-200 zł, wymianę filtra osuszacza – ok. 100-200 zł i kabinowego – ok. 100 zł oraz koszt nabicie klimatyzacji – od 50 do 1000 zł. Z kolei za nowy element zapłacimy od 200 zł w górę.

Czy można jeździć bez chłodnicy klimatyzacji?

Zasadniczo można jeździć bez chłodnicy klimatyzacji, jednak może to zniszczyć osuszacz. Poza tym trzeba pamiętać o zabezpieczeniu przewodów i rurek przed zanieczyszczeniami.