Używana instalacja LPG – czy można ją założyć? Co mówią o tym przepisy?

W Polsce popularne jest kupowanie części zamiennych z drugiej ręki. Jest to w większości przypadków korzystne rozwiązanie, o ile są to oryginalne elementy i w dobrym stanie. Natomiast kontrowersje wzbudza montowanie używanej instalacji LPG. Czy to jest zgodne z prawem?
Czy można założyć używaną instalacje LPG?
Teoretycznie można zamontować używaną instalację LPG, jednak z prawnego punktu widzenia jest to nielegalne. Poza tym komponenty z drugiej ręki zawsze będą odznaczały się niższą skutecznością i żywotnością.
Poza tym używana instalacja gazowa może mieć wady np. uszkodzony reduktor, niesprawny wtryskiwacz, zapchany filtr albo naruszony stan przewodu paliwowego. Niestety, takie usterki ujawniają się już po zamontowaniu instalacji, w trakcie jazdy.
Co więcej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że butla pochodząca z używanej instalacji gazowej będzie nieszczelna, co dodatkowo jest niebezpieczne dla kierowcy i pasażerów.
Ponadto nie zawsze wiadomo, czy poszczególne elementy używanej instalacji LPG są oryginalne i pochodzą od jednego producenta. Niestety w przypadku składanego systemu, może okazać się, że nie jest on kompatybilny z silnikiem naszego samochodu, albo względem innych części instalacji.
Używana instalacja LPG a przepisy
Art. 66 Kodeksu drogowego stanowi, że pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę.
Z kolei Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko wymienia m.in. przewody paliwowe oraz instalacje zasilania gazem silników.
Oznacza to, że montaż używanej instalacji LPG jest zabroniony.
Aby instalacja gazowa została uznana za legalną, musi być wykonana z fabrycznie nowych elementów dopasowanych do danego modelu samochodu i silnika, przez mechanika mającego wiedzę i umiejętności w tym zakresie.
Czy można przełożyć instalację gazową do innego samochodu?
Polskie przepisy zabraniają ponownego montażu używanych instalacji LPG oraz jej komponentów. Oczywiście są osoby, które wykonują to nielegalnie i przedstawiają fałszywe dokumenty. Jednak pamiętajmy, że informacje o instalacji gazowej w aucie oraz homologacji są w bazie CEPiK.
Sprawdź również: Auta z fabryczną instalacją LPG nie będą co roku jeździć na przeglądy do SKP?
Ile kosztuje wymiana butli gazowej w samochodzie?
Zakup nowego zbiornika to wydatek rzędu 400-600 zł w zależności od pojemności. Do tego dochodzi usługa wymiany butli LPG, a koszt to ok. 200-250 zł. Po wymianie butli gazowej używanej na nową konieczna jest legalizacja nowego zbiornika.
Czy można wbić używaną instalację LPG w dowód?
Informacja o instalacji gazowej w aucie musi być umieszczona w dowodzie rejestracyjnym. Aby tego dokonać, trzeba pojawić się w urzędzie z wnioskiem, fakturą lub rachunkiem za montaż oraz wyciągiem ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazd do zasilania gazem wydanego przez warsztat montujący instalację. W tym drugim dokumencie jest lista podzespołów i ich numery homologacji oraz przeprowadzonych pomiarów CO/HC na biegu jałowym i na podwyższonych obrotach.
W związku z tym mało który warsztat zgodzi się na wystawienie nieprawdziwych dokumentów zawierających dane używanej instalacji LPG.
Homologacja butli LPG – jaki jest koszt?
Właściciele samochodów z LPG muszą pamiętać o legalizacji zbiornika na gaz. Jego okres użytkowania wynosi 10 lat. Potem trzeba albo wymienić go na nowy, albo dokonać ponownej homologacji butli LPG. Koszt to ok. 200-300 zł, a maksymalny czas eksploatacji butli wynosi 20 lat liczonych od dnia produkcji. Data ważności homologacji znajduje się na jej tabliczce znamionowej oraz naklejce informacyjnej, która od 17 maja 2024 r. musi być umieszczona w sposób trwały i łatwo dostępny w miejscu widocznym na ramie drzwi albo pod pokrywą komory silnika.
Legalizacja już używanej butli LPG polega na sprawdzeniu jej stanu technicznego poprzez m.in. badanie grubości i stanu powłoki zewnętrznej zbiornika i jego wytrzymałości ciśnieniowej.
Warto wiedzieć, że za brak homologacji grozi mandat, a nawet odholowanie auta. Poza tym, jeśli legalizacja będzie nieważna, to diagnosta nie zaliczy corocznego badania technicznego.
Sprawdź również: Dacia liderem aut na LPG w Europie. Sprzedaż przekroczyła 1 mln sztuk
Czy można sprzedać butlę LPG?
Zasadniczo można sprzedać używaną butlę LPG „z papierami”, czyli ważną homologacją. W innym wypadku stary zbiornik trzeba oddać do firmy zajmującej się sprzedażą i dystrybucją gazów technicznych. W takim miejscu można też sprzedać, kupić lub zalegalizować butlę gazową.
Puste butle można też sprzedać na złom.
Ile lat wytrzymuje instalacja LPG?
Instalacja gazowa ze średniej półki przy odpowiednim montażu, regularnej konserwacji i eksploatacji umożliwia bezproblemowy przebieg 100-200 tys. km, a nawet więcej. Na jej długą żywotność wpływa wykorzystywanie samochodu w długich trasach oraz odpowiedni serwis instalacji. Podzespołom takim jak wtryskiwacze gazowe i benzynowe oraz parownik, szkodzi natomiast okazjonalne użytkowanie samochodu i nieodpowiednie serwisowanie. Warto wiedzieć, że żywotność wtryskiwaczy gazu przewidziana jest na ok. 100 tys. km, po tym czasie należy je wymienić.
Aby silnik z instalacją LPG służył bezawaryjnie, należy:
- regularnie zmieniać olej i filtry
- kontrolować szczelność i ciśnienie w instalacji gazowej
- dokonywać okresowych regulacji instalacji LPG przez specjalistów