Rośnie import, spada średni wiek sprowadzanych pojazdów

Marzec był kolejnym miesiącem z rzędu z pozytywnymi wynikami w segmencie używanych samochodów osobowych.
Liczba pierwszych rejestracji wg PZPM była wyższa o 16,1% w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Wynik za cały I kwartał jest lepszy o prawie 25% w porównaniu z tym samym okresem 2023 (dane IBRM Samar).
Sprowadzane samochody są średnio o 9 miesięcy młodsze, niż te rejestrowane po raz pierwszy przed rokiem. Wg PZPM, nadal największą część importu stanowią samochody w wieku ponad 10 lat (prawie 58% rejestracji). Kolejne 33,6% to pojazdy mające 4-10 lat.
Uwagę zwraca dynamika wzrostu importu ze Stanów Zjednoczonych. W I kwartale liczba sprowadzonych stamtąd pojazdów była o ponad 75% wyższa niż w tym samym okresie rok temu. Dominują pojazdy z silnikami benzynowymi, ale w I kwartale było ich proporcjonalnie mniej w porównaniu z 2023 rokiem, mniej było także Diesli. Wzrósł natomiast import samochodów hybrydowych (3,6% rejestracji, + 1,5 p.p. r/r). W liczbach bezwzględnych oznacza to jednak niespełna 8000 egzemplarzy w ciągu całego I kwartału.
Na OTOMOTO hybrydy stanowiły w marcu zaledwie 3,2% wystawionych ogłoszeń, a pojazdy elektryczne 1,2% ofert. Tradycyjnie najwięcej było ofert samochodów benzynowych (48,4% wystawionych ogłoszeń) i one cieszyły się największym zainteresowaniem potencjalnych kupujących (prawie 55% wyświetleń). Diesle stanowiły 42,4% ogłoszeń i wygenerowały 36,1% wyświetleń.
Większość wystawionych ogłoszeń dotyczyła pojazdów z manualną skrzynią biegów (57,6% ofert), ale użytkownicy chętniej oglądali używane automaty (51,9% wyświetleń). Wśród ofert na OTOMOTO, poza samochodami krajowymi, najwięcej było tych sprowadzonych z Niemiec (18,8% wystawionych ogłoszeń), na kolejnych miejscach importowane z Francji i USA.
Co czwarte wyświetlane ogłoszenie dotyczyło SUV-a i takich aut było najwięcej wśród wystawionych ogłoszeń (26,6% ofert). Na drugim miejscu pod względem zainteresowania użytkowników w marcu znalazły się sedany (19,4% wyświetleń), ale takich ofert było tylko 14,1%. Łatwiej dostępne były modele kombi i kompaktowe (odpowiednio 19,4% i 15,7% wystawionych ogłoszeń).
Ponad 1/5 wyświetleń ogłoszeń to pojazdy z przebiegiem 150 000-200 000 kilometrów i takich ofert było proporcjonalnie najwięcej w marcu (21,2%). Najpopularniejsze roczniki samochodów? 2018-2019 (14,4% wyświetleń). Były one też relatywnie najłatwiej dostępne wśród ogłoszeń. Potencjalni kupujący najczęściej szukali samochodu za 50 000-75 000 złotych (15,6% wyświetleń). Na drugim miejscu zainteresowania uplasowały się auta za 100 000-200 000 złotych (13,1%). Analogiczna kolejność dotyczyła wystawionych na OTOMOTO ogłoszeń.
W rankingu marek niezmiennie największe zainteresowanie wzbudza BMW (10,7% wyświetleń), przed Audi i Mercedesem-Benz (odpowiednio 10,3% i 8,4% wyświetleń). Wśród modeli, nadal wygrywa BMW Serii 3 (3,1% wyświetleń), wyprzedzając Audi A4 i Volkswagena Golfa (kolejno 2,4% i 2,2% wyświetleń).