18 września 2024

Używany Chrysler PT Cruiser – opinie, usterki. Na co uważać?

Chrysler PT Cruiser wygląda nietypowo, ale pod specyficznym nadwoziem kryje prostą technikę. Samochód jest także taki w zakupie, pytanie jednak, czy warto się zainteresować tak starym pojazdem?

 

Chrysler PT Cruiser produkowany był od 2000 do 2010 roku. Model w wersji wysokoprężnej powstawał początkowo w austriackim Graz (zakłady Puch), ale okazało się to zbyt kosztowne i po roku przeniesiono produkcję do Meksyku. Czyli tam gdzie przez cały okres produkcji powstawały odmiany benzynowe.

W 2006 r. model przeszedł face-lifting, który zmienił nieco wygląd przedniej części nadwozia oraz wnętrza. Niektóre silniki otrzymały też wtedy inne wersje mocy. W 2005 r. do oferty dołączyła dwudrzwiowa wersja cabrio, którą oferowano do 2009 roku.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używany Chrysler PT Cruiser – wygląd, nadwozie

PT Cruiser powstał pod koniec lat 90., czyli w czasie kiedy bardzo popularny był segment vanów. W jego budowie wykorzystano elementy z małego sedana Neona, ale płyta podłogowa jest w PT inna. Auto było dość typowe z punktu widzenia segmentu i budowy, dostało jednak nietypowe nadwozie. Przednia część PT nawiązuje do starcych aerodynamicznych Chryslerów. Jest to zgodne z modą retro, która na początku lat 2000. miała swój dobry czas.

Niestety w parze z ciekawym designem nie poszło zabezpieczenie antykorozyjne. PT Cruiser jest już dzisiaj autem podwyższonego ryzyka jeśli chodzi o potencjalne problemy z rdzą. Nawet egzemplarze na pozór pozbawione wad, mogą mieć już początki korozji w profilach zamkniętych. Podczas zakupu nie sposób oczywiście rozbierać auta i sprawdzać, ale trzeba mieć świadomość, że korozja nie jest w tym modelu niczym dziwnym.

Używany Chrysler PT Cruiser – wnętrze, wyposażenie, bagażnik

Wnętrze Chryslera, jak przystało na małego vana (Neon to w zasadzie segment B, ale PT Cruiser jest na pograniczu segmentów B i C), nie rozczarowuje. Swobodnie będą się czuć w nim cztery osoby. Jak przystało na tego typu samochód w kabinie nie brakuje schowków, półeczek, znajdziecie tu aż trzy cup-holdery. Fotel pasażer się składa, a w bagażniku jest nawet stoliczek (układa się go z półki bagażnika).

Deska wygląda świetnie i również nawiązuje do klasycznych amerykańskich modeli sprzed II wojny światowej. Jasne, że materiały nie są tu topowe (w końcu to amerykańskie auto), ale ogólne wrażenie jest bardzo pozytywne. Obsługa również nie jest zła. Może poza tym, że sterowanie elektrycznymi szybami zamiast w drzwiach kierowcy, znalazło się między środkowymi nawiewami. Zastrzeżenia można mieć także do faktu, że wielka kierownica jest regulowana tylko w jednej płaszczyźnie (góra-dół).

Chrysler ma zazwyczaj całkiem dobre wyposażenie – klimatyzacja, zestaw audio, podgrzewane fotele itd. nie należą tu do nietypowych udogodnień. Rzecz jasna w tak wiekowym aucie coś może już szwankować, ale nie ma tragedii. Wśród typowych awarii wymienia się CD (czasem da się je jeszcze reanimować). Dość częstym problemem jest też przełącznik zespolony.

Bagażnik ma pojemność 520 l. Półeczka o której wspomnieliśmy, oprócz stolika, ma też możliwość trzech ustawień. Można też całkowicie z niej zrezygnować, umieszczając ją pionowo za kanapą. Jeśli opisujemy bagażnik, warto wspomnieć, że często zdarza się awaria elektrycznego zamka klapy (użytkownicy radzą sobie stosując elementy z pojazdów innych marek).

Używany Chrysler PT Cruiser – silniki, skrzynie biegów, zawieszenie

Wybór silnika w przypadku tego modelu jest dość trudny. Sporą część oferty rynkowej stanowią diesle 2.1 CRD (oznaczenie producenta 2.2) o mocy 121 KM. To udany motor Mercedesa o oznaczeniu OM646, który jest znany z wielu modeli niemieckiej marki (łatwy dostęp do części i mechaników znających się na nim). Silnik ten ma dość wrażliwy układ wtryskowy. Problemów mogą dostarczyć też klapki w kolektorze, ale zwykle użytkownicy już je usunęli. Z punktu widzenia użytkownika diesel jest ryzykowny, ale jest to ryzyko akceptowalne.

Z nieco mniejszym ryzykiem wiąże się zakup PT Cruisera z benzyniakami Chryslera. Są to jednostki R4 o pojemnościach 2.0 i 2.4 (moce od 136 do 143 KM), które nie zapewniają autu zbyt dobrych osiągów, ale za to dużo palą. Stąd w PT Cruiserze dość częsta obecność instalacji LPG (dość dobrze dogaduje się z tymi silnikami). O rzadkiej wersji 2.4 Turbo nie ma co pisać, bo praktycznie nie występuje na rynku wtórnym.

Pod maską modelu znajdziecie jeszcze benzynową wersję 1.6 o mocy 116 KM. To kolejna ciekawostka w tym globalnym modelu, bo to silnik stosowany od 2001 roku w… Mini pierwszej generacji (licząc od reaktywacji marki przez BMW). Nie jest to silnik idealny, z drugiej strony wycieki są tu do opanowania. Typową przypadłością jest też uszkodzenie zaworu na kolektorze dolotowym. Można go zastąpić elementem z Mini, ale wymaga to przerobienia wtyczek.

Nie ma dużych problemów ze skrzyniami biegów, zwłaszcza manualnymi. Nieco gorzej będzie gdy przyjdzie naprawiać czterobiegowy automat. Na szczęście ma on opinię pancernego. Kłopotliwy może być także zakup przegubów wewnętrznych (w sprzedaży są całe półosie), trzeba więc ratować się regeneracją.

PT Cruiser ma z przodu kolumny resorujące, a z tyłu drążek Watta. Przednie wahacze lepiej kupować w całości (a nie same sworznie). Dzisiaj komplet wahaczy na przód to koszt około 600 zł. Z tyłu zwykle kapituluje sworzeń drążka Watta.

Używany Chrysler PT Cruiser– koszty zakupu

PT Cruisera można kupić już nawet za mniej niż 2 tys. zł, jednak jeśli chcecie mieć wybór, lepiej przygotować 5 tys. zł i… kilka dodatkowych na pakiet startowy. Najdroższe samochody w wersji pięciodrzwiowej dochodzą do 9-10 tys. zł. Od około 15 tys. zł zaczynają się wersje cabrio.

Używany Chrysler PT Cruiser – podsumowanie

Chryslera PT Cruisera da się kupić tanio i przy odrobinie szczęścia cieszyć się z użytkowania tego świetnie wyglądającego vana. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Podstawowym problemem jest korozja oraz duże wyeksploatowanie dostępnych egzemplarzy.