Używany Citroen C3 III – opinie, usterki. Jaki silnik wybrać? | PORADNIK KUPUJĄCEGO

Ostatnie egzemplarze tego auta wciąż oferowane są w salonach, jednak my przyglądamy się już trzeciej generacji Citroena C3 jako propozycji z rynku wtórnego. Czy warto rozważyć zakup tego auta?
Z tego artykułu dowiesz się jakie są wady i zalety używanego modelu Citroen C3. Trzecia, opisywana generacja była produkowana w latach 2016-2024. W 2020 roku samochód przeszedł lifting. Zmiany – głównie wygląd przedniego zderzaka oraz kształt wnętrza reflektorów - są na tle dyskretne, że trudno zauważyć je na pierwszy rzut oka. We wnętrzu pojawiły się nowe, lepsze fotele (Advanced Comfort), a także nowszy system multimedialny wraz z elektronicznymi „asystentami” kierowcy.
Ceny używanych egzemplarzy rozpoczynają się od ok. 26 tys. zł. Za ok. 60-65 tys. zł można kupić ostatnie egzemplarze wciąż dostępne na wyprzedaży w salonach tej francuskiej marki. Ceny najnowszej, czwartej generacji C3 rozpoczynają się od 68 550zł.
Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?
Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu
Wklej link do ogłoszenia
Zamów raport z inspekcji
Używany Citroen C3 III – nadwozie, korozja, bezpieczeństwo
Nadwozie C3 jest bardzo proporcjonalne i na pierwszy rzut oka wydaje się większe od bezpośrednich rywali takich jak Peugeot 208 czy Renault Clio. W praktyce jest niemal identyczne. Zresztą – należy pamiętać, że 208 to przecież krewniak techniczny C3.
Podstawowe wymiary małego Citroena to – długość 4 m, rozstaw osi 2,54 m, szerokość 1,75 m, wysokość 1,48 m – to standard w tym segmencie. Ewentualne rozbieżności mieszczą się w granicach od 1 do 5 cm. Typowa jest także pojemność bagażnika wynosząca 300-922 l.
Pod względem ochrony antykorozyjnej samochód nie ma się czego wstydzić. Tak, jak większość francuskich modeli Citroen C3 jest bardzo dobrze zabezpieczony przed rdzą. Jego powłoka lakiernicza lepiej znosi upływ czasu niż np. w autach azjatyckich.
Citroen C3 był badany przez EuroNCAP w 2017 roku i ze względu na zmianę kryteriów te wyniki nie są już miarodajne. Z ciekawości można jednak napisać, że auto otrzymało wówczas cztery gwiazdki na pięć możliwych.
Przed niewielkimi otarciami parkingowymi chronią spore nakładki z tworzywa na dolnej części drzwi – tzw. „Airbumps”. Dobrze, że były montowane przez cały okres produkcji w pełnej formie. W modelu Cactus po liftingu dość mocno je zredukowano.
Używany Citroen C3 III – wnętrze, bagażnik
Fotele C3 są szerokie i raczej komfortowe niż sportowe. Siedzi się na nich także nieco wyżej niż w przypadku większości rywali. Samochód należy do klasy aut miejskich, ale w razie potrzeby zmieszczą się w nim cztery dorosłe osoby.
Jeśli pasażerowie tylnej kanapy będą mieli 180 cm lub więcej – odczują, że brakuje im nieco miejsca nad głowami. Tylne oparcie jest dzielone, ale po jego złożeniu nie uzyskuje się płaskiego przedłużenia podłogi bagażnika. Wręcz przeciwnie – jest tam spory uskok.
Używany Citroen C3 III – deska rozdzielcza, wyposażenie
Deska rozdzielcza C3 jest wykonana w sposób tradycyjny. Klasyczne, czytelne zegary pozytywnie wyróżniają ten model na tle konkurencji. Jedyne ekstrawaganckie akcenty to pasek tkaniny wkomponowany w deskę i skajowe paski zastępujące rączki do zamykania drzwi od wewnątrz.
Obsługa C3 jest intuicyjna i bezproblemowa. Szkoda, że automatyczną, jednostrefową klimatyzację (opcja) obsługuje się przez 7-calowy ekran dotykowy.
C3 był dostępny w 97 kombinacjach kolorystycznych. Taka liczba wynika z faktu, że auta oferowano także w odmianach dwukolorowych.
Używany Citroen C3 III – zawieszenie, układ napędowy, skrzynia biegów
Z przodu kolumny McPherson, z tyłu belka. Producent postawił na prostotę, niskie koszty produkcji oraz niskie koszty serwisowania. Części do napraw zawieszenia C3 są tanie, a z ich dostępnością nie ma żadnych problemów.
Samochód występuje wyłącznie w wersji z przednim napędem. Większość wersji jest wyposażona w mechaniczną przekładnię 5-biegową. W latach 2018-2024 model 1.2 PureTech 110 KM miał ręczną skrzynię „szóstkę”. Ta wersja przez cały okres produkcji była dostępna także z opcjonalnym 6-stopniowym automatem (klasyczny, japoński Aisin).
Używany Citroen C3 III – silniki benzynowe
Cała gama benzynowa opiera się na jednostce 3-cylindrowej 1.2 PurteTech. To ten słynny silnik z mokrym paskiem rozrządu. Pasek łuszczy się, a jego drobiny zatykają sitko smoka pompy oleju, co może się skończyć zatarciem. Aby temu zapobiec zaleca się regularną kontrolę stanu paska (widać jego fragment po odkręceniu korka wlewu oleju), a także profilaktyczne czyszczenie smoka co drugą lub co trzecią wymianę oleju.
Wersje wolnossące mają 68 lub 82 KM i pośredni wtrysk paliwa. Odmiana turbodoładowana rozwija moc 110 KM i jest wyposażona w bezpośredni wtrysk.
Z czysto eksploatacyjnego punktu widzenia najlepiej jeździ się modelem 110 KM z automatem. W zasadzie można się zapomnieć, że ta jednostka ma tylko 3 cylindry. Niestety – z serwisowego punktu widzenia to właśnie ta odmiana generuje największe koszty.
Nie polecamy egzemplarzy z instalacją gazową. Pojawiają się czasem w ogłoszeniach, ale w tych jednostkach to tylko dodatkowy problem warsztatowy.
W 2017 roku Citroen wprowadził do tego silnika nowe, lepsze paski rozrządu, ale efekt tej zmiany był znacznie mniejszy niż oczekiwano. W 2020 roku producent oficjalnie skrócił interwał między wymianami paska ze 180 do 100 tys. km (lub co 6 lat). Obecnie, po wielu latach reklamacji ze strony użytkowników, Francuzi przebudowali tę jednostkę i zamontowali w niej łańcuch zamiast paska, ale ta najnowsza wersja silnika trafiła dopiero do czwartej generacji modelu.
Warto pamiętać, że problemy z paskiem w oleju to niejedyne, które zgłaszają użytkownicy. Na forach dyskusyjnych mówi się także o podwyższonym zużyciu oleju i zacieraniu się wałków rozrządu.
Używany Citroen C3 III – silniki diesla
Do wyboru są dwa 4-cylindrowe silniki – 1.6 HDi (75-99 KM) oraz nowszy – 1.5 HDi (102 KM). Oba są lepszym wyborem niż benzynowa rodzina 1.2 PureTech. Z drugiej jednak strony – jeśli ktoś przymierza się do diesla to lepiej będzie jeśli wybierze odmianę 1.6 HDi. Właśnie ta wersja jest sprawdzona, łatwo do niej dokupić części, a koszty jej serwisowania i obsługi są tańsze. O 1.5 HDi nie można już tego powiedzieć, ponieważ pojawiają się w nim problemy z łańcuchem rozrządu.
Paradoksalnie – nawet tym osobom, które jeżdżą głównie w mieście polecamy wersje wysokoprężne. Lepiej zmagać się z problemami generowanymi przez filtr cząstek stałych niż walczyć ze słabościami silnika 1.2 PureTech, ponieważ ta druga misja jest raczej skazana na niepowodzenie.
Tym bardziej że diesle w C3 są oszczędne, pracują kulturalnie i świetnie sprawdzają się także na dalszych trasach. Szkoda, że Citroen nie oferował w tym modelu jednostek wysokoprężnych łączonych z automatem albo z ręcznymi „szóstkami”.
Popularne wersje silnikowe
Używany Citroen C3 III – typowe usterki
Główne bolączki modelu to:
- problemy z silnikami 1.2 PureTech
- zużycie łożysk kolumn McPherson
- zużyte podkładki pod wtryskiwaczami w dieslach
- awarie łańcucha rozrządu łączącego wałki w silniki 1.5 HDi
Używany Citroen C3 III – ceny, oferta rynkowa
Aut używanych jest sporo, ale większość to egzemplarze sprowadzane, w dużej części z silnikami 1.2 PureTech. Diesle są nieco droższe, ale też nie sprzedają się rewelacyjnie za sprawą zaostrzania norm czystości spalin.
Nierzadko zatem C3 da się kupić w dobrym stanie i w atrakcyjnej cenie, ponieważ wielu nabywców woli po prostu kupić benzynowy samochód innej marki, nawet jeśli będzie wizualnie mniej atrakcyjny.
Plusy:
- świetna stylizacja
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- niskie koszty serwisowania zawieszenia
- niskie zużycie paliwa
- bezproblemowa obsługa
Minusy:
- awaryjne silniki benzynowe