10 czerwca 2024

Elektryk z drugiej ręki – jak go kupić bez wstrząsów?

Nissan Leaf. Najlepszy samochód elektryczny

Samochody elektryczne powoli, acz systematycznie zyskują na popularności w Polsce. Ten trend widać też na rynku wtórnym. Jak kupić dobry, używany samochód na prąd.

Rynek wtórny samochodów elektrycznych już teraz rozwija się w Polsce niezwykle dynamicznie. Na koniec kwietnia br. na OTOMOTO dostępnych było 4,4 tys. ogłoszeń dotyczących odsprzedaży aut na prąd z drugiej ręki. Oznacza to wzrost o 75% w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.

Co więcej, można się spodziewać, że to dopiero początek procesu popularyzacji używanych samochodów na pra∂. Impulsem do dalszego dynamicznego rozwoju tego segmentu rynku wtórnego będzie z pewnością planowane przez rząd rozszerzenie programu „Mój elektryk” również o auta używane. Więcej na ten temat pisaliśmy TUTAJ.

Jednak o ile kupowanie samochodów spalinowych z drugiej ręki jest czymś doskonale oswojonym przez polskich kierowców, o tyle rozglądanie się za elektrykiem z rynku wtórnego może budzić większe wątpliwości. To naturalna kolej rzeczy. W przełamaniu pierwszych lodów pomoże poradnik przygotowany przez OTOMOTO wraz z PSNM oraz Fundacją EV Klub Polska.

To pierwszy w Polsce kompleksowy przewodnik dla osób pragnących kupić używany samochód elektryczny. Jak mówi Łukasz Juskowiak, head of marketing, OTOMOTO: „Poradnik „EV z drugiej ręki” kierujemy do każdego, kto chce rozpocząć swoją elektromobilną przygodę z używanym samochodem elektrycznym, ale nie wie, od czego zacząć. W przejrzystej formie, krok po kroku, prowadzimy w nim zainteresowanych elektrykiem przez proces zakupu. W sześciu rozdziałach pomagamy rozwiać wątpliwości związane m.in. z tym, jak zweryfikować swoje faktyczne potrzeby względem samochodu, na co zwracać uwagę przeglądając ogłoszenia z EV, jak sprawdzić stan techniczny pojazdu elektrycznego, a także wskazujemy o co warto dopytać sprzedającego przed podjęciem decyzji o zakupie. W poradniku prezentujemy też jak obecnie wygląda rynek używanych EV”.

Jak kupić używanego elektryka?

Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych aspektów związanych z kupnem samochodu elektrycznego na rynku wtórnym. Pełną wersję poradnika „EV z drugiej ręki” znajdziesz TUTAJ.

Określ potrzeby i możliwości

Proces zakupowy należy rozpocząć od precyzyjnego określenia własnych potrzeb. Przykładowo – jednym z najbardziej przykuwających uwagę parametrów samochodów elektrycznych jest ich zasięg. Jednak czy aby na pewno powinien on determinować wybór auta? Może lepiej zamiast na liczbie km możliwych do pokonania na jednym ładowaniu, skupić się na mocy, z jaką dane auto może „przyjąć” prąd stały (DC) na szybkich ładowarkach?

Kolejną kwestią, która w sposób naturalny będzie determinować wybór auta jest oczywiście jego cena. Na nią – oprócz tak oczywistych kwestii jak segment danego modelu, typ nadwozia, marka czy rocznik – wpływa również tzw. SOH (state of health) czyli „stan zdrowia” akumulatora trakcyjnego. Parametr ten określa stopień degradacji baterii względem jej fabrycznej pojemności.

Gdzie szukać używanych samochodów elektrycznych?

Oczywiście opcji jest wiele. Warto np. popytać wśród znajomych, którzy już przesiedli się na elektromobilność – może któryś z nich planuję wymianę samochodu? Znacznie pewniejszym (i mniej podatnym na losowość) sposobem jest skorzystanie z portali internetowych. Najszerszą ofertę elektryków z drugiej ręki znaleźć można na OTOMOTO. Tam można przebierać w tysiącach ogłoszeń dotyczących odsprzedaży używanych samochodów elektrycznych.

Zbadaj stan techniczny

Teraz płynnie przechodzimy do punktu spędzającego sen z powiek większości kierowców poszukujących używanych samochodów. I to nie tylko tych elektrycznych. Stan techniczny, bo o nim mowa, jest jedną z najważniejszych kwestii, które determinować będą satysfakcję z zakupu.

Wspomnieliśmy już o konieczności sprawdzenia stopnia degradacji baterii. Jest to jeden z kluczowych punktów na liście czynności niezbędnych do wykonania w czasie weryfikacji stanu technicznego używanego elektryka.

Jak ostrzega Tomasz Chłopek, Główny rzeczoznawca DEKRA, „Zakup używanego pojazdu elektrycznego bez sprawdzenia SOH baterii, jest największym możliwym do popełnienia błędem. W zależności od jego pojemności, stanu czy nawet producenta, koszt zakupu baterii zaczyna się od kilkudziesięciu tysięcy złotych, a w skrajnych przypadkach może stanowić znaczną część kosztów zakupu pojazdu używanego. Dlatego przed zakupem należy w serwisie lub u wyspecjalizowanego eksperta DEKRA sprawdzić stan akumulatora pod kątem SOH”.

W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że zazwyczaj producenci udzielają aż 8 lat gwarancji (ograniczonej do 160 tys. km) na ten podzespół. Dlatego w przypadku młodszych aut istnieje duża szansa na kupno egzemplarza z wciąż aktualną ochroną producenta.

Oczywiście weryfikacja stanu technicznego nie może zakończyć się tylko na sprawdzeniu kondycji baterii. Należy sprawdzić również zawieszenie, karoserię, poszukać śladów korozji itp.

Jak zauważa zauważa Bartosz Jeziorański z EV Repair Garage: „Kupno używanego samochodu elektrycznego wymaga szczególnej uwagi ze strony nabywcy. Przede wszystkim ze względu na wciąż znikomą znajomość tematu, brak statystyk, danych wśród ludzi zajmujących się sprzedażą oraz mechaników sprawdzających takie pojazdy. Ryzyko to potęguje nasilająca się konkurencja oraz to, iż w samochodzie elektrycznym istnieją komponenty, których wartość ma duży udział w cenie pojazdu”.

Szczegółowe informacje na temat dobrych praktyk zakupu używanego samochodu elektrycznego znajduje się w raporcie „EV z drugiej ręki”. Zapraszamy do lektury.