19 września 2024

Używany Mercedes CLA (117) – opinie, usterki. Na co uważać?

Używany Mercedes CLA to pojazd nietuzinkowy. Ciekawy wygląd zewnętrzny, świetne wyposażenie, a do tego dwie atrakcyjne wersje nadwoziowe. Niestety to także nowoczesne auto, którego naprawy i serwis nie muszą być tanie. Sprawdzamy jak jest naprawdę.

Używany Mercedes CLA to poszukiwane auto, które dość często występuje na rynku wtórnym. Pierwsza generacja (oznaczona C117) w wersji czterodrzwiowej produkowana była od 2013 do 19 roku. W 2015 r. Mercedes rozszerzył gamę o kombi o nazwie Shooting Brake (oznaczenie X117). Rok później CLA przeszło lifting. Auto produkowane było w węgierskich zakładach Daimlera.

Znalazłeś już samochód, który chcesz poddać inspekcji?

Wklej link do ogłoszenia i zamów inspekcję wymarzonego pojazdu

Wklej link do ogłoszenia

Zamów raport z inspekcji

Używany Mercedes CLA (117) – wygląd, nadwozie

Wersja czterodrzwiowa to, według określenia Mercedesa, coupe. Ma o tym świadczyć nisko opadająca lina dachu oraz bezramkowe szyby. Wersja kombi X117 również ma lifestylową nazwę Shooting Brake i wyraźnie widać, że projektując ją postawiono wygląd ponad wartościami użytkowymi. Obydwa nadwozia w przedniej części przypominają klasę A trzeciej generacji, z którą zresztą mają bardzo dużo wspólnego. Warto pamiętać jednak, że lampy i części poszycia nadwozia nie zawsze pasują z klasy A. Wśród problemów CLA użytkownicy wymieniają parujące przednie lampy.

Dużym plusem CLA C/X117 jest niski współczynnik oporu powietrza. Producent chwalił się, że zoptymalizowana pod względem aerodynamiki wersja CLA 180 BlueEFFICIENCY Edition ma Cx na poziomie 0,22! Przekłada się to nie tylko na niższe zużycie paliwa, ale także na dużo niższy hałas w kabinie niż w zwykłej klasie A (i to pomimo bezramkowych szyb).

Warto dodać, że CLA nie ma problemów z korozją. Jasne, to jeszcze dość świeży model, ale na przełomie wieków kilkuletnie Mercedesy zaczynały już korodować.

Używany Mercedes CLA (117) – wnętrze, wyposażenie, bagażnik

Wnętrze Mercedesa CLA dość mocno przypomina klasę A. Estetycznie zaprojektowane, czytelne zegary, ciekawie wyglądające okrągłe nawiewy i nieco „przyklejony” do deski rozdzielczej wyświetlacz systemu multimedialnego. Niestety materiały wykończeniowe w podstawowych wersjach są przeciętnej jakości. W autach powstałych do liftingu zdarzają się także niepożądane dźwięki podczas jazdy, pochodzące właśnie z okolic deski rozdzielczej.

Obsługa pojazdu jest typowa dla Mercedesa i miejscami wymaga przyzwyczajenia – np. wielofunkcyjny przełącznik pod kierownicą, czy też sterowanie biegami w wersjach ze skrzynią dwusprzęgłową (poza AMG 45). Na pochwałę zasługuje za to ergonomia przednich foteli. Specyficzne nadwozia CLA powodują jednak, że widoczność z kabiny (zwłaszcza do tyłu) jest słaba.

Bardzo dobre jest wyposażenie oferowanych egzemplarzy CLA, w których poza elementami zwiększającymi komfort, łatwo znaleźć także wiele systemów bezpieczeństwa. Przed zakupem warto sprawdzić czy wszystko działa (w miarę możliwości). Jednym z typowych problemów jest np. awaria systemu kontoli martwego pola. Wynika ona z uszkodzenia jednego z radarów. Koszt zakupu radaru jest bardzo wysoki. Generalnie w CLA jest około 60-70 różnych sterowników (każdy drogi), co dyskwalifikuje auta źle naprawione po wypadkach oraz popowodziowe.

Wśród awarii wnętrza wymienić można jeszcze uszkodzenia prowadnic otwieranego dachu. Problem ten występuje głównie w egzemplarzach, w których użytkownik rzadko z niego korzystał.

Bagażnik wersji sedan ma pojemność 470 l, a w kombi wygospodarowano 495-1354 litrów kufra.

Używany Mercedes CLA (117) – silniki, skrzynie biegów, zawieszenie

W pierwszym roku sprzedaży CLA 117 znalazło ponad 50 tys. nabywców. Co ciekawe, niemal połowa z nich nigdy wcześniej nie miała Mercedesa. To wyjaśnia trochę jakiego rodzaju jest to model.

CLA pierwszej generacji zrywa bowiem z wieloma typowymi cechami Mercedesa. Przede wszystkim powstał jako trzeci model w gamie na płycie podłogowej MFA, czyli tej wykorzystanej w trzeciej generacji klasy A. To z tym autem CLA ma bardzo dużo wspólnego. W CLA, podobnie jak w klasie A, silnik umieszczono poprzecznie, a napęd przekazywany jest na przednią oś. Oczywiście w CLA oferowano też opcjonalny napęd na cztery koła, ale tył jest tu dołączany.

Taka budowa auta zdeterminowała także to, jakie zastosowano silniki. W CLA znaleźć można jedynie jednostki o czterech cylindrach. Na szczęście większość z nich ma dobre opinie i ciężko wskazać jednoznacznie silniki, których trwałość jest niska. Generalnie jest to nieco okrojona gama silnikowa znana z klasy A W176.

Wśród benzyniaków wybierać można między dwoma silnikami: 1.6 i 2.0. Obydwa mają turbosprężarki i wtrysk bezpośredni. Silniki 1.6 mają moce: 122 i 156 KM. Napęd przekazywany jest tu na przednie koła, a w mocniejszej odmianie, poza przekładnią manualną, dostępna jest dwusprzęgłowa skrzynia 7G-DCT. Wersje dwulitrowe mają moce: 184, 211 i 218 KM. W ich wypadku wybierać można między skrzyniami manualnymi, a dwusprzęgłowymi. Obie dostępne były także zarówno jako „ośki”, jak i 4x4. CLA ma też wersje AMG 45 o mocy 360 lub 381 KM, ale to zupełnie inne auta, nie tylko pod względem osiągów, ale też kosztów utrzymania.

Podstawowy diesel (1.5/109 KM) to jednostka K9K konstrukcji Renault. Silnik ten według mechaników nie ma już problemów z panewkami. Warto jednak pamiętać, że ewentualna, profilaktyczna wymiana, nie jest aż tak droga. Reszta diesli to już jednostki Mercedesa. Dostępny jest silnik 1.8/136 KM i 2.1/136, 170 i 177 KM. Diesle te miewają problemy z rozciągniętym łańcuchem rozrządu, z filtrem cząstek stałych, a także z wtryskiwaczami.

Nie ma zastrzeżeń do manualnej przekładni, niestety nieco więcej kłopotów może przysporzyć dwusprzęgłówka. Użytkownicy niektórych aut zwracają uwagę na szarpanie podczas ruszania, inni na jej powolną pracę. Mechanicznie skrzynia ta może wymagać interwencji już po ok. 200 tys. km. Uszkodzone mogą być czujniki, zespół sprzęgieł i przede wszystkim mechatronika. Koszty napraw nie są niskie.

Dobrze oceniana jest trwałość zawieszenia, użytkownicy narzekają jednak na jego zbyt dużą sztywność.

Używany Mercedes CLA (117) – koszty zakupu

Ceny używanych Mercedesów CLA 117 zaczynają się od ok. 55 tys. zł. Niestety sporo z najtańszych aut ma powypadkową przeszłość, dużo jest też aut z USA (można sprawdzić jak były uszkodzone wykupując raport Carfax). Od około 70 tys. zł można wybierać wśród aut po liftingu, które nieco poprawiono. Najdroższe egzemplarze AMG wyceniane są na maksymalnie 190-200 tys. zł.

Używany Mercedes CLA (117) – podsumowanie

Mercedes CLA 117 to samochód który świetnie wygląda, ma dobre wyposażenie i całkiem przyzwoitą trwałość. Z minusów wymienić trzeba niewiele miejsca na kanapie, nietypową jak na Mercedesa budowę z silnikiem poprzecznie, twarde zawieszenie i drogi serwis.