Volkswagen całkowicie wycofuje się z Rosji
Grupa Volkswagen sprzedaje swoją najważniejszą fabrykę w Rosji. Wartość transakcji wyniosła 125 milionów euro – podaje Reuters. Tym samym firma całkowicie wycofuje się z tego kraju.
Koniec Volkswagena w Rosji
Volkswagen sprzedał swoje udziały w Volkswagen Group Rus LLC firmie Art-Finance LLC, która należy do rosyjskiej grupy dealerów samochodowych Avilon. Transakcja objęła m.in. zakład w Kałudze oraz podmioty odpowiedzialne za działalność magazynową i usługi finansowe. Przejęta została również dotychczasowa kadra pracowników.
Już w maju tego roku Volkswagen zrezygnował z innego zakładu montażowego, który znajduje się w Niżnym Nowogrodzie. Firma MAN (część Grupy Volkswagen), produkująca ciężarówki i autobusy, zakończyła wtedy produkcję w Sankt Petersburgu.
Agencja Reutera przypomniała, że fabryka przerwała produkcję w marcu 2022 roku z powodu inwazji Rosji na Ukrainę. „Po wcześniejszych krokach podjętych w związku z wojną, decyzja ta oznacza de facto koniec działalności w Rosji największej grupy samochodowej w Europie” – pisze portal RND.
Sprzedaż miała nastąpić już jakiś czas temu, ale została opóźniona przez pozew sądowy złożony przez byłego partnera Volkswagena, firmę Gaz. Jej przedstawiciel żądali odszkodowanie w wysokości kilkuset milionów euro za zerwanie umowy, jednak sąd rosyjski ten pozew odrzucił.
Wycofanie zachodnich firm z rosyjskiego rynku doprowadziło do znacznego spadku produkcji i sprzedaży aut. Jak podaje stowarzyszenie AEB, w 2022 roku sprzedano tylko 687 tys. nowych samochodów. Rok wcześniej było to 1,667 mln sztuk. Część fabryk przejęli wtedy rosyjscy inwestorzy, często za symbolicznego jednego rubla. (ZOBACZ też: Protest aktywistów przeciw chińskiej fabryce Volkswagena. W stronę zarządu poleciał tort).
Co dalej z zakładami Volkswagena?
Nowoczesna fabryka w Kałudze leży około 150 km na południowy zachód od Moskwy. Uważa się ją za najważniejszą inwestycję Volkswagena w Rosji. Produkowano w niej popularne modele aut: Volkswagena Polo i Tiguana oraz Skodę Rapid. Zakład zatrudnia 4000 pracowników.
Grupa Volkswagen nie podała szczegółów dotyczących kwoty transakcji. Według źródła agencji Reutera, zaznajomionego ze sprawą, wartość transakcji wyniosła 125 mln euro.
Co będzie dalej z zakładami Volkswagena? Rosjanie przekonują, że wznowią produkcję. Rosyjski minister przemysłu i handlu Denis Manturow uważa, że zakłady w Kałudze najprawdopodobniej pomoże reaktywować firma z Azji Południowo-Wschodniej.