Volkswagen Multivan – 7 generacja kultowego Bulli
Najnowsza, siódma generacja kultowego Multivana jest lżejsza, jeszcze bardziej osobowa a pod maską po raz pierwszy w historii pojawiła się wersja hybrydowa ładowana z gniazdka. Gołym okiem widać, że zmieniły się też proporcje auta. Wyraźnie odcięto linię maski od linii przedniej szyby. Czy dzięki temu kultowy Volkswagen Multivan stał się jeszcze bardziej przestronny i bardziej użytkowy?
O ile szósta generacja Multivana była mocnym, ale jednak pudrowaniem nosa, tak najświeższa, siódma jego wersja to kompletnie nowe auto. Widać to w proporcjach samochodu, które znacząco uległy zmianie. Volkswagen Multivan tym samym chce jednoznacznie odciąć się od swoich „dostawczakowych„ korzeni, na których wyrósł legendarny . Dlaczego? Bo po raz pierwszy w liczącej ponad 70 lat historii, do budowy auta posłużyła platforma MQB – Modular Transverse Matrix, dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie.
Nadal jednak oprócz wersji osobowych nie zabraknie Multivana w wydaniu transportowym i dostawczym oraz odmian z długim lub krótkim nadwoziem. Aby się w tym wszystkim nie pogubić, VW podzielił wszystkie modele tego auta na trzy grupy: Multivan, Transporter 6.1 (np. Transporter, Caravelle) oraz różne wersje ID.Buzz, które zostaną wprowadzone w 2022 r. I tu uwaga, ID.Buzz MPV i dostosowany do jazdy w środowisku miejskim ID.Buzz Cargo już niebawem będą dostępne w wersjach elektrycznych.
Volkswagen Multivan wreszcie Hybrydą
Tego jeszcze w historii VW nie było. Volkswagen Multivan otrzymał napęd hybrydowy typu plug-in. Systemowa moc wyjściowa silnika elektrycznego i silnika benzynowego TSI z turbosprężarką to 218 KM. Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 13 kWh, samochód może w trybie bezemisyjnym przejechać do 50 km.
Hybrydowy układ napędowy plug-in został pomyślany w taki sposób, że Nowy Multivan eHybrid uruchamia się domyślnie w trybie zasilania wyłącznie energią elektryczną i dzięki temu zwłaszcza krótkie trasy pokonuje, nie generując emisji dwutlenku węgla. Dopiero przy prędkości ponad 130 km/h włącza się silnik benzynowy.
Równolegle z hybrydowym układem napędowym typu plug-in, napędzany na przednie koła Volkswagen Multivan będzie dostępny z dwoma czterocylindrowymi turbodoładowanymi silnikami o mocy 136 KM i 204 KM. W przyszłym roku dostępny będzie czterocylindrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy 150 KM.
W standardzie DSG i nie tylko
Wszystkie wersje układów napędowych są standardowo zestawiane z dwusprzęgłową, automatyczną skrzynią biegów DSG. 6-biegowa skrzynia biegów DSG modelu eHybrid, to skrzynia opracowana specjalnie z myślą o układzie hybrydowym plug-in. Wraz z silnikiem elektrycznym stanowią jeden moduł. Skrzynia biegów stosowana z silnikami TSI, a później z silnikiem TDI, to skrzynia siedmiobiegowa. Wybór biegu odbywa się elektronicznie za pomocą niewielkiego przycisku DSG umieszczonego na desce rozdzielczej.
W zależności od specyfikacji Multivan może być wyposażony w ponad 20 układów wspierających kierowcę. Zawsze montowane funkcje standardowe to: Car2X (lokalny system ostrzegania), system monitorowania obszaru przed pojazdem Front Assist wraz z funkcją awaryjnego hamowania City Emergency Braking, wspomaganie wymijania z nowym asystentem skrętu, dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych, system ostrzegający przed zjechaniem z pasa Lane Assist oraz tempomat. Do innowacyjnych, nowych systemów należy IQ.DRIVE Travel Assist, który ułatwia półautomatyczną jazdę w zakresie od 0 do 210 km/h. IQ.DRIVE Travel Assist łączy w sobie tempomat adaptacyjny i asystenta toru jazdy Lane Assist (kontrola boczna), tworząc nowy układ, który znacznie zwiększa łatwość prowadzenia i bezpieczeństwo w drodze.
Rozmiar ma znaczenie
W porównaniu do poprzedniego modelu, wersja podstawowa Multivana jest teraz dłuższa i szersza. Jednocześnie auto jest nieco niższe, zapewniając jednak identyczną lub — z nowym panoramicznym szklanym dachem — większą wysokość kabiny. Auto jest szersze o 37 mm (1941 mm), dłuższe o 69 mm (4973 mm) i niższe o 47 mm. Rozstaw osi wzrósł do 3124 mm (+124 mm). Multivan dostępny jest również w wersji przedłużonej. Przy identycznym rozstawie osi, od zderzaka do zderzaka ma 5173 mm.
Wśród nowości pojawiła się elektrycznie otwierana tylna klapa, reflektory diodowe Matrix IQ.LIGHT z funkcją dynamicznej regulacji świateł drogowych, i doświetlania zakrętów.
Fotele zamiast kanapy
Spore zmiany zaszły także we wnętrzu Multivana. Deska rozdzielcza jest zaprojektowana od nowa. Większość elementów sterowania zaprojektowano jako cyfrowe pola dotykowe i przyciski, a kokpit cyfrowy to wyświetlacz o przekątnej 10 cali.
W Multivanie nie deska jest najważniejsza, a możliwość konfiguracji foteli i stolika. Tym razem zamiast trzyosobowej kanapy trzeciego rzędu zastosowano osobne fotele. Pozwala to nie tylko dowolnie konfigurować wnętrze, ale także łatwiej je wyciągać, by uzyskać większą przestrzeń ładunkową. Można na przykład zostawił fotele po jednej stronie auta, by obok zapakować rower lub kajak.
Dodatkowo stolik, z którego znany był Multivan, teraz można wykorzystać także z tyłu auta. Wystarczy go przesunąć na szynach.
Poprzednie generacje Volkswagena Multivana znane były z dużej przestronności. Teraz załadowany po dach za trzecim rzędem siedzeń Multivan w wersji podstawowej, może zabrać 469 litrów bagażu. Jeżeli zostanie załadowany aż do miejsca za drugim rzędem siedzeń, pojemność bagażowa wzrasta do 1844 litrów (1850 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem). Jeżeli wykorzystana zostanie cała przestrzeń ładunkowa, aż do pierwszego rzędu foteli, pojemność bagażowa wzrasta do 3672 litrów. Pojemności bagażowe dłuższej wersji pojazdu wynoszą odpowiednio 763, 2171 i 4005 litrów (4053 litrów w wersji z panoramicznym szklanym dachem).
À propos panoramicznego dachu. Ten pojawił się w Multivanie po raz pierwszy. Jako opcja rzecz jasna.