11 maja 2023

Volkswagen Polo V – Fabia na wypasie | Test OTOMOTO TV

Volkswagen Polo V to mały, miejski samochód produkowany od 1975 roku. Doczekał się w tym czasie aż sześciu generacji, a piąta jest najbardziej przełomowa. I właśnie dlatego wartą się nią zainteresować podczas zakupu samochodu używanego.

Volkswagen Polo V produkowany był od 2009 do 2017 roku. Ale w Rosji produkcja trwała trzy lata dłużej a w Indiach nawet do 2022 roku. Co ciekawe w RPA od 2018 nieprzerwanie cały czas powstaje piąta generacja tego modelu.

Samochód został zbudowany na płycie podłogowej VW PQ25, która wykorzystana została do budowy m.in. Audi A1, Seata Ibizy oraz Toledo, a także Skody Fabii oraz Rapid. Polo to małe, miejskie auto, które ma długie tradycje. Pierwsze Polo na rynku pojawiło się w 1975 roku i powstało na fali sukcesu podobnie zaprojektowanego Golfa. Jednak zanim Polo stało się Volkswagenem, było Audi.

We wrześniu 1974 roku Audi chcąc wejść w segment aut miejskich, opracowało model nazwany 50. Ze względu na wysoką cenę, Audi 50 zostało wycofane z produkcji w marcu 1978 roku, a mocno zubożone Polo radziło sobie znacznie lepiej. Mimo sporego zainteresowania nigdy nie wyszło z cienia większego i nowocześniejszego Volkswagena Golfa. Ale Polo przetrwało do naszych czasów i doczekało się w tym czasie aż 6 generacji.

Volkswagen Polo V generacji (6R i 6C) to jedno z lepiej wykonanych aut w segmencie. W porównaniu do poprzednika skok jakościowy był olbrzymi. Wnętrze rozpieszcza miękkimi elementami wykończeniowymi, przyjemną tapicerką nie mówiąc o nowoczesnym designie. Zarówno w wewnątrz, jak i z zewnątrz samochód nadal wygląda atrakcyjnie. Ostre linie nadwozia to kompletna zmiana w porównaniu z Polo nr IV.

Auto, choć urosło i od teraz mierzyło prawie 4 metry, w porównaniu z konkurencją w segmencie wyraźnie odstawało pod względem wymiaru rozstawu osi (247 cm). Jednak to w Polo można było poczuć, jako taką przestrzeń i przewieźć jako taki bagaż (300 l).

Polo od samego początku dostępne było jako 3- i 5-drzwiowy hatchback. W czerwcu 2010 roku zaprezentowano wersję sedan, jednak produkowano ją w Rosji i Indiach i oferowana ją na kilku wybranych rynkach poza Europą.

W 2014 roku auto przeszło face lifting. Zastosowana została nowa atrapa chłodnicy, przedni i tylny zderzak oraz tylne lampy. Po raz pierwszy w segmencie aut miejskich zastosowane zostały opcjonalne reflektory LED. We wnętrzu zmienione zostało koło kierownicy, zestaw zegarów oraz konsola centralna. Do listy wyposażenia standardowego pojazdu dodano system Automatic Post-Collision Braking, który ogranicza skutki kolizji, a także utrzymuje większą kontrolę podczas nagłego hamowania. Natomiast do listy wyposażenia opcjonalnego dodano m.in. aktywny tempomat, system automatycznego hamowania przy niskich prędkościach oraz elektromechaniczne wspomaganie kierownicy. Przy okazji liftingu zmieniona została paleta jednostek napędowych.

Volkswagen Polo – jaki silnik?

Gama silnikowa jest tu imponująca. Obejmuje jednostki o pojemności od 1 do 2 litrów o mocy od 60 do aż 220 KM w wyczynowej odmianie R WRC 2.0 l. TSI.
W Polo stosowano większość najpopularniejszych silników koncernu włącznie z trzycylindrowcami i to w wersji benzynowej, jak i wysokoprężnej oraz z tymi, które świetnie nadają do do montażu instalacji LPG. Co ciekawe wszystkie turbodiesle w Polo V mają filtr cząstek stałych i rozrząd na pasek.

Silniki benzynowe

Podstawowym silnikiem był wolnossący 1.2 l. (R3), 1.4 l. i 1.6 l. oraz 1.2 TSI z łańcuchem rozrządu (EA111). Po liftingu wprowadzono udoskonalone wersje tych silników z rozrządem napędzanym paskiem (EA211), a pozostałe zastąpiły znane z Volkswagena Up-a 3-cylindrowe 1.0 MPI wraz z turbodoładowanymi odmianami 1.0 TSI.

Polo doczekało się także mocniejszych wersji w postaci GTI o mocy 180 (1.4 l. TSI) i 192 KM (1.8 l. TSI). Mniej usportowione, ale zawsze, było także Polo GT z silnikiem 1.4 l. TSI pod maską o mocy 140 a później 150 KM.

Silniki wysokoprężne

W przypadku Diesla przed liftingiem stosowano silnik 1.2 l. TDI (R3) oraz 1.6 l. TDI (R4) w trzech wersjach: 75, 90 i 105 KM. Od 2014 roku pozostał już tylko 3-cylindrowy 1.4 l. TDI z takimi samymi odmianami mocy.

Ile kosztuje Volkswagen Polo?

Najtańsze auta z początku produkcji wyceniane są na 12-15 tys. zł. Za te pieniądze można znaleźć już jednak auto całkiem nieźle wyposażone w wersji Comfortline, ale z małym i słabym silnikiem Diesla. Benzynowe wersje cieszą się znacznie większą popularnością, dlatego ich ceny są wyższe. Aby wybrać auto zadbane i w dobrym stanie trzeba zatem przygotować przynajmniej 25 tys. zł.

W tym odcinku testujemy Volkswagena Polo piątej generacji, który może wydawać się nudny i droższy od konkurencji. Polówka jest jednak całkiem popularna w Polsce, a w 2010 roku w Europie zdobyła tytuł Car of the Year - powodów ku temu jest naprawdę dużo. Jak piąta generacja Polo prezentuje się przy poprzednim wcieleniu? Czy warto zapłacić za nią więcej, niż za bliźniaczą Ibizę lub Fabię? Jak szeroka jest gama silników tego modelu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.

Volkswagen Polo V
Volkswagen Polo