Kryzys w Volkswagenie nie powstrzymał klientów. W 2024 r. w Polsce urosła szczególnie jedna marka
W 2024 roku Grupa Volkswagen walczyła z kryzysem, ale wcale nie przeszkodziło jej to w utrzymaniu imponujących wyników. Szczególnie w naszym kraju, gdzie była ona największym dystrybutorem nowych aut. Pod względem dynamiki sprzedaży lśniła głównie jedna marka, a jedna zanotowała spadek.
W drugiej połowie 2024 roku słowo Volkswagen zaczęto odmieniać niemal przez wszystkie przypadki. Powód? Pogarszająca się sytuacja, przez którą ten niemiecki koncern jest w trakcie przeprowadzenia największej restrukturyzacji w swojej historii.
To efekt licznych czynników. Czyli przede wszystkim rosnącej potęgi Chin i kurczącego się rynku w Europie po pandemii Covid-19 (o ok. 2 mln mniejsza sprzedaż w 2024 r. niż przed 2020 r.). Negatywnie na sytuację grupy wpływają też m.in. wysokie koszty energii i pracy w niemieckich zakładach (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).
Wszystko to razem wzięte sprawia, że Volkswagen szuka oszczędności, o co pod koniec zeszłego roku toczyła się batalia ze związkami zawodowymi. Ostatecznie zwolnień pracowników się nie uniknie, ale przed Świętami Bożego Narodzenia 2024 roku udało się wypracować kompromis.
Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
Volkswagen w 2024 roku sprzedał 9,08 mln aut
Mimo negatywnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych rok 2024 na rynku nie był dla Volkswagena zły. Na całym świecie sprzedał on bowiem 9,03 mln samochodów osobowych i dostawczych, co stanowi spadek o 2,3% względem 2023 roku.
Wynika on głównie z 10-procentowego ograniczenia sprzedaży w Chinach (2,938 mln aut), gdzie lokalni producenci rozwijają się w niezwykłym tempie. 18% Volkswagen stracił z kolei w regionie Azji i Pacyfiku (295 tys.), a 0,4% – w Zachodniej Europie (3,259 mln).
Na innych rynkach ten niemiecki koncern odnotował wzrosty. W Ameryce Południowej urósł o 15% (594 tys.), a w Ameryce Północnej oraz na Bliskim Wschodzie i w krajach Afryki – o 6%. W liczbach przekłada się to, odpowiednio, na 1,057 mln i 382 tys. sprzedanych pojazdów.
W naszym regionie, czyli w Europie Centralnej i Wschodniej, Niemcy zyskali 2%, zamykając 2024 rok wynikiem 512 tys. aut.
Elektryki nieco spadły
Volkswagen chwali się również 744 800 elektrykami (-3,4%) dostarczonymi do klientów w poprzednim roku na całym świecie oraz 21-procentowym udziałem takich aut w europejskiej sprzedaży. Daje mu to pozycję lidera na naszym kontynencie.
Najpopularniejszym elektrykiem niemieckiego koncernu na świecie był Volkswagen ID.4/ID.5 (182 tys.) przed ID.3 (149,1 tys.), Audi Q4 e-tron (107,7 tys.), Skodą Enyaq (79,5 tys.) oraz Cuprą Born (41,8 tys.).
TUTAJ przeczytasz megatest Volkswagena ID.7.
Volkswagen w 2024 roku: mocna pozycja w Polsce
W Polsce w 2024 roku Grupa Volkswagen była największym dystrybutorem samochodów spośród wszystkich koncernów obecnych na naszym rynku. Nasi rodacy zarejestrowali auta marek Audi, Cupra, Seat, Skoda, Porsche i Volkswagen ponad 148 tys. razy.
Oznacza to aż 15-procentowy wzrost względem 2023 roku i 27-procentowy udział w całym rynku nowych samochodów. Inne liczące się koncerny to Toyota (21% udziału), Hyundai Motor (12%) oraz Stellantis (6%). Cała reszta wytwórców w Polsce zgarnęła dla siebie 34% rynkowego tortu.
Spośród marek Grupy Volkswagen w naszym kraju najchętniej, bo aż 60 131 razy (+16,8% względem 2023 r.), sięgaliśmy po Skodę. 38 401 klientów (+13,2%) skusiło się na osobowe modele (w tym osobowe dostawcze) Volkswagena, a 29 479 – na Audi (+12%).
To właśnie ta marka została numerem 1 spośród producentów modeli segmentu premium z udziałem 22,5%. W zeszłym roku, zgodnie z danymi Samaru, zarejestrowano w nim ponad 129,5 tys. aut, co oznacza wzrost rok do roku aż o 18,4% (20 094 szt.). Liderem wśród modeli Audi było Q5 (5021 szt.) przed A4 (4853 szt.) i Q3 (4296 szt.).
TUTAJ przeczytasz, jak jeździ nowe Audi A6.
Imponujący wzrost Cupry
Ze sprzedażą 11 555 aut Cupra odnotowała najwyższy wzrost spośród marek Volkswagena, wynoszący 31,6%! Seat zyskał 2,4% (4798 szt.), a Volkswagen Samochody Dostawcze – 5%. Stratę odnotowało jedynie Porsche, na które w 2024 roku znalazło się 4131 nabywców (-3,5%).
Z pewnością wpływ na minusowy wynik miały, wprowadzone w lipcu, nowe przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa. Spowodowały one wypadnięcie z rynku większości wersji 718 Boxstera i Spydera (pozostał wyłącznie RS), a także spalinowego Macana.
Sprzedaż certyfikowanych aut używanych (w tym Audi Select Plus) wyniosła w 2024 roku 34 436 szt., co oznacza 12-procentowy wzrost. Z drugiej strony aż o 37% spadło zainteresowanie elektrykami Grupy Volkswagen.
Spośród 2421 sprzedanych aut na prąd najwięcej było Audi Q4 e-tron (702 szt.). Wyprzedziło ono osobowego Volkswagena ID.Buzza (211), Volkswagena ID.7 (207). Skodę Enyaq (201) oraz Volkswagena ID.4 (178).
TUTAJ poznasz plany Cupry na najbliższe lata.
Volkswagen w 2024 roku: ponad 30 nowych modeli
W 2024 roku Grupa Volkswagen wprowadziła na rynek ponad 30 nowych modeli. Oznacza to najbardziej obfity rok pod tym względem w jej historii. W tym miejscu warto wymienić m.in. odnowionego Golfa 8,5, zupełnie nowego Tayrona, Audi Q6 e-tron, A5, Q5 i A6 e-tron.
Porsche wprowadziło na rynek m.in. hybrydową Carrerę, zmodernizowanego Taycana i zupełnie nowego Macana. Z kolei Cupra pokazała Terramara oraz zmodyfikowane Formentora i Leona, a Skoda – odświeżoną Octavię i zupełnie nowego Elroqa.