12 marca 2025

Volvo EX90 dopiero co trafiło na rynek, a już zapowiedziano lifting

2026 Volvo EX90

Flagowy SUV Volvo dopiero – po wielu zawirowaniach – rozpoczyna swoją karierę rynkową, ale w planach na nowy rok modelowy są już zaawansowane zmiany. Dzięki nim to szwedzkie auto będzie ładować się znacznie szybciej niż do tej pory. Jest też zła wiadomość.

Sprawdź finansowanie OTOMOTO Lease
  • Pomimo premiery w listopadzie 2022 roku, Volvo EX90 do sprzedaży trafiło dopiero w połowie 2024 roku.
  • Klienci wciąż narzekają na problemy z elektroniką, co mają „załatwić” aktualizacje OTA.
  • Volvo EX90 w nowy rok modelowy wjedzie z architekturą 800V.

2026 Volvo EX90: zmiany rok po rynkowym debiucie

Rynkowe losy Volvo EX90, czyli flagowego SUV-a szwedzkiej marki, nie są póki co usłane różami. Samochód pierwotnie miał zaliczyć rynkowy debiut na przełomie 2023 i 2024 roku. Niestety, ze względu m.in. na kłopoty z oprogramowaniem pojawienie się auta w salonach długo przesuwano.

Gdy w połowie zeszłego roku Volvo EX90 w końcu zaczęło trafiać do klientów, nie wszystkie elementy wyposażenia funkcjonowały (np. związane z działaniem LiDAR-u). Było to jednak naprawiane później, m.in. za pośrednictwem aktualizacji OTA, czyli over-the-air.

Teraz szykują się kolejna aktualizacja tego samochodu. Będzie ona polegała przede wszystkim na znacznym zwiększeniu szybkości ładowania baterii trakcyjnej. 2026 Volvo EX90 otrzyma bowiem 800-woltową architekturę elektryczną, z jakiej korzysta już limuzyna ES90.

W jej przypadku maksymalna moc ładowania wynosi od 300 do 350 kW. Wraz z premierą tego modelu Szwedzi wprowadzili również zupełnie nowe oprogramowanie do zarządzania energią.

TUTAJ poznasz Volvo ES90 i jego ceny.

Mocno zmodernizowana architektura

„Nasza technologia 800V oznacza kolejną znaczącą zmianę dla naszych klientów podczas zmierzania w kierunku pełnej elektryfikacji” – mówi Anders Bell, dyrektor Volvo ds. inżynierii i technologii.

„Sprawia, że nasze samochody elektryczne są jeszcze bardziej wydajne, pomaga im szybciej się ładować i zajechać dalej na pełnej baterii. Aby zastosować w ES90 układ o wyższym napięciu, czyli 800V, zmodernizowano wiele elementów – od ogniw baterii, przez silniki, aż po falownik czy systemy klimatyzacji i zarządzania ciepłem” – podkreśla Bell.

Wprowadzenie poprawionej platformy SPA2 powoduje nietypowy układ w gamie tego wytwórcy. Dlatego Szwedzi obiecują modernizację 2026 Volvo EX90 i zastosowanie również w nim architektury 800-woltowej. Do takich informacji dotarł brytyjski magazyn Auto Express.

TUTAJ poznasz wyniki zimowego testu szybkości ładowania.

2026 Volvo EX90: do 350 kW

„Zaczęliśmy od 400V przy architekturze SPA2, a następnie chcieliśmy ją ulepszyć – częściowo ze względu na zasięg i szybsze prędkości ładowania. Teraz możemy dodać około 300 km zasięgu w 10 minut” – mówi Jim Rowan, CEO Volvo, na łamach Auto Expressu.

„A ponieważ wiele komponentów elektronicznych jest wytwarzanych w Chinach, ich cena spada” – dodaje Rowan, zapowiadając zmiany w EX90.

Pojawienie się w EX90 architektury 800V może zwiększyć prędkość ładowania o 40% – z obecnych 250 kW do 350 kW. Poprawi też przebieg krzywej ładowania, co sprawi, że nabijanie baterii od 10 do 80% zajmie około 20 minut. Obecnie to 30 minut.

Jakie są inne SUV-y tej wielkości z architekturą 800V? To m.in. nowy Hyundai Ioniq 9, Kia EV9, a także nadchodzący Range Rover Electric.

Pojawienie się funkcji bardzo szybkiego ładowania w EX90 oznacza jednak złą wiadomość dla tych, którzy już zamówili flagowe Volvo. Nie da się bowiem zaktualizować architektury za pomocą... chmury.