Volvo EX90 dopiero co trafiło na rynek, a już zapowiedziano lifting

Flagowy SUV Volvo dopiero – po wielu zawirowaniach – rozpoczyna swoją karierę rynkową, ale w planach na nowy rok modelowy są już zaawansowane zmiany. Dzięki nim to szwedzkie auto będzie ładować się znacznie szybciej niż do tej pory. Jest też zła wiadomość.
- Pomimo premiery w listopadzie 2022 roku, Volvo EX90 do sprzedaży trafiło dopiero w połowie 2024 roku.
- Klienci wciąż narzekają na problemy z elektroniką, co mają „załatwić” aktualizacje OTA.
- Volvo EX90 w nowy rok modelowy wjedzie z architekturą 800V.
2026 Volvo EX90: zmiany rok po rynkowym debiucie
Rynkowe losy Volvo EX90, czyli flagowego SUV-a szwedzkiej marki, nie są póki co usłane różami. Samochód pierwotnie miał zaliczyć rynkowy debiut na przełomie 2023 i 2024 roku. Niestety, ze względu m.in. na kłopoty z oprogramowaniem pojawienie się auta w salonach długo przesuwano.
Gdy w połowie zeszłego roku Volvo EX90 w końcu zaczęło trafiać do klientów, nie wszystkie elementy wyposażenia funkcjonowały (np. związane z działaniem LiDAR-u). Było to jednak naprawiane później, m.in. za pośrednictwem aktualizacji OTA, czyli over-the-air.
Teraz szykują się kolejna aktualizacja tego samochodu. Będzie ona polegała przede wszystkim na znacznym zwiększeniu szybkości ładowania baterii trakcyjnej. 2026 Volvo EX90 otrzyma bowiem 800-woltową architekturę elektryczną, z jakiej korzysta już limuzyna ES90.
W jej przypadku maksymalna moc ładowania wynosi od 300 do 350 kW. Wraz z premierą tego modelu Szwedzi wprowadzili również zupełnie nowe oprogramowanie do zarządzania energią.
TUTAJ poznasz Volvo ES90 i jego ceny.
Mocno zmodernizowana architektura
„Nasza technologia 800V oznacza kolejną znaczącą zmianę dla naszych klientów podczas zmierzania w kierunku pełnej elektryfikacji” – mówi Anders Bell, dyrektor Volvo ds. inżynierii i technologii.
„Sprawia, że nasze samochody elektryczne są jeszcze bardziej wydajne, pomaga im szybciej się ładować i zajechać dalej na pełnej baterii. Aby zastosować w ES90 układ o wyższym napięciu, czyli 800V, zmodernizowano wiele elementów – od ogniw baterii, przez silniki, aż po falownik czy systemy klimatyzacji i zarządzania ciepłem” – podkreśla Bell.
Wprowadzenie poprawionej platformy SPA2 powoduje nietypowy układ w gamie tego wytwórcy. Dlatego Szwedzi obiecują modernizację 2026 Volvo EX90 i zastosowanie również w nim architektury 800-woltowej. Do takich informacji dotarł brytyjski magazyn Auto Express.
TUTAJ poznasz wyniki zimowego testu szybkości ładowania.
2026 Volvo EX90: do 350 kW
„Zaczęliśmy od 400V przy architekturze SPA2, a następnie chcieliśmy ją ulepszyć – częściowo ze względu na zasięg i szybsze prędkości ładowania. Teraz możemy dodać około 300 km zasięgu w 10 minut” – mówi Jim Rowan, CEO Volvo, na łamach Auto Expressu.
„A ponieważ wiele komponentów elektronicznych jest wytwarzanych w Chinach, ich cena spada” – dodaje Rowan, zapowiadając zmiany w EX90.
Pojawienie się w EX90 architektury 800V może zwiększyć prędkość ładowania o 40% – z obecnych 250 kW do 350 kW. Poprawi też przebieg krzywej ładowania, co sprawi, że nabijanie baterii od 10 do 80% zajmie około 20 minut. Obecnie to 30 minut.
Jakie są inne SUV-y tej wielkości z architekturą 800V? To m.in. nowy Hyundai Ioniq 9, Kia EV9, a także nadchodzący Range Rover Electric.
Pojawienie się funkcji bardzo szybkiego ładowania w EX90 oznacza jednak złą wiadomość dla tych, którzy już zamówili flagowe Volvo. Nie da się bowiem zaktualizować architektury za pomocą... chmury.