12 sierpnia 2023

Volvo XC60 I – Bezpieczny ale jeszcze szybki! | Test OTOMOTO TV

Volvo XC60 to był strzał w dziesiątkę. Elegancki i wygodny SUV z mocnymi napędami stał się hitem sprzedaży. Oferował jakość premium za rozsądne pieniądze. Czy dzisiaj XC60 pierwszej generacji nadal się broni?

Dowodem na udaną konstrukcje Volvo XC60 pierwszej generacji jest fakt, że auto produkowane było przez niespełna 10 lat, od 2008 do 2017 roku. Zbudowano je na amerykańskiej platformie Forda EUCD, która wykorzystana była także do stworzenia m.in. Forda Kuga i Mondeo, a także Volvo S60 i V60. Nadwozie było nowoczesne i otrzymało dynamiczną, opływową oraz odważną stylizację.

Auto nie jest małe. Choć należy do segmentu D, ma 463 cm długości, aż 189 cm szerokości, a rozstaw osi to 2,77 cm. Wszystko to sprawia, że Volvo XC60 I jest przestronne i wygodne. Funkcjonalność zwiększa także spory bagażnik (495 litrów lub 1455 po rozłożeniu foteli) oraz prześwit wynoszący aż 23 cm.

Początkowo pojazd oferowany był wyłącznie w wersji z napędem na cztery koła oraz z układem wspomagania City Safety, który pozwala uniknąć stłuczki w mieście przy poruszaniu się poniżej 30 km/h. W 2010 roku zaprezentowana została bardziej oszczędna wersja o nazwie DRIVe z napędem tylko na przednią oś.

W 2013 roku auto przeszło face lifting. Zmodyfikowany został m.in. przód pojazdu, pojawił się nowy grill, reflektory oraz zderzak i maska. Przy okazji liftingu wprowadzone zostały nowe kolory nadwozia oraz 20-calowe felgi aluminiowe.

We wnętrzu pojazdu zastosowane zostały nowe zegary, kolory tapicerek oraz wykończenia wnętrza. Modele wyposażone w napęd na przednie koła doposażone zostały w system torque vectoring, który dba o odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednimi kołami podczas pokonywania zakrętów.

Bogate wyposażenie

Standardowe wyposażenie Volvo XC60 nastawione było na bezpieczeństwo i obejmuje m.in. 6 poduszek powietrznych, system ABS z EBD, DSTC, układ wspomagania nagłego hamowania, system kontroli trakcji, system kontroli trakcji w zakręcie, układ EBL ostrzegający innych kierowców o gwałtownym hamowaniu, a także wspomniany system City Safety, elektryczne sterowanie szyb oraz elektryczne sterowanie lusterek, dwustrefową klimatyzację automatyczną, wielofunkcyjną kierownicę, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, system szybkiego nagrzewania wnętrza, funkcję stabilizacji auta podczas holowania przyczepy, czujniki dostosowania prędkości do poprzedzającego pojazdu, system stabilizacji przechyłu (RSC), układ wspomagania awaryjnego hamowania (EBA), system SIPS oraz WHISP, 6-głośnikowy system audio z odtwarzaczem CD oraz złączem AUX, komputer pokładowy, tempomat, autoalarm Volvo Guard z czujnikiem przechyłu oraz masowym czujnikiem ruchu, oświetlenie asekuracyjne, system ISOFIX, system inteligentnego informowania kierowcy (IDIS), elektroniczny hamulec postojowy, a także zapożyczony z Land Rovera Freelandera system HDC kontrolujący pokonywanie wzniesień.

Lista opcji także mogła przyprawić o zawrót głowy. Opcjonalnie pojazd wyposażony mógł mieć m.in. w 8-głośnikowy system audio ze złączem USB, zestawem głośnomówiącym oraz Bluetooth, czujniki parkowania, elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika, czujnik deszczu, elektrycznie sterowany fotel kierowcy, elektrycznie składane lusterka boczne, fotochromatyczne lusterko wsteczne, skórzaną tapicerkę, adaptacyjne reflektory ksenonowe, nawigację satelitarną z 7-calowym ekranem dotykowym, elektrycznie sterowane okno dachowe, kamerę cofania, a także system LDW ostrzegający przed niekontrolowaną zamianą pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywne światła drogowe, system Collision Warning, układ ostrzegający o dekoncentracji kierowcy oraz układ monitorujący martwe pole — BLIS, a także aktywny tempomat, czujniki deszczu, system ogrzewania parkingowego, podgrzewane tylne siedzenia, podgrzewane dysze spryskiwaczy, podgrzewaną kierownicę, 12-głośnikowy system audio Harman Kardon, usługę Volvo On Call, cyfrowy tuner TV oraz tuner radia cyfrowego DAB.


Volvo XC60 I - jaki silnik?

Volvo wbrew pozorom nie miało i nie ma spójnej polityki oznaczania wersji silnikowych. Przykład? To samo Volvo XC60, ale drugiej generacji dostępne nadal w sprzedaży, oznaczone może być jako B4. Może to sugerować silnik benzynowy pod maską. Tylko może, bo silnik jest wysokoprężny, czyli Diesel. Jak się w tym połapać?

Każdy silnik warto dokładnie sprawdzić pod kątem mocy, pojemności i rocznika. Tym bardziej że gama silników była w Volvo XC60 I naprawdę bogata. Silniki benzynowe można podzielić na 2-litrowe, 4-cylindrowe z turbosprężarką lub z układem biturbo oraz rzędowe sześciocylindrowe. Nie ma co pisać o ich oznaczeniu, bo na przykład od 2014 roku T6 oznaczało albo silnik dwulitrowy, 4-cylindrowy albo R6, 3.0 l. Dlaczego? Nie wiadomo.

Do 2012 roku w ofercie utrzymywał się paliwożerny i wolnossący silnik rzędowy o pojemności 3.2 l. i mocy 243 KM. Jednak Volvo stopniowo zaczynało rezygnować z dużych pojemności.

Wszystkie silniki 6-cylindrowe w XC60 mają pośredni wtrysk paliwa, co sprzyja zamontowaniu w nich instalacji LPG. To ważne, bo SUV Volvo nie należy do oszczędnych.

Z dieslami jest jeszcze więcej kłopotu, dlatego posługiwanie się ich nazwami nie ma większego sensu. Można je podzielić na dwulitrowe R4 oraz R5 o pojemności 2,4 l. I wszystko byłoby proste, gdyby nie wyjątek w postaci silnika dwulitrowego R5 o mocy 136 lub 163 KM. Wycofano go w 2015 roku, a w jego miejsce wpadł silnik biturbo o pojemności dwóch litrów i mocy 181 lub 190 KM. Z pojedynczym doładowaniem miał 150 KM.

Na szczęście wszystkie silniki wysokoprężne nie sprawiają dużych kłopotów. Po dużych przebiegach w 5-cylindrowych dieslach 2.0 trzeba się liczyć z awariami wtryskiwaczy. Filtr DPF, szczególnie w autach z początku produkcji (do 2011) lubi się zapychać. To jednak typowe dla silników wysokoprężnych.

Awaryjne bywają także automatyczne skrzynie biegów.

Silniki benzynowe

Silniki Diesla

Volvo XC60 - ile kosztuje?

Volvo XC60 pierwszej generacji to kusząca propozycja. Auto sprzedawało się dobrze, więc znalezienie auta z polskiego salonu nie powinno być kłopotliwe. Oczywiście znacznie więcej auta jest z importu. Za dobrze utrzymany egzemplarz z pierwszych lat produkcji trzeba zapłacić 30 tys. zł. Jeśli cena jest niższa oznaczać to może duży przebieg lub uszkodzenia.

Średnia cena dla tego modelu to 44-50 tys. zł. Jednak patrząc na listę wyposażenia dodatkowego, która była dostępna przy zakupie, trzeba wziąć pod uwagę, że droższe będą auta lepiej wyposażone. Dlatego nie może dziwić cena powyżej 110 tys. za auto z końcówki rocznika albo w wersjach R-Design czy Inscription.

W tym odcinku testujemy Volvo XC60 pierwszej generacji. Model zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa, ale napędzany przez jednostki dające przyjemne wrażenia z jazdy. XC60 I posiada pierwiastki Forda i Land Rovera i obecnie jest dostępny w budżecie osiągalnym dla zwykłego człowieka. Którą wersję silnikową wybrać i na co jeszcze zwrócić uwagę podczas poszukiwań używanego egzemplarza? Odpowiedzi na te pytania i nie tylko znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania. Testowany model to Volvo XC60 I z silnikiem diesla 2.4 o mocy 163 KM.

Volvo XC60 I
Volvo XC60 I
Volvo XC60 I