21 grudnia 2023

Volvo XC90 II – dwa litry? Wystarczy! | Test OTOMOTO TV

Volvo XC90 to już powoli instytucja. Pierwsza generacja była produkowana przez długie 14 lat. Obecnej niebawem stuknie 10. I co? Mimo upływu lat cały czas jest nowoczesnym, świetnie wyglądającym, dużym SUV-em. Jakby Volvo znalazło eliksir długowieczności.

Volvo XC90 II pojawiło się w 2014 roku, a do sprzedaży trafiło rok później – w 2015 r. A to oznacza, że niebawem stuknie mu 10 lat. Podobnie jak poprzednik skutecznie unikał faceliftingów. W jego przypadku drobne modyfikacje wprowadzano w latach 2004, 2006, 2007 i 2011, z czego te największe pojawiły się w 2006 roku. Największe nie oznacza najbardziej widoczne.

Z Volvo XC90 II generacji jest podobnie. Jedyny faceliftng auto przeszło w 2019 roku. Znacznie częściej jednak zmieniano nazwy poszczególnych wersji i wprowadzano nowe edycje. Tak było choćby z wersją T8, która od 2021 roku oficjalnie nazywa się XC90 Recharge.

Volvo XC90 drugiej generacji zostało zbudowane na kompletnie nowej platformie SPA. Zapowiedziano, że będzie to najbardziej luksusowy samochód w historii marki. I tak się stało. To nie tylko największy SUV Volvo (mierzy niespełna 5 metrów), ale i najlepiej wykonany i przy użyciu najlepszych materiałów. We wnętrzu pojawiło się nie tylko aluminium, drewno i skóra, ale także kryształ Orrefors wykorzystany do stworzenia niepowtarzalnej dźwigni zmiany biegów.

Sposób na długowieczność

Bryła, przetłoczenia po bokach karoserii, kształt tylnych świateł oraz linia szyb pojazdu nawiązują do pierwszej generacji modelu. Charakterystycznym elementem pojazdu jest masywny grill z nowym logo marki. Prześwit nadwozia standardowo mierzy 24 cm, a przy zastosowaniu opcjonalnego układu regulowania zawieszenia może wzrosnąć do 28 cm.

Luksusowy wygląd auta podkreślają 22-calowe felgi dostępne za dopłatą oraz długa lista wyposażenia dodatkowego.
Trudno się dziwić, że Volvo XC90 w środku również potrafi rozpieścić komfortem i jakością. Fotele są niezwykle wygodne, a miejsca jest pod dostatkiem. Nawet w trzecim rzędzie foteli. Choć te przeznaczone są dla dzieci.

Mogłoby się wydawać, że system inforozrywki nie przetrwa próby czasu i będzie mu brakować do nowszej konkurencji. Nic bardziej mylnego. Ma wszystko, czego można oczekiwać od nowoczesnego auta tej klasy, a szczytem możliwości jest system nagłośnienia sygnowany przez Bowers & Wilkins z opcją nie tylko sali koncertowej w Goteborgu, ale także klubu jazzowego istniejącego w świecie realnym w tym samym mieście.

Volvo XC90 – jaki silnik?

Gama silników w XC90 pierwszej generacji zaczynała się na pięciocylindrowych, rzędowych turbodieselach o pojemności 2,4 l, przechodziła przez nieco większe silniki benzynowe R5 i rzędowe sześciocylindrowe 3,2 l, a szczytem możliwości był silnik benzynowy 4,4 l V8.

W przypadku drugiej generacji modelu sprawa jest znacznie prostsza. Od samego początku, zgodnie z filozofią Volvo, do wyboru mieliśmy tylko i wyłącznie silniki dwulitrowe i czterocylindrowe.

Podstawowy silnik benzynowy to R4 2.0 l o mocy 254 KM, nieco mocniejszy jest silnik z turbo i kompresorem. Volvo, choć kreuje się na markę mocno proekologiczną, początkowo oferowało w XC90 również silniki wysokoprężne. Były to wersje D4 lub D5 z silnikiem Diesla o mocy 190 lub 235 KM. Jednak teraz Volvo wycofało już Diesla z oferty, a chętni na ten rodzaj silnika powinni się spieszyć: do sprzedaży pozostały tylko auta będące jeszcze u dilerów.

Na szycie gamy znajduje się napęd T8, czyli hybryda plug-in. Dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 310 KM (z turbosprężarką i kompresorem) połączony jest z silnikiem elektrycznym o mocy 145 KM. Razem daje to 455 koni mocy systemowej, którą Volvo po prostu dodaje.

Volvo XC90 – ile kosztuje?

To chyba najmniej przyjemny aspekt Volvo XC90 II generacji. Najtańsze Volvo XC90 to benzynowa wersja Core, która kosztuje 334 tys. zł. A hybryda plug-in, czyli T8, a raczej XC90 Recharge, to wydatek przynajmniej 380 tys. zł. Testowany przez nas egzemplarz został skonfigurowany na 430 tys. zł.

W tym odcinku testujemy Volvo XC90 drugiej generacji. Marka Volvo przyzwyczaiła nas do produkowania aut przez długie lata, a model XC90 II udowadnia, że to dobry kierunek. Czy to groźna konkurencja dla niemieckich aut premium? Co może odbierać świeżość wnętrzu tego modelu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV.

Zapraszamy do oglądania! Testowany model to Volvo XC90 II z napędem hybrydowym PLUG-IN 2.0 l o mocy 455 KM.

Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90