26 lutego 2025

VW liderem, MG ze wzrostem, a Tesla z ogromnym spadkiem. 7 faktów z rynku UE

MG - sprzedaż aut styczeń 2025 r.

Udział samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wciąż spada, Stellantis mocno traci, a MG odnotowuje imponujące wzrosty. Oto 7 faktów z pierwszego miesiąca sprzedaży samochodów na terenie Unii Europejskiej.

Początek roku na największych rynkach Unii Europejskiej – w Niemczech, Francji i we Włoszech – przyniósł nieduże spadki. A to przełożyło się na zmniejszenie sprzedaży o 2,6% względem stycznia 2024 roku.

W naszym kraju w pierwszym miesiącu bieżącego roku zarejestrowano 44 248 nowych samochodów. Oznacza to wzrost o 3,4% oraz najlepsze otwarcie roku od 6 lat. Dotychczasowy rekord odnotowano w 2019 roku, czyli jeszcze przed pandemią Covid-19.

W Polsce liderem pozostaje Toyota

Na rynku polskim w styczniu 2024 roku pozycję lidera utrzymała Toyota ze sprzedażą 9005 samochodów – informuje Samar. Mimo 20-procentowego udziału w rynku, jej wynik z pierwszego miesiąca 2025 roku jest o 8% gorszy niż przed rokiem.

W tym samym czasie Skoda znalazła 4067 nabywców, natomiast trzeci Volkswagen – 3438. Co ciekawe, w styczniu odnotował on imponujący wzrost 77,49%.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ nowa Skoda Kodiaq RS.

Sprzedaż aut styczeń 2025 r.: VW umacnia pozycję w UE

Volkswagen miał świetny wynik również na terenie Unii Europejskiej. Pierwszy miesiąc 2025 roku zakończył z 95 975 sprzedanych aut, co oznacza wzrost o 14,9%. Druga Toyota (65 795 szt.) straciła z kolei 7,8%. Również nieco gorzej niż przed rokiem wypadła Skoda ze sprzedażą 52 549 aut (-4,4%).

W pierwszej dziesiątce największy wzrost odnotowało Renault, które zyskało 18,9% (43 771 szt.), zajmując 8. pozycję na rynku. Co ciekawe, tuż przed nim znalazła się Dacia z wynikiem 46 150 sprzedanych samochodów, ale z 6-procentową stratą względem tego samego okresu 2024 roku.

TUTAJ dowiesz się, jak jeździ Renault 5 E-Tech.

Spada udział aut o klasycznym rodzaju napędu

Udział samochodów z benzynowymi i wysokoprężnymi jednostkami napędowymi w styczniu 2025 roku spadł o 39% względem tego samego okresu 2024 roku. Na modele z silnikami Diesla przypadało raptem 10% rynku, a z benzynowymi – 29,4%.

Najpopularniejsze pozostają samochody hybrydowe z wynikiem 34,9%. Tyle że do jednego wora są tutaj wrzucone zarówno modele z układem miękkiej hybrydy, jak i auta w pełni hybrydowe.

Jednocześnie maleje sprzedaż drogich hybryd plug-in, co wynika ze spadku zainteresowania nimi we Francji i w Belgii.

TUTAJ dowiesz się, jaki silnik wybrać: benzynowy czy wysokoprężny?

Sprzedaż aut styczeń 2025 r.: sukces elektryków

2025 rok auta elektryczne rozpoczęły wręcz z przytupem. Ich sprzedaż w styczniu wzrosła o 1/3, osiągając wynik 124 000 szt. Obecnie mają one 15-procentowy udział w rynku, podczas gdy w zeszłym roku było to 10,9%.

Za wzrost ich udziału w dużym stopniu odpowiada rynek niemiecki. Poza tym jeszcze pod koniec 2024 roku producenci rozpętali istną wojnę rabatową. Również w naszym kraju coraz więcej aut na prąd jest oferowanych z wysokimi przecenami.

Tutaj rekord bije Kia, która na EV6 GT oferuje ponad 160 000 zł zniżki. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.

Stellantis wciąż traci

Koncern Stellantis, który od grudnia 2024 roku nie ma prezesa, a w swoim portfolio dysponuje konkurencyjnymi dla siebie markami, wciąż traci. W porównaniu z poprzednim rokiem, styczeń zakończył ze spadkiem 17,6%, sprzedając 133 506 samochodów.

Największy spadek odnotowały Fiat (23 608 szt. -20,4%), który od połowy zeszłego roku nie oferuje spalinowej „pięćsetki”, będącej przez wiele lat jego koniem pociągowym w Europie, oraz Opel (28 449 szt., -27,7%).

Rośnie za to Alfa Romeo (4792 szt., +21,3%) – głównie dzięki nowemu Juniorowi. TUTAJ przeczytasz megatest tego auta.

Sprzedaż aut styczeń 2025 r.: MG mocno rośnie

Ta chińska marka, która w Polsce w styczniu 2025 roku sprzedała 985 aut, rośnie mocno w Europie. Sprzedaż MG wyniosła 22 994 aut, co oznacza wzrost o 36,8%. W ten sposób wyprzedziła ona Cuprę (20 855 szt.), Seata (17 161 szt.), Suzuki (14 469 szt.) czy Mazdę (11 064 szt.).

MG na europejskim rynku zajęło 18. miejsce, natomiast rok temu było na 20. pozycji.

TUTAJ przeczytasz megatest MG4.

Poturbowana Tesla

W styczniu 2025 roku Tesla znalazła raptem 9945 nabywców, co oznacza spadek rok do roku o 45,2% i 26. miejsce na rynku. Tak duża strata po części wynika z wyprzedania stanów magazynów w grudniu oraz oczekiwaniu klientów na odnowiony Model Y Juniper.

Nie bez znaczenia z pewnością jest również zaangażowanie Elona Muska w politykę i jego mocno kontrowersyjne wypowiedzi. To sprawia, że wiele firm wycofuje się z kontraktów z Teslą bądź nie planują zakupu jej aut.

Również klienci indywidualni zaczynają odwracać się od produktów tej amerykańskiej marki.