Wentylator chłodnicy – czym jest i jakie daje objawy?

Wentylator chłodnicy w samochodzie to ważny element, którego awarii nie powinniśmy bagatelizować, bowiem może ona prowadzić nawet do uszkodzenia jednostki napędowej lub. Podpowiadamy jak uniknąć takiego problemów.
Czym jest wentylator chłodnicy?
Wentylator chłodnicy pełni bardzo istotną funkcję w procesie schładzania silnika. Można powiedzieć, że wspomaga chłodnicę samochodową w sytuacji, kiedy nie jest ona w stanie samodzielnie poradzić sobie z ilością ciepła generowanego przez jednostkę napędową. Dlatego najczęściej włącza się na postoju, kiedy temperatura płynu chłodniczego na biegu jałowym wzrasta (np. stojąc w korku, w upalne dni) lub po zakończeniu jazdy i zgaszeniu auta. Po odpowiednim ostudzeniu płynu chłodniczego urządzenie się wyłącza.
Wyróżniamy dwa rodzaje wentylatora chłodnicy:
- pchający – montowany przed chłodnicą, gdzie powietrze kierowane jest w kierunku tzw. żeberek chłodnicy
- ciągnący – montowany za chłodnicą. W tym przypadku strumień powietrza kierowany jest w stronę jednostki napędowej
Objawy uszkodzonego wentylatora chłodnicy
Możemy wyszczególnić kilka różnych objawów uszkodzonego wentylatora chłodnicy:
- głośna praca wentylatora
- zbyt częste uruchamianie wentylatora, kiedy silnik jest zimny
- niewłączający się wentylator w sytuacjach, kiedy jego uruchomienie powinno być kwestią oczywistą
- ciągła praca wentylatora powodująca niedogrzanie płynu chłodniczego, co w konsekwencji przekłada się na przyspieszone zużycie jednostki napędowej
Jakie są przyczyny awarii wentylatora chłodnicy?
Najczęściej awarie wentylatora chłodnicy związane są z usterkami jego poszczególnych elementów. Należą do nich:
- zatarte łożysko wentylatora
- spalony silnik elektryczny, który napędza wentylator
- uszkodzone łopatki
- uszkodzone sprzęgło wentylatora
- uszkodzona instalacja elektryczna, przekaźniki, bezpieczniki, termowłącznik lub moduł wentylatora
- zbyt niska ilość płynu chłodniczego, co powoduje wytworzenie się powietrza w układzie (czujnik temperatury nie jest wtedy w stanie poprawnie odczytywać danych dotyczących temperatury płynu)
Rodzaje napędów wentylatora
Choć wentylator chłodnicy wydaje się prostym urządzeniem, to wyróżniamy jego następujące rodzaje:
- o napędzie elektrycznym – zostaje wprawiony w ruch poprzez silnik elektryczny i jednocześnie jego praca jest niezależna od pracy jednostki napędowej. Za poprawne działanie odpowiada czujnik umieszczony np. w chłodnicy.
- o napędzie mechanicznym – oznacza to, że wentylator napędzany jest paskiem osprzętu i zamontowany np. na napędzie od pompy wody lub na kole pasowym. W tym typie napędu stosuje się sprzęgło wiskotyczne, które zaczyna działać w momencie zwiększania temperatury, co wprawia w ruch łopatki wentylatora (tzw. śmigło). Spotykane jest także rozwiązanie, w którym śmigło zamontowane jest na wale napędowym silnika hydraulicznego. Spotykane w pojazdach z hydraulicznym wspomaganiem kierownicy.
Jak sprawdzić wentylator chłodnicy na krótko?
W celu tzw. sprawdzenia wentylator chłodnicy na krótko należy podłączyć jego czerwony kabel (plus) do akumulatora, a czarny (minus) do masy (do elementów karoserii samochodu). Brak reakcji i uruchomienia wentylatora może oznaczać uszkodzenie tego elementu.
Dlaczego włącza się wentylator chłodnicy na zimnym silniku?
Uruchomienie wentylatora chłodnicy w momencie, kiedy silnik jest zimny, nie wróży nic dobrego. Najczęściej jest to wynikiem uszkodzenia czujnika temperatury płynu chłodniczego. Elementu, który w większości przypadków nie jest drogi w zakupie i którego wymiana nie jest skomplikowana. Błędne wskazania czujnika lub ich brak powodują, że wentylator włącza się awaryjnie po to, aby nie doprowadzić do przegrzania jednostki napędowej.
Przy jakiej temperaturze włącza się wentylator chłodnicy?
W większości samochodów wentylator chłodnicy uruchamia się w momencie, kiedy temperatura silnika osiągnie poziom około 90 stopni. Zdarzają się jednak modele, w których włącza się dopiero przy temperaturze o dziesięć stopni wyższej. Uruchomienie pracy wentylatora następuje także wtedy, gdy włączymy klimatyzację.
Wymiana wentylatora chłodnicy – ile kosztuje?
Wentylatory chłodnicy są bez problemu dostępne na rynku. Ceny różnią się w zależności od modelu auta i mogą kształtować się na poziomie od około 100 do nawet ponad 1000 złotych. Koszt wymiany także uzależniony jest od tego, z jakim pojazdem mamy do czynienia. W niektórych samochodach demontaż elementów karoserii, osłon i wzmocnień może być czasochłonny, co zdecydowanie podwyższy koszty usługi. Najczęściej można jednak spodziewać się kwot od około 200 do kilkuset złotych.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy można jeździć bez wentylatora chłodnicy?
Jest to możliwe ale absolutnie niezalecane. Chyba że mamy do czynienia z naglą awarią i musimy dostać się do najbliższego mechanika. W tym celu należy ustawić ogrzewanie w aucie do maksymalnego poziomu, aby uruchomienie nagrzewnicy spowodowało schładzanie płynu chłodniczego i zmniejszyło się wydzielanie ciepła wytwarzanego przez silnik. Jednocześnie jazdę należy kontynuować powoli, na możliwie najniższych obrotach. Co najważniejsze, pamiętajmy, aby nie przekroczyć temperatury silnika wynoszącej około 100 stopni.
Kiedy się włącza wentylator chłodnicy?
Wentylator chłodnicy włącza się w momencie osiągnięcia przez jednostkę napędową określonej temperatury. Najczęściej od 90 do niewiele ponad 100 stopni.
Czy wentylator chłodnicy chodzi cały czas?
Wentylator chłodnicy nie powinien pracować nieprzerwanie przez cały czas. W takich przypadkach konieczna będzie szczegółowa diagnostyka zarówno wspomnianego elementu, jak i innych związanych z prawidłowym funkcjonowaniem układu chłodzenia.