8 września 2024

WLTP – co to jest i jak wygląda procedura testowa?

WLTP

Skrót WLTP jest obecnie używany bardzo często. Za jego pomocą określa się zużycie paliwa samochodów spalinowych, a także zapotrzebowanie na energię elektryków i ich zasięg. Czym jest WLTP i jak wygląda procedura testowa? Oto odpowiedź!

Nazwa WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. W języku polskim oznacza to Światową Zharmonizowaną Procedurę Testowania Lekkich Pojazdów. Służy ona do określenia zużycia paliwa i poziomu emisji dwutlenku węgla oraz zasięgu pojazdów spalinowych i z napędem elektrycznym.

Procedura WLTP weszła w życie w 2017 roku. Zastąpiła poprzedni test, zwany NEDC (New European Driving Cycle – Nowy Europejski Cykl Jazdy), który istniał od 1980 roku.

Co stało za wprowadzeniem WLTP? Głównym priorytetem było zastosowanie metodologii, która bardziej odpowiadałaby sposobowi użytkowania samochodów przez konsumentów. W efekcie zapewniłaby bardziej realistyczne dane dotyczące zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

WLTP: na czym polega?

WLTP to test laboratoryjny, któremu poddawane są wszystkie nowe samochody osobowe, oferowane na europejskim rynku. W ten sposób określa się oficjalne dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery przez konkretny model. Następnie stanowią one oficjalną informację, która widnieje w parametrach technicznych danego auta.

W stosunku do wcześniejszej normy NEDC, cykl testowy jest dłuższy (30 zamiast 20 minut) oraz z większą liczbą przyspieszeń i hamowań, wyższymi prędkościami, a także krótszym czasem postoju. Ponadto przy homologowaniu samochodu uwzględnia się m.in. wyposażenie dodatkowe, które wpływa na jego masę, a nawet aerodynamikę.

W rezultacie nowa procedura testowa w bardziej realistyczny sposób oddaje zachowanie auta podczas standardowego użytkowania. Samochód osiąga w nim wyższą prędkość maksymalną, a pod uwagę brane są różne scenariusze: miejski, pozamiejski, autostradowy. Poza tym pojazd jest poddawany procedurze testowej w realnych temperaturach otoczenia.

Sam test odbywa się na hamowni podwoziowej. Wyróżnia się następujące etapy:

  • przyspieszenie
  • hamowanie
  • gdy pojazd stoi

Inne pozycje brane pod uwagę to:

  • opory toczenia
  • opory powietrza
  • różne kombinacje silnika i skrzyni biegów
  • wyposażenie dodatkowe

Testerzy badają najlżejszy i najcięższy wariant danego modelu. Następnie stosują wzór matematyczny, pozwalający określić wartości zużycia paliwa dla pozostałej gamy. Co istotne, każdy pojazd przechodzi identyczny cykl testowy, dzięki czemu klienci mogą łatwo porównywać uzyskane dane.

Cztery zakresy prędkości

Cykl WLTP podzielono na cztery różne zakresy prędkości – w każdym auto uzyskuje inną prędkość maksymalną. Mamy więc zakres:

  • niski – do 56,6 km/h
  • średni – do 76,6 km/h
  • wysoki – do 97,4 km/h
  • bardzo wysoki – do 131,3 km/h

Powyższe fazy jazdy symulują odpowiednio scenariusze: miejski, podmiejski, wiejski oraz autostradowy. Podział procentowy na miejski/pozamiejski wynosi 52 do 48%.

Dane uzyskane w powyższych zakresach są następnie uśredniane – w ten sposób otrzymujemy średnią wartość WLTP. I właśnie ona stanowi główny punkt odniesienia przy porównywaniu poszczególnych modeli samochodów. Dzieje się tak, ponieważ przy określaniu średniej wartości bierze się pod uwagę różne scenariusze jazdy, aby uzyskać realistyczne oszacowanie zużycia paliwa przez pojazd podczas normalnego użytkowania.

Jeśli jednak ktoś przeważnie wykorzystuje samochodów w ściśle określonych, specyficznych warunkach, dla niego bardziej przydatne będą poszczególne zakresy WLTP. W przypadku, gdy podróżuje głównie autostradami, szczególnie wartościowy będzie zakres bardzo wysoki.

Z kolei dla osoby, jak np. taksówkarz, która „kręci się” przede wszystkim po mieście, najważniejszy będzie niski zakres prędkości.

WLTP: dwa zasięgi w przypadku elektryków

Samochody elektryczne poddaje się tym samym testom, co pojazdy spalinowe. W ten sposób określa się nie tylko zużycie energii elektrycznej w danych cyklach, ale również zasięg, zgodny z procedurą WLTP.

W przypadku elektryków pod uwagę bierze się też drugą ocenę. To zasięg WLTP w cyklu miejskim. Wynika to z faktu, że auta na prąd są zaopatrzone w wydajne układy rekuperacji, które odzyskują energię podczas zwalniania/hamowania i następnie zasilają nią akumulator trakcyjny.

Oficjalne dane, uzyskiwane w ramach cyklu WLTP są na pewno bardziej realistyczne niż te osiągane w NEDC. Niektórzy jednak zarzucają im, że średnio okazują się zaniżone o 10% w przypadku zużycie paliwa/energii i zawyżone o tę samą wartość w przypadku zasięgu elektryków.