Wodorowanie silnika – czy warto w nie inwestować?
Czysta jednostka napędowa to zdrowa jednostka napędowa. Jedną z metod utrzymujących ją w optymalnej kondycji jest wodorowanie. Co to za zabieg? Na czym polega? Jakie są jego zalety i wady oraz ile kosztuje? Wodorowanie silnika – wszystko, co powinniście o nim wiedzieć.
Gromadzenie się osadu węglowego w jednostce napędowej to problem znany od momentu jej wynalezienia. Wiadomo, że wpływa on negatywnie na osiągi, zużycie paliwa, emisję spalin oraz na żywotność silnika.
Jakby tego było mało, jednostki współczesnych samochodów muszą spełniać coraz to bardziej wyśrubowane normy dotyczące składu spalin i ilości dwutlenku węgla, jaki dostaje się do atmosfery. W rezultacie są „obarczone” dodatkowymi układami oczyszczania, przez co wymaga się od nich, aby wykonywały większą liczbę zadań niż zostały do tego stworzone.
A to, podobnie jak ich konstrukcja (bezpośredni wtrysk paliwa) powoduje częstszy i poważniejszy niż we wcześniejszych silnikach problem z gromadzącym się nagarem (TUTAJ dowiesz się jak działa sprzęgło Haldex).
Co to jest wodorowanie silnika?
To proces, w którym maszyna, wyposażona w generator wodoru – za pomocą elektrolizy wody destylowanej – tworzy mieszankę wodoru i tlenu. Następnie jest ona przesyłana do silnika poprzez kolektor dolotowy. Dzięki temu wszystko odbywa się bezinwazyjnie, a więc nie wymaga demontażu elementów jednostki napędowej.
Podczas przechodzenia mieszanki przez układ ssący, komorę spalania, wydech itd. dochodzi do tzw. zjawiska pyrolizy, czyli wypalania nagaru z silnika. Dzieje się tak, ponieważ wodór to gaz o właściwościach niemalże wybuchowych, powodujący znaczące podniesienie temperatury w procesie spalania.
Skutkiem ubocznym wodorowania silnika jest powstanie cząstek sadzy, które następnie zostają wydmuchnięte przez układ wydechowy. Co istotne, cały zabieg odbywa się bez udziału środków chemicznych, a po jego zakończeniu nie są wymagane wymiana oleju ani filtrów. Możne je stosować zarówno w silnikach benzynowych, wysokoprężnych, jak i zasilanych LPG.
Czym jest nagar?
Nagar jest twardym osadem (białym lub zielonożółtym), który pojawia się na ściankach komory spalania oraz na tłokach jednostek napędowych – benzynowych i wysokoprężnych. Powstaje on w wynika spalania paliwa zmieszanego z olejem silnikowym. Jest zjawiskiem wynikającym ze spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, pochodzących z paliwa.
Co przyczynia się do powstawania nagaru w silniku?
- używanie nieodpowiedniego oleju silnikowego, czyli niespełniającegohttps://www.otomoto.pl/czesci/samochodowe/?search%5Bparts-category%5D=oleje-plyny-i-chemia&search%5Bparts-category-parent%5D=root norm przyjętych przez producenta (TUTAJ dowiesz się, jaki olej dobrać do silnika)
- paliwo złej jakości
- przepracowany olej silnikowy, który nie został wymieniony na czas
- zbyt agresywny styl jazdy, powodujący przegrzewanie się oleju silnikowego
- zbyt częsta jazda ze zbyt niskimi obrotami silnika
- przedostawanie się oleju do komór spalania (dotyczy starych i niesprawnych już jednostek napędowych, w których dochodzi do przedmuchów)
- nierozgrzewanie silnika do odpowiedniej temperatury pracy
- konstrukcja nowoczesnych jednostek napędowych, zaprojektowanych w duchu downsizingu i wykorzystujących bezpośredni wtrysk paliwa (paliwo dostaje się bezpośrednio do komory spalania, dlatego nie obmywa ono zaworów wlotowych, co zwiększa ryzyko odkładania się na nich osadów węglowych)
Jakie są skutki odkładania się nagaru?
Nagar powoduje przyspieszone zużywanie się elementów silnika. W wyniku jego negatywnego działania dochodzi do uszkodzenia zaworów, tulei cylindrów, panewek czy tłoków. Ma zgubny wpływ również na osprzęt jednostki napędowej, przyczyniając się do m.in. pogorszenia stanu dwumasowego koła zamachowego, turbosprężarki, zaworu recyrkulacji spalin, łożysk w skrzyni biegów oraz katalizatora i filtra cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych.
Oczywiście ma to swoje konsekwencje w sposobie pracy jednostki napędowej. Osad węglowy obniża osiągi samochodu oraz winduje zużycie paliwa.
Co daje wodorowanie silnika?
Dokładnie oczyszczenie silnika daje wiele wymiernych korzyści. To przede wszystkim:
- przywrócenie pierwotnej mocy
- wygładzenie pracy silnika i redukcja wibracji
- zmniejszenie zużycia paliwa i zadymienia
Wodorowanie silnika – czy warto?
Naturalnym jest, że mechanicy, którzy oferują usługę wodorowania silnika będą ją chwalić. Ale nie wszystkie jednostki napędowe nadają się do oczyszczenia w taki sposób. Dlaczego? Proces ten należy przeprowadzić przede wszystkim w sprawnych silnikach, w których po prostu doszło do odłożenia się nadmiaru nagaru.
Jeśli silnik nie jest „zdrowy”, tylko mocno wyeksploatowany, wodorowanie może doprowadzić do jego rozszczelnienia. Ale nie da się powiedzieć, że usuwanie nagaru w taki sposób jest szkodliwe. Zastosowanie tej metody może bowiem odkryć zużycie elementów silnika, które było przez lata kamuflowane poprzez zanieczyszczenia.
Wodorowanie silnika nie zastąpi jednak płukanki. Należy pamiętać, że za jego pomocą oczyszcza się wyłącznie te elementy, które mają bezpośredni styk z mieszanką paliwowo-powietrzną. Oznacza to, że usuwa ono nagar z zaworów dolotowych, komór spalania czy też z kolektora wydechowego. Ale nie pozbędzie się go np. z EGR-u czy z wałków rozrządu.
Jaki jest koszt wodorowania silnika?
Średnio należy się liczyć z wydatkiem rzędu 200-300 zł. Według ekspertów proces ten skierowany jest przede wszystkim do właścicieli nowszych samochodów, których jednostki napędowe zostały zaprojektowane zgodnie z zasadami downsizingu.
Proces wodorowania silnika trwa około 1 godziny. Przyjmuje się, że należy je wykonywać co 50 tys. km lub co 2 lata.